Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hallo Kindertelefoon,

Ik ben er weer eens met een paar vraagjes:

  1. Is er een jaarverslag van 2021 want ik kan niet vinden of 
  2. er een jongerenraad was in 2021

Ik ben benieuwd omdat de huidige topics die er over te vinden zijn en waarin gevraagd wordt je aan te melden 1+ jaren oud zijn. Als er vorig jaar een jongerenraad was dan is het 1 jaar geleden dat het laatste topic is geweest en zou binnenkort de aanmeldingen weer beginnen, maar als er geen is geweest dan is er geen duidelijk referentiepunt. (ja ik weet dat geduld een schone zaak is, maar er is veel discussie over regels en transparantie geweest dus blijf ik vragen stellen) 

Groetjes DaVinci

Reputatie 2
Badge +2

Hoi DaVinci, 

 

Bedankt voor jouw vragen! Ik weet het antwoord hier niet precies op, dus heb jouw vragen voorgelegd aan de community manager!

 

Groetjes, 

 

Feline van De Kindertelefoon 

Reputatie 7
Badge +6

@DaVinci

Hoi,

Wat mooi om te zien hoe betrokken jij bent bij het forum! Je bent een actieve gebruiker, en jouw feedback is constructief. Daar zijn we blij mee!

Ik ben niet de community manager, maar ik kan jouw vragen wel beantwoorden. Misschien dat de community manager later nog reageert, en mijn informatie aan kan vullen.

  1. Het jaarverslag van 2020 is begin juni verschenen. Het jaarverslag van 2021 wordt rond dezelfde tijd verwacht, dus hopelijk over  een maand. Het zal dan zeker ook weer op onze website worden geplaatst.
  2. De jongerenraad is zeker actief geweest, het afgelopen jaar. Zij zijn onder andere betrokken geweest bij onze nieuwe activiteiten op social media, zoals tiktok.  Uit een verslag hierover: “Zij hebben ons meegenomen in hun leefwereld, zodat wij hier zo goed mogelijk op aan kunnen sluiten. Welke thema's en onderwerpen moeten we uitlichten? Wat willen kinderen en jongeren over ons weten voordat ze contact opnemen? En... ga zo nog maar even door.” 
    Ik begrijp dat je graag hier een actieve rol krijgt. Ik hoop dat je gauw respons krijgt op jouw verzoek om deel te kunnen nemen.

Het jaarverslag kun je, wanneer het beschikbaar is, hier vinden (nu dus nog 2020):

https://jaarverslag.kindertelefoon.nl/2020


Voor anderen die geïnteresseerd zijn in meedenken, bv via onze jongerenraad:  hier kan je informatie vinden, en je evt. aanmelden : 

https://www.kindertelefoon.nl/meedenken-overzicht

Om aan te melden, stuur je een mail naar meedenken@kindertelefoon.nl 

Nogmaals dank voor jouw betrokkenheid en interesse.

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +4

Hey Mariska

Bedankt voor de duidelijkheid en een soort uitkijkpunt.

Meedoen met de jongerenraad zie ik zeker zitten al moet ik mn aanmeldingsmail nog wel schrijven, maar ik vraag het ook vooral omdat ik denk dat het goed is voor de mensen die zich nu niet gehoord voelen om in een iets persoonlijkere discussie te gaan. Je doet dit werk al bijna 8 jaar dus waarschijnlijk heb je het forum ook zien veranderen (ik zeg je, maar als je liever u hebt, mag je het gerust aanpassen). Op dit moment zitten we in een soort stille fase na een periode vol chaos en onduidelijkheid en er zijn een hoop leden ook ineens naar de achtergrond verdwenen. Terwijl ik denk dat ze hier zijn gekomen om mensen te helpen en zichzelf beter te voelen en dat dat bereikt kan worden mede dankzij de jongerenraad, want je ontmoet elkaar. 

Groetjes DaVinci 

Reputatie 7
Badge +3

Mag de chat en bel ding  langer open? En eerder? Ik snap dat jullie dan meer personeel nodig hebben, maar de meeste kinderen hier denken Snachts over van alles na. Ik ook. Dus dan zou het fijn zijn om met jullie daarover te praten? 
groetjesss

 Hoi, 

 

Goed dat je dit aangeeft. Bij De Kindertelefoon denken we altijd na over hoe we wat we doen nóg beter kunnen maken. We nemen jouw idee daarvoor ook mee. Op dit moment zijn er nog geen plannen om onze tijden aan te passen. Gebruik dus zeker het forum om je gedachten op een rij te zetten. 

 

Groet,


Luuk

Reputatie 4
Badge +1

Hoeveel Community Managers zijn er ? @Luuk  is één.  @Carolien_ is ook één.  @Suzanne_ ook. Ik snap niks meer.

Reputatie 4
Badge +2

@Nova_ 

Wat een goede vraag.. Eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet precies hoeveel Community Managers er zijn. Ik ga jouw vraag doorsturen zodat je zo snel mogelijk antwoord krijgt! 

 

Groetjes, 

Laura | De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel Community Managers zijn er ?@Luuk is één.​​​​​​ @Carolien_ is ook één.  @Suzanne_ ook. Ik snap niks meer.

Hallo Nova,

 

Op dit moment zijn er een aantal community managers actief, waaronder ikzelf.  Naast moderatoren hebben wij ook community managers. 

 

Je geeft aan dat je er niets meer van snapt. Vanwaar jouw verwarring? Hoe kan ik je helpen?

 

Luuk

Badge

hoi kindertelefoon,
ik heb een vraag, hoe moet je reacties verwijderen?

mijn broer heeft mijn account ontdekt maar ik heb iets geschreven onder een post wat iets betreft en dat vind ik niet zo fijn als mijn broer dat ziet. ik wilde de reactie verwijderen maar daar is geen optie voor of ik weet gewoon niet hoe.

kunnen jullie mij helpen?

groetjes,

persoontje123

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @persoontjee123 ,

Wat vervelend dat je broer je account heeft ontdekt! Een goede vraag, die je stelt.

Je kan zelf niet reacties of topics verwijderen. Je hebt wel het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Bijvoorbeeld als je anonimiteit in gevaar is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is dat jouw topic(s) of reacties verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

Een andere optie is om je account te verwijderen. Wat dit allemaal betekent kan je hier lezen: 

Moniek V

Groetjes,

Renske (De Kindertelefoon) 

Reputatie 7
Badge +4

Hey KT 

Kan er misschien een soort seksloze dag komen waar die topics niet bovenaan staan? Nu met de vakantie lijkt het nog erger, maar dit motiveren de mensen met grote zorgen toch niet. Ik zit te overwegen gewoon permanent pauze te nemen. 
Door het internet beginnen kinderen sneller dingen te ontdekken rondom seks en omdat er een soort taboe op zit is het lachen en geinig, maar laat die ouders ze eerst even uitleggen dat de echte wereld weer anders is als de digitale versie. Al die vragen over hoe je het makkelijkst seks krijgt of hoe je speeltjes kunt kopen, t is altijd hetzelfde liedje. Of maak gewoon een aparte ruimte voor die vragen zoals de kindersekslijn ofzo. 

Sorry als ik boos over kom, veel actieve leden zijn gewoon 18 geworden of vertrokken. Als er nu iemand met echte problemen komt krijgt hij/zij/het hooguit vaak nog een bericht van mods over 113 binnen 4 uur en daar baal ik van. Het voelt alsof de kt zich op het forum niet inspant voor persoonlijk contact/hulp zelfs met de huidige middelen. 

Groetjes DaVinci 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @DaVinci ,

 

begrijpelijk dat je hier soms gefrustreerd over bent. 

Het forum is er voor alle vragen en problemen, en wij als  moderators willen zo min mogelijk ingrijpen. Het kan dan voorkomen dat bepaalde onderwerpen, zoals seks, meer voorkomen als dat blijkbaar het onderwerp is wat leeft bij de 12-18 jarigen.

We kunnen ons heel goed voorstellen dat dat frustrerend kan zijn voor iemand die wat vaker op het forum komt, zoals jij. Je noemt dat je het gevoel hebt dat er voor persoonlijk contact/hulp nu niet voldoende ruimte is op het forum. Voor persoonlijk contact willen we je graag uitnodigen om eens met De Kindertelefoon te bellen of chatten. 

Hopelijk wil je dat eens proberen?

 

Groetjes,

Marieke / De Kindertelefoon

En hoe werkt het met de topic sluiten?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @samantha ,

Wanneer  je een topic sluit, dan blijft het topic zichtbaar op het forum. Het is dan echter niet meer mogelijk om erop te reageren. 
Soms, afhankelijk van het topic, de hoeveelheid reacties, de juistheid van de informatie etc, kiezen wij er daarna toch voor om een topic te verwijderen. Dit voor de overzichtelijkheid van het forum, en om  dubbeltopics te voorkomen.

groetjes, Mariska.

ja ik wil ook het kunnen sluiten zo dat er niet meer op gerageerd kan worden maar hoe werkt dat?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @samantha ,

Je hebt hierover een mail ontvangen. Het plaatsen en weer sluiten is niet de bedoeling. Dit i.v.m de overzichtelijkheid van het forum.

Wanneer je een topic wilt verwijderen of sluiten dan geldt het volgende:
Wanneer een topic niet tegen forumregels ingaat, wordt het in principe niet gesloten of verwijderd.
 

Topics die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic wordt wel verwijderd als:

· Het topic in strijd is met de forumregels.

· Het topic je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics door De Kindertelefoon te laten verwijderen, of sluiten, als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is dat jouw topic(s) verwijderd (of gesloten) worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

Een andere optie is om je account te verwijderen. Wat dit allemaal betekent kan je hier lezen: 

 

 

 

Groet, Mariska, De Kindertelefoon 

 

Reputatie 6
Badge +12

Hoihoi moderatoren!!

mag het wat Henry_super doet? Hij post onder alle ‘sexting’ topics een linkje naar zijn website?

Reputatie 4
Badge +2

@xShqdow

Jij hebt gelijk. Het is tegen de regels, maar ik zou hem rapporteren. In de forumregels staat : 

5. Meld misbruik van het forum bij de moderators.

Wanneer je ziet dat iemand zich niet aan de forumregels houdt, ga dan niet in discussie met dit forumlid. Meld dit bij één van de moderators door het bericht te rapporteren. Zij beoordelen of er inderdaad forumregels worden overtreden en of er actie ondernomen moet worden

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @xShqdow

 

Wat goed dat je deze vraag stelt! Zoals @Laurens_  al aangeeft hebben we de berichten beoordeeld en waar nodig actie ondernomen. Fijn dat jullie helpen om het forum veilig en overzichtelijk te houden.

 

Groet,

Hanne | De Kindertelefoon

Reputatie 6
Badge +12

-onnodige quotes verwijderd-

Oke, sorry dat was ik even vergeten! Is er nu ook actie ondernomen?

Reputatie 2
Badge

Hoi, ik ben best wel nieuwe bij de kindertelefoon, maar ik vroeg me af hoe ik mijn topics die ik al gepost heb kan zien om te kijken voor een reactie?

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @Giraffe ,

Goeie vraag! Als je op je profiel klikt na het inloggen, zie je daaronder hoeveel topics of reacties je hebt geplaatst. 

Groetjes, 

Renske (De Kindertelefoon) 

Reputatie 2
Badge

Dankjewel Renske!!

Reputatie 7
Badge +9

Hoe zien jullie dat een persoon meerdere accounts heeft 

Reputatie 7
Badge +17

@Gekehenkie Aan het ip adres misschien. Of als 2 accounts precies dezelfde schrijfstijl hebben. Maar KT doet meestal geen uitspraken over hoe de forumbeveiliging precies werkt dus ik denk niet dat ze hier een antwoord op kunnen geven.

Reageer