Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi mag ik vragen, kun je ter ondersteuning van je verhaaltje een stukje handgeschreven tekst uploaden ? Het is m’n handschrift maar geen naam of woonplaats school etc. ?  Dus een stukje tekst met cijfers erop en verder geen afbeeldingen of namen of andere privacy kenmerken.

Groetjes Julian X

Reputatie 4
Badge +2

Hee @DaVinci

Bedankt voor je vraag! Het lijkt zeker niet alsof je het steeds maar opnieuw vraagt, we vinden het juist goed dat je deze vragen stelt! Helaas weet ik niet vanaf wanneer je je kunt opgeven voor de jongerenraad, maar ik heb jouw vraag doorgestuurd en we geven je zo snel mogelijk antwoord. 

 

Groetjes, 

Laura 
De Kindertelefoon 

Reputatie 4
Badge +2

Hee @Julian12,

Wat goed dat je deze vraag stelt! Het uploaden van een foto van een stukje handgeschreven tekst om een verhaaltje te ondersteunen is in principe niet tegen de forumregels. 

We vinden het belangrijk dat iedereen op het forum anoniem blijft, dus post geen gegevens waardoor andere forumgebruikers je kunnen herkennen. 

 

Hopelijk is jouw vraag zo beantwoord.

 

Groetjes, 

Laura 
De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +17

@Laura_  Dankuwel ! dan weet  ik dat vast :) ik vroeg het me af. 

Groetjes Julian X

Reputatie 7
Badge +3


ja uhm hoi Rob, 

We zijn nu ongeveer een maandje verder en als je op de link klikt is er nog steeds geen antwoord op wanneer je je op kunt geven. Ergens in het voorjaar, maar tot wanneer duurt dat?

Groetjes DaVinci 

P.S. sorry als het lijkt alsof ik het steeds maar opnieuw vraag, maar daarom wacht ik er steeds een maandje mee

 

Hallo @DaVinci,

 

Heel goed dat je dit nog een keer vraagt. Ergens in het voorjaar is natuurlijk een vrij breed begrip. Ik zal doorgeven dat vragen oproept en of dat aangepast kan worden. 

 

Op dit moment is er nog geen datum bekend. Je kan wel alvast een mail sturen aan meedenken@kindertelefoon.nl.  Geef in die mail bijvoorbeeld aan dat je interesse hebt en dat je graag wilt horen wanneer de aanmelding start. Anders zal hier de informatie aangepast worden als er meer bekend is.

 

Kan je hier verder mee?

 

Groet, 

 

Luuk

Hey, 

Opeens is bij mij de hele site half Engels en half Nederlands. Weet iemand hoe dit kan? Ik heb niks geks gedaan volgens mij…

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Ikke13  dat ligt niet aan jou denk. Er was eerder deze week ook een storing. Misschien nog een na-effectje. komt niet door jou :)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen Kindertelefoon,

Misschien een gek vraagje, maar als je graffiti kunst ontwerpt, mag je dat dan delen aangezien het miss ook ergens op een muur eindigt en ze daardoor je regio kunnen achterhalen. 

Groetjes DaVinci 

Reputatie 6
Badge +3

@DaVinci 

Goede vraag die je stelt.

Het maakt natuurlijk uit of je erbij zet dat jij de graffity gezet hebt of dat je het alleen mooi vind, maar als het een uniek piece is heb je gelijk.

Je kunt dan de regio of de plaats terug vinden. Ik stuur jouw vraag door naar de community manager.

Hopelijk heb je snel antwoord.

Groetjes,

Ab W

Reputatie 3
Badge +1

Ik vroeg mij af of er een mogelijkheid komt om je eigen berichten en topics te verwijderen/bewerken. Ik heb de fout gemaakt om mijn eigen topic te screen shotten en te sturen naar mijn vriendin nu is er een kans dat ze dat herkent en dan ziet wat ik waar bij zet. 

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @Muffin ,

Een goede vraag, die je stelt.

 

In forumregel 18 staat:

Topics die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic wordt wel verwijderd als:

· Het topic in strijd is met de forumregels.

· Het topic je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is dat jouw topic(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

Een andere optie is om je account te verwijderen. Wat dit allemaal betekent kan je hier lezen: 

 

Het lijkt dat dit onder de 2e uitzondering valt. Je kunt dus het beste een mail sturen met een verzoek om het topic te laten verwijderen!

Groetjes,

Joram / De Kindertelefoon

Reputatie 3
Badge +1

Oké bedank ik denk dat ik het wel laat want ja het kan andere helpen en wat is de kans dat mijn vriendin het ziet ook maakt dat me eigenlijk niet uit. Toch bedankt voor je hulp.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen Kindertelefoon,

Misschien een gek vraagje, maar als je graffiti kunst ontwerpt, mag je dat dan delen aangezien het miss ook ergens op een muur eindigt en ze daardoor je regio kunnen achterhalen. 

Groetjes DaVinci 

Hallo DaVinci,

 

Goed dat je de vraag stelt. Dat is lastig te bepalen, wat Ab ook al zegt. Zolang het delen jouw anonimiteit niet in gevaar brengt dan mag dat.  Een regio is een breed begrip wat wellicht niet veel zegt over jouw woonplaats / adres. 

Mocht je na het delen alsnog het idee krijgen dat het te herleiden is dan kunnen wij het van het forum verwijderen.

 

Is dit voldoende antwoord op jouw vraag?

 

Groet,

 

Luuk

De Kindertelefoon 

Reputatie 7
Badge +4

Hey @luuk

Bedankt met het antwoord en gefeliciteerd met je 100ste reactie.

Bij een regio heb ik het vooral over een stad en de paar dorpen dus eigenlijk gewoon de gemeente waarin je actief bent. Ik ben dan nog wel benieuwd tot welke mate je je anonimiteit moet bewaren bij zoiets, want gaat dit dan tot je provincie, gebieden met een aparte naam zoals de achterhoek of gemeente? 

Groetjes DaVinci

Reputatie 7
Badge +3

 

Dank! 😀

 

Het gaat erom dat je niet te herleiden bent. Dus geen woonplaats, schoolnaam o.i.d. 

Ik ga jouw vraag bespreken tot welke mate wij acceptabel vinden. Richtlijn voor nu is geen informatie die jouw anonimiteit in gevaar kan brengen. Ik geef je begin volgende week verder antwoord

 

Groet, 

Luuk

Heyyy! Jullie hebben dus ons IP adres? Daar wordt hopelijk niets mee gedaan toch? Ik dacht dat dit veilig was? Andere mensen op dit forum kunnen dat niet zien toch? Ik vind het niet zo fijn dat mensen mijn adres hebben… Ik heb altijd geleerd: nooit je adres geven, nooit je pincode geven. Dus ons adres is veilig toch? 
 

groet,

JooJoo

Reputatie 2
Badge +2

Hoi @JooJoo ,

Veiligheid en anonimiteit is ontzettend belangrijk voor De Kindertelefoon.

Je IP-adres is niet zichtbaar voor andere gebruikers!

Groetjes,

 

Tess_ van De Kindertelefoon

Hoi! Ik heb even een vraagje, 

deze website is super veilig toch? Geen virussen enzo? Geen trackers? Ik ben namelijk best bang om gehackt te worden. Dit is dus allemaal veilig? 
 

groetjes,

 JooJoo 

Oké, andere mensen hebben ons IP adres niet. Maar jullie dus wel? Daar doen jullie toch niets mee? Bedankt voor uw reactie! 

Reputatie 2
Badge +2

Hi @JooJoo ,

Allemaal hele goeie vragen, helaas heb ik niet de juiste kennis van de technische kant van het verhaal. 😁

Voor nu kan ik je wel vertellen dat het forum veilig is.

Ik zet je vraag door naar juiste persoon en dan wordt er zo snel mogelijk een antwoord gegeven.

Fijn weekend!

Groetjes Tess_ 

@Tess_ 
Oké! Super bedankt! 

Reputatie 7
Badge +4

Hey @JooJoo 

Op je vraag over het IP adres is op de vorige pagina (nummer 20 onderaan) al antwoord gegeven. De Kindertelefoon wil zo min mogelijk privé informatie en doet dus geen moeite om iets te achterhalen of van je te ontcijferen. Je bent hier dus volledig veilig en anoniem, jij bepaalt wat wij weten.

Groetjes DaVinci 

@DaVinci 
Bedankt!!!! 

Mag de chat en bel ding  langer open? En eerder? Ik snap dat jullie dan meer personeel nodig hebben, maar de meeste kinderen hier denken Snachts over van alles na. Ik ook. Dus dan zou het fijn zijn om met jullie daarover te praten? 
groetjesss

Reputatie 1
Badge +1

@JooJootje 

Hoi,

Wat goed dat je meedenkt. Ik ga jouw vraag doorzetten naar de community manager!

 

Groetjes,

Joram / De Kindertelefoon

Reageer