Vraag

cyberpester wil maar niet stoppen met mensen pesten en niks helpt

  • 31 July 2021
  • 7 reacties
  • 164 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Mijn probleem is best wel complex dus hopelijk is er iemand die helpen kan

 

Ik zit bijna 2 jaar op Instagram in een kleine community die fan is van een bepaalde spellenreeks en sinds de laatste dag van Februari dit jaar heeft iemand accounts op meerdere platforms zoals Instagram en Youtube aangemaakt die bestemd zijn om mensen in de community te pesten. Deze gebruiker doet vele dingen, zoals Mensen treiteren, Video's en foto's plaatsen waarop zij poppetjes van andere gebruikers "vermoordt", Seksuele foto's en video's versturen maar minderjarigen, Mensen discrimineren om bijvoorbeeld hun ras (ze gebruikt ook het N woord terwijl zij Aziatisch is), Haatreacties plaatsen, Haataccounts van mensen maken, Zich voordoen als anderen, Andere accounts aanmaken om haarzelf te ondersteunen en anderen ook met te pesten, Zeggen dat zij de "godin" of "koningin" is van de community en mensen lastigvallen als zij daar commentaar op heeft en etc.

 

Verder doet ze allemaal dingen om aandacht te kring en bijvoorbeeld doen alsof ze spijt heeft van haar daden en daarna toegeven dat ze alsof deed, doen alsof ze gehackt is, of doen alsof die suicidaal is en dreigen haar leven te beeindigen terwijl dit niet het geval is

 

Mij heeft zij op mijn persoonlijke Instagram (deze is prive) ook al aangevallen omdat ik bevriend ben met een van haar slachtoffers en heeft zij een filmpje geplaatst van een scheldend meisje (ben ikzelf niet) en zette zij daarbij dat ik dat was en dat ik haar uitschold in een videochat (die ik nooit in mijn leven met haar zou maken). Deze plaatste zij in een highlight met mijn naam als titel en een middelvinger ernaast. Ook probeerde zij mij te volgen maar toen blokkeerde ik haar (ik heb meerdere accounts trouwens met meerdere doelen maar op dit moment heb ik haar op allemaal geblokkeerd). Dit gebeurde volgens mij op 29 mei

 

De dag nadat dit gebeurde heeft zij haar account verwijderd omdat de moeder van een ander slachtoffer haar heeft aangesproken omdat zij zich als haar zoon voordeed. Ik dacht dat het hier voorbij was maar een paar dagen later verscheen zij weer op Youtube (daar heb ik wel een kanaal op maar ik gebruik een andere naam en plaas ik geen video's dus mij heeft zij daar nog niet gevonden) en ging zij weer verder met mensen pesten en accounts aanmaken. Ook verscheen zij weer op Instagram waar zij ook andere mensen is gaan pesten maar de laatste weken heb ik geen nieuwe activiteit daar gespot. Het gebeurt wel vaker dat zij verdwijnt en een tijdje later weer actief is en verder haar met mensen pesten

 

Op 12 Juni ben ik naar de politie gegaan en heb ik met een agent over haar gepraat. De agent heeft niks aan haar gedaan en weigerde om naar mijn bewijsmateriaal te kijken en kon verder niet helpen.

 

Sinds de dag dat zij mij iets aandeed is er geen dag voorbij gegaan dat ik niet aan haar heb gedacht. Ik kan haar maar niet uit mijn hoofd krijgen, ook niet als ik mij goed voel of iets leuks doe. Ik probeer haar niet meer op te zoeken maar in een community zoals deze kan zij zich steeds weer opduiken zonder niet herkend te worden. Ik kan niet echt zonder haar leven. Wat moet ik doen?

 

Even een paar dingen:

Ik weet niet wie zij precies is en zij is niet afkomstig uit Nederland. Ik weet alleen maar dat zij ergens in Azië woont en dat zij minderjarig is (tegen haar slachtoffers zei ze dat zij 14/15/16/17 is maar tegen een van haar vrienden zei ze dat zij 10 is). Zelfs haar echte naam is niet bekend

Ik kan haar wel steeds blokkeren maar als zij ooit of binnenkort weer op Instagram opduikt zou ze mij op welk account dan ook kunnen aanvallen als ik niet snel genoeg ben

Mijn ouders weten ook wat zij met mij heeft gedaan

Rapporteren is niet echt een oplossing. Instagram doet bijna nooit iets met mijn rapporten en ook kan zij steeds weer nieuwe accounts aanmaken

Nogmaals, ik ben naar de politie geweest maar dat hielp niet echt

Ik weet ook niet waarom zij deze community zo probeert te saboteren, en als ze deze echt zo haat waarom zij daar zo veel van aantrekt

Zij is al 5 maanden bezig met mensen pesten. Deze mensen zijn voornamelijk kinderen en tieners maar ook volwassenen die deel uitmaken van onze community

Haar ouders weten hier waarschijnlijk helemaal niets van en houden haar activiteit dus ook niet bij

 

Ik weet gewoon niet hoe ik verder moet... weet iemand het wel, want dit loopt uit de hand


7 reacties

Ik weet alleen maar dat zij ergens in Azië woont

Nogmaals, ik ben naar de politie geweest maar dat hielp niet echt

Die twee hebben met elkaar te maken, denk ik.
De Nederlandse politie kan best wel wat in Nederland, de Benelux en de EU doen, maar daarbuiten niet.
Veel zin heeft zo'n zaak ook niet voor hen en Interpol heeft ook betere dingen te doen.


Je zou afstand kunnen nemen van de community, maar daar heb jij waarschijnlijk geen zin in.

Aan haar kun je weinig doen, behalve rapporteren op de sociale media platforms.
Misschien doet het niet direct iets, maar het lijkt mij je enige optie.

Je kunt natuurlijk wel de schade voor jezelf een beetje beperken door alleen privé accounts te hebben en toegang tot je DMs te beperken.

 

Ik weet ook niet waarom zij deze community zo probeert te saboteren, en als ze deze echt zo haat waarom zij daar zo veel van aantrekt

Ik gok dat het een machtspelletje is.
Gek dat andere mensen haar zoveel aandacht geven als ze werkelijk zo'n onmens is.

Bedankt voor je reactie. Is toch wel jammer dat iemand uit een heel ander continent dan zo moeilijk te bestrijden is door ook de politie… deze community is internationaal, alleen weet ik niet of iemand in Azië van plan is om ook naar de politie te gaan

 

Inderdaad zou afstand nemen zijn nadelen hebben, aangezien ik een veel betere band heb met mensen online dan in het echt. En toch wel vreemd dat zij mij op mijn persoonlijke account heeft aangevallen, als zij waarschijnlijk alleen weet dat ik bevriend ben met iemand die in deze community zit

 

Met die laatste zin ben ik het helemaal eens

Vandaag heeft zij nog steeds niks op Insta geplaatst, maar ben ik erachter gekomen dat zij sinds enige tijd een nieuwe volger heeft. Deze is een account gerund door meerdere pesters waarvan de usernames in de beschrijving staan. Haar naam is daaraan toegevoegd (nadat haar oude account eerst is verwijderd) maar ik weet niet sinds hoe lang. Het account had ooit berichten maar deze zijn verwijderd, en het is onbekend wie haar dus heeft toegevoegd, wie er op dat account actief is en wat de plannen van deze mensen zijn. Eerder heb ik al te maken gehad met een van de andere admins dus kan dit misschien een slecht teken zijn. Ik hoor nu te slapen maar ik kan gewoon niet aan iets anders denken...

Update voor mensen die dit nog lezen:

 

Gisteren ging het niet goed met mij en heb ik mijn moeder over mijn gevoelens verteld. Zij weet dat ik nog steeds last heb van zulke mensen en heb ik een berichtje naar mijn psychiater gestuurd. Deze heeft gevraagd of ik mijn volgende afspraak kan verplaatsen en dat was het wel zo'n beetje. Ook vandaag heb ik nog geen last gehad van de pester zelf maar wel de gedachte aan haar en haar "vrienden". Nadat een communitylid weer begon over hoe toxic mensen uit deze community zijn, begon ik mij te twijfelen of ik actief moet blijven, een pauze moet nemen of gewoon uit de community gaan terwijl ik nog steeds intresse heb. Verder heb ik vrienden met wie ik een hechte band heb en deze wil ik ook graag behouden, maar stel ik zou alleen actief zijn op mijn persoonlijke account en ik ze volg daar heb ik liever niet dat ze weer beginnen over de pester(s) op hun verhalen of berichten, en ook als ik alleen maar hun volg kan de pester mij lastigvallen of dingen over mij zeggen. Alle opties hebben risicos. Morgen ga ik op vakantie en ik heb geen idee of ik in die tijd wel of niet actief moet blijven...

Ik ben weer terug van mijn vakantie. Ik heb dus een pauze genomen van dat account, maar ik weet niet voor hoe lang dit zou moeten zijn. Ik heb de pester en haar maten niet opgezocht deze tijd maar nog steeds heb ik continu gedachten. Ik kan haar en dat andere account met al die andere pesters echt niet uit mijn hoofd zetten, ook niet tijdebs mijn vakantie... ik weet echt niet hoe ik verder moet en hoe lang zij nog probeert om mensen zo te vernederen. Ook heb ik allemaal vragen die in mijn hoofd zitten: hoelang duur dit nog? Waarom pest zij anderen zomaar? Wanneer houdt zij op? Wat is haar doel?

 

Als iemand een idee heeft wat ik kan doen, aarzel niet want ik heb hier echt hulp bij nodig

Badge

Bij elk social media platform is er een speciale knop waarop staat Melden.  als je daarop klikt kan je de gebruikersnaam opgeven van de pester. daarna kan het bedrijf(in dit geval instagram)kijken naar de beschuldigingen van het pesten en kijken wat die persoon in werkelijk heeft gedaan. als blijkt dat hij veel cyberpest kan hij gebanned worden

 

Melden heb ik vaak geprobeerd maar helaas doet Instagram daar weinig tegen, was dit niet het geval dan zou zij gelijk worden geband en zal zij misschien geen lol meer hebben in pesten omdat haar accounts dan toch steeds meteen worden verwijderd. Toch bedankt voor je reactie

Reageer