Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


Badge +4

 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Twee algemene forums waar je zou kunnen kijken:

Psycholoog.net https://www.psycholoog.net/forum/

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.


691 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hallo Zelle

Ik heb het even nagekeken; dit account is jaren terug al geband. Als een account wordt verwijderd of geband, blijven topics en reacties op het forum gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen. 

 

Groetjes, Loes

De Kindertelefoon 

Als een account geband wordt, wordt deze dan niet meer verwijderd, want officieel moet alles toch naar anonymous?

Reputatie 7
Badge +4

Doet de jongerenraad van de KT nog iets of is deze afgeschaft?

Reputatie 2
Badge +2

Hi @DaVinci 

Helaas kan ik persoonlijk je vraag niet beantwoorden, ik heb je vraag doorgezet naar iemand die jou precies kan vertellen over je jongerenraad.

Groetjes Tess_ van De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik heb een vraag is de "bewerk”button uit ?  Ik wou net iets verbeteren binnen een minuut en het kon niet. Misschien maak je dan per ongeluk een fout de je wil verbeteren en nu kan dat niet.

Groetjes Julian

Reputatie 7
Badge +6

@Julian12 

Hoi Julian,

Doet het probleem zich nog steeds voor?

Voor zover ik weet, is er niets veranderd hieraan. Ik geef het door aan de technische dienst. Hopelijk wordt het dan gauw opgelost.

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +17

@Julian12

Hoi Julian,

Doet het probleem zich nog steeds voor?

Voor zover ik weet, is er niets veranderd hieraan. Ik geef het door aan de technische dienst. Hopelijk wordt het dan gauw opgelost.

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Dag :) ik had het gister een paar x maar het lijkt of het nu weer werkt. Dankuwel voor de reactie.

Groetjes Julian X

Reputatie 7
Badge +4

Hi @DaVinci 

Helaas kan ik persoonlijk je vraag niet beantwoorden, ik heb je vraag doorgezet naar iemand die jou precies kan vertellen over je jongerenraad.

Groetjes Tess_ van De Kindertelefoon

Wanneer is deze persoon actief op het forum dan?

Reputatie 3
Badge +1

Doet de jongerenraad van de KT nog iets of is deze afgeschaft?

Hoi @DaVinci 

Bedankt voor jou vraag. De jongerenraad bestaat zeker nog! Daarnaast hebben we ook een jongerenpanel die ons helpen. Hier kan je daar wat meer informatie lezen over de raad: https://www.kindertelefoon.nl/jongerenraad

Groetjes,
Rob, De Kindertelefoon 

Hoi lieve mensen

Is @wilhelmavemela verbannen ???

Zo ja waarom dan ????

 

Zelle

Rond half zeven had @TheMightySlayer nog een nieuwe account

Genaamd : @TheMightySlayer No Corona 

Maar nu is zijn reacties allemaal verwijderd

waarom ???

 

Zelle

Reputatie 7
Badge +17

@Zelle  daar schrik ik van dat zij hier niet meer op mag:disappointed_relieved:   en ook dat je weggaat  😞

Groetjes en heel veel liefs van julian X

heyy is mijn laatste topic verwijderd want ik kan hem niet vinden. Hij overschrijde geen forumregels want voor dat ik hem poste had ik het nog bekeken

Reputatie 3
Badge +1

heyy is mijn laatste topic verwijderd want ik kan hem niet vinden. Hij overschrijde geen forumregels want voor dat ik hem poste had ik het nog bekeken

Hoi @Aphrodite ,

Ik zie geen recent geopende topic van je, daarnaast zie ik ook niet een topic dat wij hebben verwijderd.  Zou je het nog eens willen proberen, misschien is het niet goed gegaan?

Groetjes, Rob

Hoi @wilhelmavemela  en @TheMightySlayer ,

 

beter laat dan nooit een antwoord vanuit ons:

Mag je vermelden in welke stad je woont? Nee, je woonplaats valt onder ‘persoonsgegevens’ en je zou wellicht te herkenbaar kunnen worden als je dat vermeldt. Nu zal iemand herkenbaarder zijn wanneer diegene de naam van een heel klein dorp noemt, dan wanneer het bijv Amsterdam is, maar in combinatie met eventuele andere info die diegene al heeft gegeven kan het net te herkenbaar worden.

 

 Is er een manier om het vertrouwen op te zeggen in een moderator op het forum? 

We snappen dat iedereen flink geschrokken is doordat een moderator strenger heeft gemodereerd dan anderen. Dit wordt maandag intern besproken en als alles duidelijk is, komt de community manager met een update. 

 

Goede nacht,

groetjes van Marieke / De Kindertelefoon

Wanneer is het dan duidelijk????

Reputatie 7
Badge +19

Hoi op school ben ik bezig met een borduurwerkje alleen daar moeten mijn initialen op maar ik wil graag een foto van hoe het werkje is geworden plaatsen. Alleen ik weet niet of dat mag. Mag  dat? (Er komen 3 initialen op)

Wilhelmavemela

Reputatie 1
Badge

Hoi @wilhelmavemela,

Bedankt voor je vraag! Ik weet niet zeker of dit wel of niet mag, dus ik heb je vraag doorgegeven aan de community manager. Je zult hier binnenkort reactie op krijgen. 

Groetjes,

Ilse 

De Kindertelefoon

 

Reputatie 6
Badge +3

@wilhelmavemela 

Goed dat je deze vraag stelt! Je initialen kunnen samen met de informatie die je deelt op het forum er mogelijk voor zorgen dat je herkenbaar bent voor anderen. Omdat anonimiteit van onze gebruikers op het forum erg belangrijk is, kan je deze afbeelding dus niet plaatsen.

Ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.

Groetjes,

Carolien

Reputatie 7
Badge +19

Jammer maar bedankt voor het antwoord.

Wilhelmavemela.

Reputatie 7
Badge +4

Beste KinderTelefoon
Als mensen als @wilhelmavemela  aangeven in hun topics dat ze in de problemen zitten in de nabije omgeving, is daar dan een speciaal beleid voor of laten jullie het gewoon gaan? 
Als het goed is kunnen jullie namelijk ip adres en alles zien van de gebruikers en dus ook de locatie achterhalen en het kan handig zijn wanneer iemand aangeeft last te hebben van veel huiselijk geweld en dat deze persoon daarna ineens verdwijnt. Misschien door eerst 2 mailtjes te sturen en dan na een week langs te gaan kun je een crucialere rol spelen in de hulpverlening. 

Als het een gekke vraag is sorry, maar was er benieuwd naar omdat iedereen zich zorgen maakt en jullie de enige zijn met gegevens.

Groetjes DaVinci

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @DaVinci ,

 

Wat goed dat je deze vraag stelt! We gaan naar jouw vraag kijken en geven je zo snel mogelijk antwoord.

 

Groet, JanneB van De Kindertelefoon

Reputatie 6
Badge +4

Hai @DaVinci,

 

Mooie vraag heb je gesteld. Maar de gebruikers van het forum zijn écht anoniem, ook voor ons. Wij kunnen en willen geen verdere gegevens achterhalen, ook al maken we ons zorgen over iemand. En de Kindertelefoon is er om naar kinderen te luisteren….
Het enige wat we kunnen doen is een bericht plaatsen dat je altijd met de Kindertelefoon kunt chatten of bellen, of met 113. Lastig hè?

 

Veel groeten,

Britta van de Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +2

Is Wereld terug ???

Kijk maar naar de afbeelding 

 

Emma

Reputatie 7
Badge +19

Heyy een vraagje mag je zeggen welke musical je speelt in groep 8?

Wilhelmavemela.

Reputatie 1
Badge

Hoi @wilhelmavemela

Bedankt voor je vraag! We vinden het belangrijk dat iedereen op het forum anoniem blijft. Het delen van de naam van je musical is in principe niet tegen de regels, maar bedenk zelf goed of je herkenbaar bent. Als je bijvoorbeeld meer informatie plaatst, zou je door de combinatie herkend kunnen worden. Maak hier voor jezelf vooral een afweging in. 

Hopelijk heb je daar iets aan! 

Groeten,

Ilse 

De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +4

Doet de jongerenraad van de KT nog iets of is deze afgeschaft?

Hoi @DaVinci 

Bedankt voor jou vraag. De jongerenraad bestaat zeker nog! Daarnaast hebben we ook een jongerenpanel die ons helpen. Hier kan je daar wat meer informatie lezen over de raad: https://www.kindertelefoon.nl/jongerenraad

Groetjes,
Rob, De Kindertelefoon 


ja uhm hoi Rob, 

We zijn nu ongeveer een maandje verder en als je op de link klikt is er nog steeds geen antwoord op wanneer je je op kunt geven. Ergens in het voorjaar, maar tot wanneer duurt dat?

Groetjes DaVinci 

P.S. sorry als het lijkt alsof ik het steeds maar opnieuw vraag, maar daarom wacht ik er steeds een maandje mee

Reageer