Skip to main content
Vraag

Vraag aan de kindertelefoon over waarschuwingen

• October 7, 2025
  • 10 reacties
  • 91 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • 567 reacties

Ik las in de forumregels dat je na 3 waarschuwingen binnen 1 jaar wordt geband, maar wat gebeurt er met bijv. 3 waarschuwingen binnen 2 jaar?

Ik heb gelukkig nog geen want ik neem de regels serieus

XXX Yusa 

10 reacties

Lot_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • 42 reacties
  • October 7, 2025

Hoi Yusa, 

Goede vraag!

Waarschuwingen vervallen na een jaar. Dus als je binnen 2 jaar 3 waarschuwingen krijgt waarbij de eerste waarschuwing ouder is dan een jaar, dan vervalt de eerste waarschuwing en wordt je account dus ook niet geband. 

Groetjes, 

Lot van de Kindertelefoon

Yusa
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • 567 reacties
  • October 7, 2025

Ok ​@Lot_KT bedankt!

XXX Yusa 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • 3646 reacties
  • October 7, 2025

Hoi ​@Yusa  goede vraag hoor. En ​@Lot_KT  ik begrijp dat er ook lichte of "onofficiële" waarschuwingen bestaan? Kunt u dat bevestigen? Of had ik gewoon de regels even beter moeten door lezen 🫣. Ik heb er niet recent 1 gehad hoor. In het allereerste begin kreeg ik er ooit 1, maar dat was wel een officiële. 

Groetjes liefs Tartan X

Ab W
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • 391 reacties
  • October 7, 2025

Hoi, gezien de consequenties echt wel een belangrijke vraag.

Je hebt lichte waarschuwingen, eigenlijk zijn het meer uitlegwaarschuwingen.

Die tellen niet mee als waarschuwing maar we zetten wel bij jouw profiel dat je een uitleg hebt gehad over een bepaalde regel.

Ook staat er dan in het mailtje dat je dan krijgt dat je als je die regel nog een keer overtreed wel een waarschuwing krijgt. En die telt dan wel weer mee.

Lees verder vooral de forumregels eens door, er staan ook goede adviezen in.

Veel plezier op het Forum.

Yusa
Forum|alt.badge.img+9
  • Topic-opener
  • Topper
  • 567 reacties
  • October 8, 2025

@Tartan15 ik snap het wel: de regels zijn zoveel tekst XD 

​XXX Yusa 

Diana
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • 1282 reacties
  • October 8, 2025

Ik heb in het begin een officiële waarschuwing gehad en later nog één maar die heeft de KT weer weggehaald en ook nog een paar onofficiële (‘eigenlijk had je hiervoor een waarschuwing moeten krijgen’)  Ik vond dat eerst stom maar eigenlijk ben ik nu blij dat dat systeem van waarschuwingen bestaat want hierdoor ga ik nu veel beter nadenken over hoe ik ergens op reageer en ben ik veel minder impulsief en fel.  Dat geldt voor iedereen, waardoor de toon hier veel milder en liever en wijzer is dan op andere fora, waar schelden en kwetsen de norm is.  Dank, KT.

Kan de KT ook waarschuwingen geven voor het openen van duidelijke bullshit topics?  Doen!

NightShadow
  • 274 reacties
  • October 8, 2025

Kunnen wij eigenlijk weten of we lichte waarschuwingen of gewoon waarschuwingen hebben? Want ik weet dat ik er ooit 2 gehad heb, waarvan er ook 2 weer weggehaald zijn omdat ze niet terecht waren. Maar verder weet ik het eigenlijk niet. Volgens mij was dat op me oude account. Maar ik vraag me af, heb ik nu bijv 2 waarschuwingen zonder dat ik dat weet. Of zou ik dat ook kunnen zien? 

Tover01
Forum|alt.badge.img+17
  • Ster
  • 3260 reacties
  • October 8, 2025

@Tartan15  waarvoor kreeg jij die officiële waarschuwing dan?  Liefs, Tover xxx

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • 1674 reacties
  • October 9, 2025

Hoi allemaal,

als eerste excuses voor de late reactie, de dienst van gisteravond blijkt niet gedraaid te zijn. en dat is natuurlijk niet de bedoeling!  Hier dan alsnog de antwoorden:

Ik heb in het begin een officiële waarschuwing gehad en later nog één maar die heeft de KT weer weggehaald en ook nog een paar onofficiële (‘eigenlijk had je hiervoor een waarschuwing moeten krijgen’)  Ik vond dat eerst stom maar eigenlijk ben ik nu blij dat dat systeem van waarschuwingen bestaat want hierdoor ga ik nu veel beter nadenken over hoe ik ergens op reageer en ben ik veel minder impulsief en fel.  Dat geldt voor iedereen, waardoor de toon hier veel milder en liever en wijzer is dan op andere fora, waar schelden en kwetsen de norm is.  Dank, KT.

Kan de KT ook waarschuwingen geven voor het openen van duidelijke bullshit topics?  Doen!

@Diana , wat mooi dat je dat zo zegt. Het is inderdaad ons streven om dit een veilig en toegankelijk forum te laten zijn, waarbij mensen elkaar helpen en positief zijn. Regels zijn daarbij misschien niet altijd even leuk, maar wel noodzakelijk.

En je andere punt, ja zeker doen we dat. Er worden regelmatig topics/ reacties niet geplaatst omdat ze duidelijk bedoeld zijn om te trollen, en daar worden ook waarschuwingen voor uitgedeeld. Dit zien de andere forumgebruikers natuurlijk niet, maar het wordt wel degelijk gedaan. Het probleem is dat we het echt zeker moeten weten. Er komen ook weleens onderwerpen voorbij die op het eerste gezicht ongeloofwaardig lijken, maar die toch waar blijken te zijn. De Kindertelefoon wil kinderen graag serieus nemen en ervoor zorgen dat jullie je gehoord voelen. Mocht er toch een topic/reactie geplaatst worden waarvan je denkt dat die niet op het forum hoort, dan willen we je vragen of die te rapporteren. Een moderator kijkt er dan nog eens extra goed naar.

Kunnen wij eigenlijk weten of we lichte waarschuwingen of gewoon waarschuwingen hebben? Want ik weet dat ik er ooit 2 gehad heb, waarvan er ook 2 weer weggehaald zijn omdat ze niet terecht waren. Maar verder weet ik het eigenlijk niet. Volgens mij was dat op me oude account. Maar ik vraag me af, heb ik nu bijv 2 waarschuwingen zonder dat ik dat weet. Of zou ik dat ook kunnen zien? 

Dat is helaas niet door forumgebruikers zelf in te zien, of en hoeveel waarschuwingen je zelf hebt. Dat zou wel handiger zijn. Het behoort nu nog niet tot de technische mogelijkheden van dit forum, maar ik zal het nog eens voorleggen aan de community manager. Misschien komt er wel eens een update waarbij het wel mogelijk zou kunnen worden. Voor nu zal ik jou privé even een mail sturen waarin staat of, en welke waarschuwingen je hebt. 

Hopelijk zijn jullie vragen hiermee voldoende beantwoord?

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

NightShadow
  • 274 reacties
  • October 9, 2025

Goedemiddag ​@Marieke . Mijn vragen zijn beantwoord.  Het zou inderdaad wel fijn zijn als we dat zelf konden zien. 

@Diana, dat ben ik eigenlijk wel met je eens.