Vraag

vraag over kindertelefoon regel met persoonsgegevens

  • 26 April 2024
  • 14 reacties
  • 115 Bekeken

Reputatie 7
Badge +5

Ik voel me heel dom nu maar wat wordt nou precies gezien als persoongegevens?

Ik kreeg een lichte waarschuwing omdat ik iets zei over de Discord servers waar ik in zit.
Ik snap nu een beetje wat ze bedoelen maar wat wordt nou precies gezien als persoonsgegevens? 

Soms heb ik het gevoel dat ze iets te snel lezen, want eerder zei ik iets over mijn interesses en dat werd ook weggehaald? Of worden interesses gezien als persoonsgegevens?

Ik vraag dit zodat ik weet wat ik sowieso niet in mijn reacties/topics moet plaatsen.


14 reacties

Reputatie 3
Badge

Hoi @Lucienne , 

 

Wat goed dat je deze vraag stelt! Het is een super goede vraag en wat goed dat je bezig bent met de dingen die je wel of niet op het forum kan plaatsen. Het is inderdaad niet altijd makkelijk om te zien wat voor een soort persoonsgegevens er niet mogen worden geplaatst op het forum.  In forumregel 3 leggen wij uit wat wij onder persoonsgegevens verstaan. 

 

‘’3. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Zorg ervoor dat je anoniem bent op het forum, zodat anderen jou niet herkennen. Dus:

  • Plaats geen foto’s van personen
  • Geef alleen je gebruikersnaam, niet je echte naam.
  • Post nooit persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer, e-mailadres, de naam van je school of je sociale mediaprofiel waardoor andere forumgebruikers je kunnen herkennen.

Plaats geen persoonlijke gegevens van anderen, zij hebben ook recht om anoniem te blijven.’’

 

Het is dus belangrijk dat je in je topics en reacties geen gegevens zet die mogelijk te herleiden zijn naar jou. Bij het benoemen van de Discord servers waar jij in zit, zouden andere forumgebruikers jou misschien kunnen vinden op Discord. Op deze manier blijf je niet meer anoniem. 

 

Is je vraag zo beantwoord? Mocht je nog meerdere vragen hebben, kan je die natuurlijk altijd stellen! 

 

Groetjes,

Laura van De Kindertelefoon 

Reputatie 7
Badge +5

@Laura123 

Hmm… ik begrijp het wel. Dus ik moet niks posten over mijn sociale media en in welke servers ik zit? Gewoon niks over mijn Discord zeggen? Is dat het veiligst? 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, dat is niet dom van je hoor. Ik begrijp ook niet altijd (meestal wel) wat men daaronder verstaat. Deze week had ik een topic ingevuld met een paar dingen die daarna verwijderd werden: mijn leeftijd (🤔 volgens mij kun je dat in ieder profiel gewoon zien tenzij iemand het niet invult).

Dat ik een kilt droeg ergens, iets dat ik hier van bijna begin af aan al vertel en zelfs als topic heb en wat mij betreft toch echt niet iets is om te moeten verzwijgen!  Ben ik eig wel een beetje boos om. Het hoort gewoon bij mij. Waarom wordt dat verwijderd ? 

En dat ik op een buitenlocatie woon met een bepaalde bestemming. Dat heb ik ook al talloze malen vermeld en opeens mag dat niet meer? En het bijzondere verhaal van mijn naam blijft toch wat hangen.  Ik had mijn voornaam met leeftijd, zoals wel veel meer dat hebben, en ook dat mocht ik niet meer. Ik heb echt geen idee wat ik zou kunnen hebben gedaan om als enige dat niet meer te mogen en helaas is een antwoord nooit gekomen. Niet dat ik nu alleen maar wil klagen want ik ben uiteraard super blij met het forum, maar dit knaagt iets. Dus jouw vraag snap ik wel.  Het vraagt om duidelijkheid dit soort dingen. 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 6
Badge +4

Hoi Tartan en Luciene,

In de reactie van Laura staat het allemaal, daar kan niet zoveel meer over gezegd worden. Het belangrijkste vinden wij jullie anonimiteit en soms zijn er dingen die je herkenbaar kunnen maken. Dat er soms anders wordt geoordeeld over iets dat vroeger geen probleem was heeft volgens  mij ook te maken met het verloop onder de moderatoren. Er gaan steeds mensen weg en er komen nieuwe mensen die niet zo veel weten van het verleden en die oordelen weleens anders dan in het verleden. Ook merken we soms dat dingen die we eerst niet zo problematies vonden toch leidden tot ongewenste gevolgen en dus passen we ons beleid wel zo nu en dan aan.

Hopelijk maakt dit het wat begrijpelijker. Wij zijn tenslotte ook maar mensen.

Reputatie 7
Badge +5

@Tartan14 

Ik weet niet waarom dat verwijderd wordt met die kilt. En die andere situatie vind ik ook best wel vreemd.

Ik vind de regels hier best iets te precies soms.

Soms ben ik zelfs een beetje bang om hier te posten omdat ik waarschijnlijk dan een specifieke regel breek. Ik wil hier niet constant in angst posten.

Ik had met mijn allereerste topic technisch gezien al een lichte waarschuwing terwijl ik niet wist wat echt gezien wordt als persoonlijke informatie.

Misschien een voorstel, een soort post of chat training voor beginners voor het forum? Ik weet denk ik wel dat mensen waarschijnlijk er snel gebruik ervan maken (als in slechte dingen doen ermee).

Of een soort lijstje met specifieke en precieze dingen wat als persoonlijke informatie word gezien?

Want ik wist totaal niet dat als ik een bepaalde Discord server’s naam zeg dat dat gezien wordt als persoonlijke informatie omdat mensen hier die servers kunnen opzoeken en dan mijn account kunnen vinden ook al zitten er DUIZENDEN mensen in die servers. 

Ik heb soms het gevoel dat moderators ook iets te snel lezen of de context verkeerd begrijpen? 

Wil dit niet in een chat veranderen.

Reputatie 7
Badge +5

@Ab W 

Bedankt voor de informatie! 

Reputatie 6
Badge +4

@Lucienne  Wat een leuk idee om een soort trainingapp  toe te voegen aan het forum. Ik weet niet of het technisch kan. Ik geef dit berichtje met suggestie door aan de Community Manager.

Reputatie 7
Badge +5

@Ab W 

Oke! Is goed!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Tartan14 ,

Ik heb ook mijn voornaam met leeftijd/geboortejaar, en omdat jij dat dus niet mag had ik gevraagd of mijn gebruikersnaam wel mag en het antwoord was dat het in mijn geval wel mag, omdat mijn naam veel voorkomt. Dus dat zal misschien de reden zijn, misschien kan @Ab W dat bevestigen?

Reputatie 7
Badge +17

@Lucienne Je moet echt niet bang zijn hier te posten. Je krijgt echt niet voor de kleinste dingen een waarschuwing.

Ik vind de regels hier best iets te precies soms.

Is ook wel logisch. Er zitten hier kinderen vanaf 12 jaar dus dan moet je gewoon strenger zijn.

Verder is het eigenlijk best simpel. Gewoon GEEN social media dingen plaatsen. Helemaal niks. Dus ook geen discord servers waar je in zit. Als je over dat onderwerp twijfelt of je iets kunt posten kun je het beter niet doen.

Ik heb soms het gevoel dat moderators ook iets te snel lezen of de context verkeerd begrijpen?

Dat valt best mee. Het blijven natuurlijk wel mensen en soms ziet de ene mod het anders dan de andere. Als je het met een beslissing niet eens bent kun je een mailtje sturen. Ze geven je dan altijd antwoord.

Dus ja, de moderatie is hier best streng maar als je normaal post heb je daar niet echt last van. Als je een heel vrij forum zoekt is dit niet echt de goede plek.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Tartan14 ,

Ik heb ook mijn voornaam met leeftijd/geboortejaar, en omdat jij dat dus niet mag had ik gevraagd of mijn gebruikersnaam wel mag en het antwoord was dat het in mijn geval wel mag omdat mijn naam veel voorkomt. Dus dat zal misschien de reden zijn, misschien kan @Ab W dat bevestigen?

@Jesse08 Ik vroeg me toen ook al af waarom ik m’n gebruikersnaam wel mocht houden. Wat jij zegt klinkt wel logisch. Tartan post natuurlijk veel over zichzelf en in combi met z’n naam zou iemand dan kunnen herleiden wie hij is.

Reputatie 7
Badge +5

@tim16 

Ja snap ik, sorry ik was even niet goed aan het nadenken toen ik die dingen schreef en realiseerde me die dingen niet.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Lucienne  ik ben het met je eens, je moet hier zeker niet bang hoeven zijn om iets te posten hoor. Dat zou het doel van het forum ook aantasten.  Zal ook vast niet nodig zijn 🙂 dat zou ook niet de sfeer zijn waar ik me fijn bij voel. 

@Ab W  dank u voor de uitleg, Ja ik kan me wel voorstellen dat nieuwe medewerkers niet precies weten wat wel en niet kan of mag. Ik begrijp dat probleem van het verloop ook, ken ik van dichtbij zeg maar.  Ik denk dan maar dat het een foutje was want je leeftijd weet iedereen hier  en een rok dragen als joch i.h.a. is al wat meer geaccepteerd 😉 🙂 Ik denk dat het meer de context was van waar en met welke gelegenheid. Ik zal daar beter op letten. En zeker is het mensenwerk dat begrijp ik :) dat waarderen we ook!! :) Het kwam me in deze situatie alleen wat raar over. Maar bij deze, ik begrijp het. Daarnaast, van mijn naam, @Jesse08  en @tim16  wat jullie uitleggen vind ik wel een goed argument. Had ik nog niet aan gedacht ☺️ en ik vind jullie uitleg wel overtuigend. In combinatie met wat ik vertel kan dat misschien  te herkenbaar zijn. Ik zal er niet meer over doorgaan, en Tartan zegt ook wel genoeg over mij 😎💪!  Case closed van mijn kant.  Bedankt jullie 😘

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @candentis,

 

Wat een goed idee van de training of dat we het forum voorstellen. We gaan kijken naar de mogelijkheden. 

 

Verder hoop ik dat de andere moderatoren al genoeg uitleg hebben gegeven zodat je berichten durft te plaatsen.

 

Groet, 

Luuk 

Reageer