Skip to main content
Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Een algemeen forum waar je zou kunnen kijken:

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.

Goed gezegd @Tartan14 en ik ben het helemaal met je eens. Luchtige topics, zoals dat raadsel topic of bijv. het muziek topic, zijn net zo goed belangrijk voor het forum. Anders zou het een vergaarbak worden van  enkel topics over problemen en penislengtes. Moeten we niet willen denk ik. Dan zou het hier pas echt doodsaai worden.

Ik hoop dat je het plezier in het forum weer terugkrijgt.


Hoi KT,🤗❤️

Als ik bij de actieve topics kijk, moet ik echt zoeken naar een normale topic. Het gaat alleen maar over seks. en over elk onderwerp die binnen de categorie seks valt, zijn er al meer dan 1000 topics over gemaakt. 🙄

En dan gaat het het heel vaak over:

´Penislengte´ 1219 topics op zondag om 14:27. Hallo! Je kan toch ook bij andere topics kijken of je penis een beetje normaal is?😑

´Masturberen tips´ 2045 topics op zondag om 14:28. Echt, mensen, kijk alsjeblieft eerst naar andere topics.😠

´Zin in seks´ 2094 topics op zondag om 14:31. Ongelooflijk.😐

Dus, eigenlijk, KT, hebben jullie genoeg ruimte voor de smeerlappen maar voor de mensen die een beetje gezelligheid willen hebben op het forum, is er geen plaats.😪

Dit verpest ZO ontzettend mijn plezier op dit forum. 

De vragenlijsten mogen, maar als @J15 een keertje een topic op het forum zet met wat raadsels, wordt het topic al na 3 dagen gesloten. Ontzettend oneerlijk.😥

En @wilhelmavemela had 2 jaar geleden een topic gemaakt met de naam: ´Hier zullen we alles delen´. Niet veel later, gesloten!😡

@Wereld had vervolgens een topic aangemaakt: ´Hier zullen wij alles delen´. 149 reacties, niet veel later, gesloten. 

Altijd maar seks, seks en seks!😡

Verschillende forumleden hebben al nagedacht om het forum te verlaten. Sommigen daarvan hebben het zelfs al gedaan.

En de topic: ´Hier mag je alles delen´. Is ook al gesloten.😶

 

Zelle is gestopt doordat de chat-regel zo streng bleef en de walgelijke sekstopics wel mochten.😥

Ellen is om dezelfde reden gestopt met het forum.😥

Sankonijn is weg.😥

Wereld overwoog ook om weg te gaan.😥

 

En ontzettend veel forumleden, die hun mening lieten horen, zijn allemaal geband.🤐

 

Oke, het is 2 jaar geleden, maar wat is dit?

 

Dit zei @Wereld:

_

@Y_xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx: ´Luister ik heb een plan.´

@Eenmeisje004: Oke wat is je plan?

10 minuten later: KT: Het lijkt erop dat het een chat aan het worden is, daarom sluiten we dit topic.

_

 

Snappen jullie het?🤔

 

Dus:

Ik wil dat forumregel 5 minder streng word.

Dat er dus ruimte is voor een beetje gezelligheid.

Dat hier naar gekeken word.😠

 

Dat er onder een sekstopic die daarvoor al 2000 keer is aangemaakt (bijv: ´Onzeker over penislengte.´)

een bericht van de KT komt te staan met:

 

Beste naam

Omdat er al meerdere topics met dit onderwerp zijn, sluiten we deze topic.

Misschien moet je even naar deze topic kijken?

Link van een topic met hetzelfde onderwerp.

Groetjes, 

Naam.

 

Ik vind jullie moderatie super, maar op dit gebied is het echt niet super.

We hebben al 2 jaar hierom gevraagd. Langer zelfs. En er is nog steeds geen verbetering.😓

 

Goed gezegd @Tartan14 en ik ben het helemaal met je eens. Luchtige topics, zoals dat raadsel topic of bijv. het muziek topic, zijn net zo goed belangrijk voor het forum. Anders zou het een vergaarbak worden van  enkel topics over problemen en penislengtes. Moeten we niet willen denk ik. Dan zou het hier pas echt doodsaai worden.

Ik hoop dat je het plezier in het forum weer terugkrijgt.

Hiermee ben ik het ook echt helemaal mee eens. 🤗

Het is trouwens al een forum met alleen topics over problemen en seks.☹️

Trouwens, veel vragenlijsten gaan alleen maar over seks. Je kan alleen een vragenlijst beantwoorden als je niet in de stemming bent voor topics met depressieve onderwerpen of sekstopics. En dan moet je nog zoeken naar een vragenlijst zonder seksvragen.😞

Ik heb hiervoor ook al een account gehad (niet heel lang, anderhalve maand of zo), die ik gestopt ben, vanwege een stom probleem, dus ik weet al langer wat er speelt. 😉

Wel wil ik de complimenten geven dat jullie de muziektopic en de tekentopic nog niet hebben gestopt. De raadseltopic hebben jullie wel gestopt, maar daarna ook weer geopend.👏

Dat is een goed begin. 😄

Alsjeblieft, overleg over forumregel 5. 😥

Ik ben blij dat dit forum bestaat. Maar er zijn dus wel wat verbeteringspunten.

Dit zijn de emoties die er door mij heen gaan:

😭😡😑

Ik ben verdrietig

Ik ben boos

Ik ben het zat.

(KT, hopelijk komt dit niet te schokkend voor jullie over 😔

Heel erg veel liefs van @Valeria 😘

PS: @Tartan14, @tim16 en anderen, ik snap dat jullie minder plezier hebben op dit forum. Ik heb dat namelijk ook. 😕

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hai @Valeria ,

 

Dank voor je uitgebreide reactie en je suggesties. En ik begrijp je punt heel goed. Ik heb het dan ook doorgegeven aan de community managers en ik verwacht dat hierover een interne diskussie gevoerd zal worden. Meestal duren die wel even, zeker in vakantietijd dus verwacht niet te snel een ‘uitkomst'!

Wat ik wel alvast kan zeggen:  ik denk dat je wel snapt dat wij niet een regel voor onszelf hebben dat sekstopics altijd mogen. Wel willen we alle reacties serieus nemen. En seks is nu eenmaal een onderwerp dat veel jongeren bezig houdt. Maar je suggestie over een standaardtekst (ja ja!) onder zo'n penistopic is best een goede! Dus wie weet!

We hopen dat jullie ondanks alle sekstopics ook de andere, zeer waardevolle en soms ontroerende topics blijven zien en daarop blijven reageren.

 

Veel groeten, Britta van de Kindertelefoon

 


Hoi @Britta!
 

Heel erg bedankt dat u het serieus neemt 💖

Liefs @Valeria 


Goede suggesties @Valeria 

Ik heb op zich niks tegen sekstopics, als ze zinvol zijn tenminste. Het is zoals @Britta zegt, veel jongeren hebben vragen over seks en daar moet ook zeker ruimte voor zijn. Penislengte topics voegen niks toe en mogen wmb direct gesloten worden. Nog beter zou zijn ze helemaal niet te plaatsen en de TS een bericht sturen met een link naar Sense.info of zo.

 


Hoi Kindertelefoon,

Ik hoop dat jullie in het overleg ook kunnen kijken of dit topic heropend kan worden, want als het had gekund had ik daar nu een reactie geplaatst (niet over mij hoor, ik blijf 🙂 maar dat ik iemand hier al een tijdje mis)… 

 


Hoi @J15 ,

Dank je wel voor jouw vraag. Ik geef het door aan de Community Manager. We nemen ook deze vraag mee in ons overleg.

Groetjes, 

Mariska 

De Kindertelefoon 


Hoi @Mariska H ,

Dankjewel. :)


Hoi, als we in cijfers (0-10) of in sterren (1-5) waardering konden uitdrukken, dan kreeg @Valeria  van mij resp. een 10 en 5 sterren voor haar prachtige pleidooi en hartenkreet. Geweldige bijdrage! Mijn diepe buiging en complimenten voor jou! 😘 Dankjewel! 

Groetjes liefs Tartan X 


Over penis lengte topics ben ik het eens. Daarom heb ik het topic

Gemaakt want het is voor jongens is het een onzeker dingetje. Maar inderdaad hoeven er geen 1000 penis lengte topic te zijn en “ik wil sex” topics zijn vaak ook informatie ontfutsel topics.


Hallo Allemaal,

Naar aanleiding van de vragen en discussies over forumregel 5 en het toepassen hiervan, hebben we een nieuw topic geopend om jullie hierin duidelijk te geven. Zie topic: 

Daarnaast zien we vragen en opmerkingen over de standaardteksten. Het forum is voor en door jongeren. De moderatoren zijn aanwezig om jullie een veilig platform te bieden om elkaar in te informeren, adviseren en te ondersteunen. Door gebruik te maken van de standaardteksten communiceren wij op eenzelfde manier met jullie. Op het forum gaat het juist om de reacties van andere gebruikers.

Ook zorgen de standaardteksten ervoor dat moderatoren genoeg tijd hebben om al jullie topics en reacties te modereren.

We snappen dat sommige van jullie behoefte hebben aan een persoonlijke benadering, voor een meer persoonlijke benadering kun je met onze vrijwilligers chatten/bellen.

We hopen jullie vragen hiermee beantwoord te hebben.

Groet,

Carolien


@Valeria 

Goed dat je de vraag stelt. Ik heb vandaag nog een extra reactie geplaatst in het topic: 

Dit topic valt niet onder informatie, advies en ondersteuning en dat is de reden waarom deze gesloten blijft.

Groet,

Carolien


Hii,

Heb nog even een vraag over de waarschuwingen en verbanningen door wat er afgelopen dagen is gebeurd.. Ik weet dat jullie niks over andere gebruikers mogen zeggen dus ik hou het zo algemeen mogelijk :)

Maar ja hoe zit het eigenlijk precies met bans en waarschuwingen op het forum want ik kan er niks over vinden. Krijg je een ban na 1 of 2 of 3 of meer waarschuwingen? Is een ban altijd permanent of kan het ook tijdelijk zijn? Wordt er op iedere forumregel hetzelfde gehandhaafd of wordt de ene regel strenger bekeken dan de ander?

Heleboel vragen maar ben even in een nieuwsgierige bui door alles wat er de afgelopen dagen is gebeurd🙃

Groetjess, ItsJustMe


Hi @ItsJustMe,

 

Wat goed dat je je zo verdiept in alles wat er gaande is op het forum en meer uitleg vraagt over waarschuwingen en bans! Ik ga proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

 

In principe kan een forumgebruiker een eerste lichte overtreding, waarschuwing 1, waarschuwing 2 en waarschuwing 3 krijgen. Bij een eerste lichte overtreding wordt de forumgebruiker gemaild en nog eens doorverwezen naar de forumregels. Sommige forumgebruikers hebben namelijk nog even de tijd nodig om binnen de forumregels te blijven. Dit is geen echte waarschuwing en telt dus niet meer voor het mogelijke bannen (er zijn natuurlijk gevallen waarin gebruikers gelijk een eerste waarschuwing krijgen). Daarna kan een forumgebruiker nog een eerste en tweede officiële waarschuwing ontvangen. Bij het krijgen van een derde waarschuwing wordt het account van de forumgebruiker geblokkeerd. Deze blokkade is permanent en de gebruiker kan niet meer terugkomen op het forum. 

 

Een voorbeeld waarbij de ene regel strenger bekeken wordt dan de andere, is forumregel 4. Anonimiteit en veiligheid vinden wij super belangrijk op het forum. Daarom handhaven wij forumregel 4: ‘’Het vragen om contactgegevens of het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan’’ wat strenger. Bij het 2x overtreden van forumregel 4, wordt het account geblokkeerd. Hier krijgt een forumgebruiker dus geen 3 waarschuwingen, maar slechts 2. Verder zijn de forumregels allemaal even belangrijk en letten wij hier even goed op. 

 

Bedankt voor je vraag en ik hoop dat ik je vraag zo goed genoeg beantwoord heb!

 

Groetjes,

Laura van De Kindertelefoon 


@Laura123 Helemaal duidelijk! Bedankt voor uw uitgebreide antwoord!👍🙂


Hoi @Anoniemxv,

Een tijdje geleden stelde je een vraag over het later krijgen van badges (in dit geval van de badge Pesten). Soms zit er vertraging in het systeem maar we hebben helaas niet kunnen achterhalen waar het aan ligt.  Geef het gerust nog eens aan als dit zich weer voordoet. 

Groetjes,

Robbin (De Kindertelefoon)


@Robbin_ ,

Zal ik doen maar ik krijg voorlopig geen badge. Ga nu eventjes niet meer reageren (zie nieuwste topic)

Groetjes mij @Anoniemxv 


hoi hoi.

ik had een ideetje. zou het mogelijk zijn om een instelling toe te voegen dat je geen seks topics kan zien in het onbeantwoorde vragen categorie?  Ik wil graag weer reageren alleen je ziet constant penis topics. Meerdere mensen hebben hier last van dus ik vind dit een goede oplossing!

ik hoop dat zo iets kan

groetjes mij @Anoniemxv 


Hoi @Anoniemxv ,

 

bedankt voor je suggestie. Het is bekend dat sommigen zich ergeren aan de sekstopics, terwijl anderen juist speciaal naar het forum komen vanwege de sekstopics.

Bij de eerstvolgende bespreking gaan we het hier ook over hebben, en ik geef jouw idee door aan de community manager.

 

Groetjes, Marieke


waarom mag je eigenlijk niet dingen met contact gegevens delen? want er zou tch niks mis kunnen gaan als je je snap aan iemand geeft? of bijv je discord, ik heb bijv een alt acc op snap waarop niemand me kent


Hallo @We_Should_Stick_Together21 ,

 

We willen graag dat het forum een veilige plek is voor alle gebruikers. Naar ons idee kan dat alleen als iedereen volstrekt anoniem is, zodat elke gebruiker zich vrij voelt om over ALLES te praten op het forum.
Bovendien willen we geen enkel risico lopen dat gebruikers elkaar leren kennen en dat er daardoor wellicht dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn.

Hopelijk is dit voldoende antwoord op je vraag.

 

Groeten, Britta van de Kindertelefoon

 


ohh okay bedankt voor het antwoorden @Britta 


Reageer