Skip to main content
Vraag

Vragenlijst moderatoren

• December 13, 2023
  • 26 reacties
  • 1250 Bekeken

Toon eerste bericht

26 reacties

LivN
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • April 18, 2026

Over het werk bij De Kindertelefoon:

1. Hoe had je zelf van de Kindertelefoon gehoord, hoe kwam je ermee in aanraking?

Vroeger hoorde ik klasgenoten weleens de Kindertelefoon prank callen, maar had ik eigenlijk nog helemaal geen idee wat de Kindertelefoon doet. Later ben ik daar via mijn studie mee in aanraking gekomen, en leek het me al heel snel supermooi om hier een deel van uit te kunnen maken.

1. Waarom ben je  dit gaan doen?

Ik vind het uniek aan de Kindertelefoon dat kinderen hier op elk gewenst moment zowel gezellige gesprekken kunnen voeren, als dingen kunnen delen die ze nog nooit met niemand anders hebben kunnen delen. Het feit dat ik hieraan kon bijdragen als luisterend oor was voor mij de voornaamste reden om dit te gaan doen.

1. Hoe lang werk je bij de kindertelefoon (0-2 jaar | 2-5 jaar | langer dan 5 jaar) ?

2-5 jaar!

1. Hoe is het om te doen?

Ik vind het ontzettend leuk om te doen, en het gevoel dat ik van gesprekken bij de Kindertelefoon krijg kan ik gewoon niet in woorden uiten. Het gezellig kunnen kletsen en lachen met de kinderen verbetert mijn eigen dag altijd, en bij de serieuzere gesprekken vind ik het fijn dat ik er kan zijn voor het kind en goed kan luisteren en meeleven.

1. Wat vind je van “ons”?

Ik vind jullie suuuuperlief. Ik sta er regelmatig van versteld hoe jullie elkaar steunen, wat het onderwerp ook is, wie het onderwerp ook is begonnen, en wat jullie zelf ook maar hebben meegemaakt. Ontzettend knap van jullie!

1. Wat is het beste aan bij de kindertelefoon werken?

Ik denk hoe verschillend de gesprekken en onderwerpen zijn die ik tegenkom, en de afwisseling van belletjes, chats en het Forum. Daarbij hebben we een superleuk team met alleen maar lieve mensen, die er niet alleen altijd voor de kinderen zijn, maar ook voor elkaar.

1. Vind je bellen, chatten of het forum leuker om aan te werken? 

Oee, dat vind ik een lastige vraag. Zoals ik hierboven zei, denk ik dat ik juist de afwisseling het leukst vind (waarschijnlijk niet het antwoord waar jullie op hadden gehoopt;)).

1. Heb je vaak een goede uitkomst van een gesprek, oftewel kun je kinderen vaak goed helpen?

Ik denk dat ik deze vraag beter kan stellen aan de kinderen zelf:). Maar ik denk dat (ondanks dat je in één gesprek niet altijd alles ‘opgelost’ krijgt) ik door goed te luisteren, en écht mee te leven en mee te denken met het kind al wel goed kan helpen. Hopelijk vinden jullie dat ook😊

1. Komt het ook voor dat dat echt niet lukt? Wat doe je in zo'n geval? 

Als we er met het kind in één gesprek toch nog niet helemaal uitkomen, dan is het ook absoluut niet erg om het even te laten bezinken, en wat later terug te bellen/terug te komen naar de chat om er weer eens over te praten. Ik denk dat tijd om over het gesprek na te denken in zo een geval ook goed kan helpen. In ieder geval denk ik dat we in élk gesprek elkaar een stapje verder kunnen brengen, dus géén gesprek is voor niks.

1. Wat is het leukste wat iemand heeft verteld?

Weer zo een lastige vraag! Ik vind het altijd leuk om te horen als iets goed is gegaan bij het kind, zo heb ik weleens gehoord dat iemand zijn toetsen had gehaald, of het met een vriendin heeft goedgemaakt nadat ze ruzie hadden. Al helemaal is het leuk als een kind belt of chat om te zeggen dat ze laatst iets met ons hebben besproken, en dat ze dat hebben geprobeerd te doen, en het goed is gegaan. Superleuk om te horen😊

1. Ben je ooit zo erg ontroerd van iemands verhaal geweest dat je moest huilen?

Ja, dat is zeker weleens gebeurd.

1. Als je een gesprek hebt gehad en dat was emotioneel, hoe ga je daarmee om? 

Ik vind het altijd heel helpend om even pauze te nemen en erover te praten met andere vrijwilligers. Iedereen hier is super vriendelijk en luistert graag als je ergens tegenaan loopt. Ook helpen ze mij van het inzien dat, ook al gaat een gesprek niet altijd zoals je hoopt, er altijd dingen zijn die ik goed heb gedaan om er voor het kind te zijn.

1. Moet je ook wel eens heel erg lachen om sommige verhalen hier?

Absoluuuut, geen twijfel over mogelijk. Bijvoorbeeld: om creatieve prank calls die ik niet zag aankomen moet ik altijd lachen, vooral als de kinderen aan de telefoon hun lach zelf niet kunnen inhouden. 😆

1. Kijk je anders tegen jongeren aan dan voor dat je dit werk ging doen?

Ja, eigenlijk wel. Bijvoorbeeld, toen ik net begon met het werken bij het Forum had ik om eerlijk te zijn niet verwacht hoe lief en steunend en geïnteresseerd kinderen zijn in elkaar, zelfs als ze anoniem zijn en elkaar niet kennen. Niemand is verplicht om te reageren op anderen, maar toch doen jullie dat wel. Dat heeft mijn blik toch positief verandert, ja.

1. Heb je zelf wel eens iets aan tips of adviezen die je leest van de forum deelnemers, dat je denkt ' hey dat is een goeie!'? 

Hmmm, ik denk dat ik de manier waarop jullie elkaar steunen probeer mee te nemen in mijn gesprekken met jullie.

Algemene vragen:

1. Wat vind je leuke muziek?

Het ligt ontzettend aan mijn stemming, maar artiesten die ik altijd leuk vind om te lusiteren zijn Amy Winehouse, Caro Emerald, en Earth, Wind & Fire.

1. Wat is je favoriete eten?

Sushi. Zonder twijfel.

1. Heb je zelf vroeger wel eens leuke kattenkwaad uitgehaald? 

Nouu, ik was juist degene die te bang was om iets tegen de regels te doen. 🙃

1. Is het patat of friet (of iets anders) ?

Tja, ik ben opgegroeid met friet.

1. Heb je huisdieren?

Helaas niet! Maar ik zou graag later een hond willen.