Skip to main content
Vraag

Vraagje aan de kindertelefoon :)

• April 20, 2026
  • 2 reacties
  • 41 Bekeken

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8

Hoi,

Ik zag net dat een moderator bij een berichtje een link naar Youtube had weggehaald, omdat het geen betrouwbare bron was. Vraag me wel iets af..🤭 Je mag nu volgens mij wel AI gebruiken om info te zoeken, maar is dat eig niet een beetje cru?🙃 Want dan weet je ook nooit wat de bron onderliggende daarvan is (als het tenminste geen hallucinatie is), en dus ook niet of het betrouwbaar is. Zou het niet beter zijn dat je alleen herleidbare bronnen mag gebruiken (zoals boek of site), in plaats van een AI-tool? AI is natuurlijk sowieso niet echt een bron, maar meer een tekstschrijver.

Misschien is zoiets een idee als vervanging wat er nu staat bij bronvermelding? :)

Laat zien waar je jouw informatie vandaan hebt. Oftewel bronvermelding

Een bron is de plek waar je jouw informatie vandaan hebt. Vermeld het als je tekst vanuit een andere bron hebt overgenomen.

Gebruik alleen herleidbare bronnen, zoals boeken of websites. Deze moeten controleerbaar zijn voor anderen. AI-tools (zoals AI overview van Google) mogen niet als bron worden gebruikt, omdat de informatie niet direct herleidbaar is en fouten kan bevatten.

Dit lijkt me ook fijner voor de mods, want als iemand dan doorverwijst naar bijvoorbeeld thuisarts i.p.v. iets van chatgpt plaatst kan de Kindertelefoon er gelijk al wel vanuit gaan dat het betrouwbaar is. Scheelt weer dat het dan niet meer nagecheckt hoeft te worden.

Groetjes, hoop dat ik mn punt niet vaag uitleg🙂

2 reacties

Rosa88
Forum|alt.badge.img
  • De Kindertelefoon
  • April 20, 2026

Hoi ​@Cantaloupe 

Wat goed dat je meedenkt! Ik heb je vraag doorgestuurd naar de community manager en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Groet,

Rosa - De Kindertelefoon

Yusa
Forum|alt.badge.img+15
  • Vaste gast
  • April 20, 2026

Hi ​@Cantaloupe,

Dat lijkt mij ook zeker fijner. AI maakt soms ook zeker nog fouten en geeft dus idd ook onbetrouwbare informatie 😬 Als voorbeeld omdat mn zus dat grappig vond: Google search: "zijn eenden opgevoerd?" Opvoeren van een motor/voertuig dus en de ai zegt "ja, eenden zijn opgevoerd" dus zo zie je maar. Ik ben sowieso niet zo dol op ai. 

Liefs❤️