Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


869 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Jesse08  je hebt zeker een punt hoor. Maar ik denk dat ze met deze pinksterdagen een kleinere bezetting hebben en bijvoorbeeld de managers niet op locatie zijn.  De moderatoren kunnen nu verder vrij weinig toezeggen, behalve dat ze dit meenemen naar de community manager.  Op z'n vroegst zal dat dinsdag wel zijn, aangezien het morgen ook nog een (voor velen) vrije dag is.  Ik ben het eens met je inbreng en waarschijnlijk zal daar komende week wel een reactie op komen :)

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +9

Klopt hoor @Tartan14 , sorry dat ik ongeduldig ben!

Het zou alleen wel fijn zijn als de moderators even laten weten of het is doorgezet naar de managers 🙂

Reputatie 7
Badge +7

Hoi allen,

 

dit onderwerp is onder de aandacht. Gisteren heeft Britta nog inhoudelijk hierop gereageerd. Uiteraard is het ook doorgegeven aan de community managers, maar die zijn niet aanwezig vanwege de Pinksterdagen, zoals door @Tartan14  goed opgemerkt is.

Misschien goed voor jullie om te weten, maar bij ieder moderatorenoverleg wordt het punt besproken over hoe streng we moeten zijn, hoe iedereen bepaalde teksten interpreteert, hoe zwart/wit/grijs we moeten handelen. Het is een voortdurende zoektocht en we zijn het ook onderling niet met elkaar eens. Modereren is inderdaad best lastig.

Een verwijzing naar contactgegevens in een profiel zal over het hoofd gezien zijn door de moderator, want dat is natuurlijk duidelijk niet toegestaan.

Een topic met een onwaarschijnlijk onderwerp laten we meestal wel staan, omdat je het bij de KT over alles mag hebben, zolang het geen regels overtreedt. 

Er worden heel erg veel berichten niet toegelaten of aangepast achter de schermen, wat dat betreft werkt het best goed, maar het zal best gebeuren dat er soms iets doorheen glipt. Fijn dat jullie er dan zijn om ons scherp te houden.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo Allemaal,

Wij sluiten ons als community managers aan bij wat is gezegd door Marieke. Dank voor het meedenken en het scherp zijn. Fijn ook om te lezen dat jullie begrip hebben voor het werk van de moderators en dit waarderen. Het is en blijft mensenwerk. Jullie kunnen berichten altijd rapporteren en wanneer jullie na het rapporteren nog steeds niet eens zijn met een bericht of het handelen van een moderator, dan kunnen jullie dit doorgeven via forum@kindertelefoon.nl. De community managers kijken er dan naar en geven dan ook antwoord op de mail.

Groet,

Carolien

Reputatie 7
Badge +14

Goedenavond ! Even mijn complimenten over de super snelle moderatie vanavond ! Echt fijn ! wel gemeend hoor!  En zijn er nieuwe moderators?  Ik heb het gevoel van wel.. Welkom hoor !! Fijn dat u er bent !

Liefs Tover xxx

p.s. als u het nog niet heeft gedaan, er is een topic “vragenlijst voor moderatoren”  😍

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb ff un vraagje aan de kindertelefoon 

Wat gebeurt er als je te jong bent voor het Forum 

Dan heb ik het over 1 of 2 jaar te jong, word je dan eraf gegooid of krijg je een soort time out of word er gewoon niets aan gedaan 

En kan het Forum erachter komen dat je te jong bent dus ja ( :💩

 

Reputatie 3
Badge

Hoi @Anomiempjeje ,

Ik heb je topic even verplaatst naar het ‘veelgestelde vragen’ topic van de Kindertelefoon, misschien hebben meer kinderen dan wat aan jouw vraag!

Als je je geboortedatum invult bij het maken van een account, dan zien wij dat. Wij checken dagelijks de nieuwe gebruikers en zien zo of iemand te jong of te oud is.

Als we zien dat ze te jong zijn dan verwijderen we de gebruiker en sturen wij hen een mail. Als ze dan oud genoeg zijn voor het forum, kunnen ze gewoon nog een account aanmaken op het Forum!

Hopelijk heb ik zo je vraag kunnen beantwoorden.

 

Groeten,

Charlotte van de Kindertelefoon

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Hoi, EmmakokfanEva hier,

 

Ik heb een vraagje, ik heb vandaag een account opnieuw opgestart alleen kreeg ik een bevestigingsmail alleen zegt het forum steeds dat ik niks gepost heb of dat ik niet actief ben geweest vandaag. Maar ik heb al twee keer een post beantwoord vandaag en al een post zelf gedaan.

Kunnen jullie dit oplossen?

 

Groetjes,

EmmakokfanEva 

 

-Onnodige quote verwijderd-

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @EmmakokfanEva ,

 

Voordat nieuwe topics en reacties online komen, worden deze eerst gecontroleerd door een moderator. Hierdoor kan het voorkomen dat je even zal moeten wachten voor jouw reacties/topics op het forum te zien zijn. Wij zijn actief tussen 10:00 en 23:00 uur om berichten te checken. Ons streven is om een bericht in die periode zo snel mogelijk online te plaatsen waarbij het in het uiterste geval maximaal 4 uur kan duren.

Als het goed is zie je dat je berichten nu wel op het Forum staan.

Hopelijk heb ik je vraag zo kunnen beantwoorden.

 

Groet,

Babs van de Kindertelefoon

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi moderator!

De pagina "recent actieve topics" werkt niet, als ik er op klik krijg ik de melding dat de pagina niet is gevonden. Het gaat om deze: https://forum.kindertelefoon.nl/search/activity/recent

Zou u dat kunnen doorgeven? Alvast bedankt!

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @Jesse08 , 

 

Wat fijn dat jij zo oplettend bent! Ik ga het doorgeven en hopelijk wordt het probleem dan snel opgelost. 

 

Veel plezier nog op het forum :) 

 

Groetjes Kim

De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +14

Hoi, ik heb precies hetzelfde probleem. En ook als ik onbeantwoorde vragen aanklik. 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +8

 

Hoi @Jesse08  en @Kim_12345 ,

 

ja, recent actieve topics werkt niet, maar er is een alternatief https://forum.kindertelefoon.nl en dan kun je kiezen voor het tabblad (iets naar beneden scrollen)  Actieve Topics en dat ziet er bijna hetzelfde uit als de pagina die nu niet meer werkt.

 

Je kunt er ook komen als je op een pagina staat waar je op het pijltje gelijk rechts van Menu kunt klikken (dus ook vanaf die pagina waar je nu een foutmelding op krijgt) en dan op Forumoverzicht klikken

 

Hieronder wat screenshots:

 

en daarna op Tab Actieve topics klikken

 

Veel plezier en hopelijk is het (morgen) weer allemaal goed.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hoi Kindertelefoon,

 

zou er iemand mij nog een antwoord kunnen geven op mijn vraag van 2 weken geleden?

Het gaat om

Ik heb die info hard nodig om mijn computer weer normaal te laten werken…..

 

Alvast bedankt.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer ,

 

de moderator van toen heeft ervoor gekozen om het topic te verwijderen omdat de anonimiteit in gevaar kwam. Op 17 mei heeft een collega moderator in dit topic al gemeld op de vraag van @Anoniemxv  dat je een mail kunt sturen wanneer je vragen hebt over het verwijderen van een specifiek topic. Als je daar dus vragen over hebt, dan kan je die mailen naar forum@kindertelefoon.nl en dan zal de community manager er naar kijken.

 

Groetjes, Marieke

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Marieke ,

 

dankjewel voor je reactie.

Wat ik jammer vind is dat ik niet eerder persoonlijk antwoord heb gekregen, terwijl ik lees dat anderen dat wel hebben gekregen en dat bij anderen vragen zelfs gelijk doorgezet zijn naar de community manager.

Ik had zelfs in mijn reactie al gevraagd dat als ik die vraag niet in het goede topic gesteld zou hebben dat de KT het in het goede topic zou willen zetten of door zou willen sturen aan iemand die er een antwoord op zou kunnen geven. Mijn reactie was gewoon geplaatst, dus ging ik er vanuit dat er wel een reactie op zou komen.

 

Ik zal het dan wel even copy-pasten en via de mail versturen.

 

Bedankt iig om alles even na te kijken.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer ,

 

je reactie was direct al doorgezet naar de community manager. De discussie in het topic zelf liep daarna nogal wat uiteen, zoals je kunt teruglezen, en werd wat chaotisch. De community manager heeft een algemeen antwoord gegeven op de discussie die uit jouw vraag voortkwam. Maar het lijkt me het beste inderdaad wanneer je even mailt, om een persoonlijk antwoord te krijgen.

 

Groetjes, Marieke

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Marieke,

 

ja, haha een beetje chaos was het wel en ik zag zopas een reactie van @Jesse08  voor mij in dit topic staan, alleen had ik nog geen tijd gehad om die te lezen, omdat ik eerst even een nieuwe reactie wilde posten.

Toen ik het topic ververste was die reactie ook ineens verdwenen…

Nou ja, nog even kort over mijn originele reactie waar ik nog een antwoord op vroeg; ik had die wel aan jou/u gericht, maar ik had pas gepost na jouw/uw 'dienst’ van 15 mei. Ik zie dat ik die pas op 16 mei rond 0048 uur gepost heb. Het lijkt dus dat ik van jou/u geen antwoord heb gekregen, maar dat heeft de volgende moderator pas gelezen die volgende dag.

Dit wilde ik gewoon even voor de duidelijkheid zeggen.

 

 

Nou ja, ik zal mijn reactie dus wel even copy-paste in een mailtje doen en dan hoop ik dat ze er nog even heel goed naar kijken en niet gelijk denken dat ze er al antwoord op hebben gegeven….

 

Gelukkig heb jij duidelijkheid in de chaos gegeven en ik hoop dat alles wel weer goed komt.

 

Dankjewel en slaap lekker voor strakjes.

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +17

Lijkt erop dat er een paar reacties van eerder vanavond (2 / 3 uur geleden) zijn overgeslagen. Kan daar nog ff naar gekeken worden?

Reputatie 7
Badge +17

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer Als je nog vragen hebt over je internet troubles kun je altijd een nieuw topic maken natuurlijk. En dan ff opletten dat de anonimiteit niet in gevaar komt 😉

Reputatie 5
Badge +2

Hallo @tim16 ,

 

Excuses voor de vertraging, probleempje met modereren vanaf deze kant.

 

Het forum is gelukkig weer bij!

 

Nog veel plezier!

 

Groeten Yasmin, de Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +17

@Yasmientje Kan gebeuren. Bedankt voor het alsnog plaatsen van de reacties. 👍🏻

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @ Kindertelefoon,

 

 

zijn de tijden waarop gecheckt wordt veranderd?

Ik bedoel, het is nu 11.15 en ik zie als bovenste en laatste reactie, reacties van 12 uur geleden en ouder?

Of is dat alleen in het weekend dat het niet vanaf 10.00 uur gecheckt wordt?

 

Nou ja, ik vroeg het me gewoon af….

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

Nee ik heb mij verslapen en dus begin ik later, sorry De moderator van dienst.

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @ moderator van dienst,

 

Nee ik heb mij verslapen en dus begin ik later, sorry De moderator van dienst.

 

Hahaha,  nou ja kan gebeuren toch 🙂

Het is iig een eerlijk antwoord 🙃

‘Vanavond vroeg naar bed’ zou mama zeggen, maar dan zeg ik altijd...nergens voor nodig, want ik ben nu wel al uitgeslapen 😂

Ik hoop wel dat het een leuk feestje was gisteravond 😁 en niet iets vervelends...

 

Of de werkdruk is gwn te hoog bij de KT en verdien je een extra vrije dag…..

 

Goed dat je er nu bent en ik hoop niet dat je nu op je kop krijgt van  de 'baas’, want wij zijn altijd blij als er moderators zijn 🙌

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hey! @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer haha waar las je dat? Ik vind het wel eerlijk en kan gebeuren idd. Wij zijn altijd blij dat jullie er zijn hoor 😉 

Liefs Tover xxx

Reageer