Skip to main content
Sticky

Veelgestelde vragen - Hoe werkt het forum?


 

Kom je vaker op een forum? Dan weet je vast al hoe het werkt. Voor iedereen die nog vragen heeft of voor het eerst een forum bezoekt, hier lees je het antwoord op veelgestelde vragen.

Mis je nog 'veelgestelde vragen' in dit rijtje? Schrijf het in de reacties hieronder.

  

 

1. Veel gebruikte woorden op het Kindertelefoon Forum

Hierbij de meest gebruikte termen die voorkomen op het forum, voorzien van een korte uitleg.

 

Badges | Een onderscheiding die je verdient door aan een bepaalde voorwaarden te voldoen (bijvoorbeeld aantal posts of topics). Hoe badges precies te verdienen zijn, verklappen we niet.

 

Check | Vanwege de veiligheid op het forum controleren wij berichten voordat deze online komen. 

 

Forumregels | In de forumregels staan alle afspraken die gelden op het Kindertelefoon Forum. Met deze regels zorgen we ervoor dat het Forum een veilige en prettige plek blijft voor iedereen.

 

Klavertje vier | Een klavertje vier kun je aan iemand geven die een bericht heeft gepost dat je heeft geraakt. Met een klavertje vier kun je een gebruiker laten zien dat je hem of haar steunt. De vier blaadjes staan symbool voor hoop, vertrouwen, liefde en geluk.

 

KT | De afkorting van De Kindertelefoon

 

Moderator | Een medewerker van De Kindertelefoon die de inhoud, overzichtelijkheid en communicatie op het forum in de gaten houdt.

 

Post | Een reactie op een topic. Bijvoorbeeld: het topic ‘Forumregels’ heeft al 15 posts (reacties).

 

Rapporteren | Zie je dat iemand de forumregels overtreed? Dan kun je dit melden bij de moderatoren door het bericht te rapporteren. Je doet dit door op de drie puntjes rechtsonder in een reactie te klikken. Leg altijd uit waarom je een bericht rapporteert.

 

Sticky | een bericht dat altijd bovenaan in de lijst met forumonderwerpen blijft staan. Vaak staat er uitleg in of is het een opsomming van belangrijke forumonderwerpen op het forum.

 

Topic | Dit betekent letterlijk ‘onderwerp’, maar op het forum bedoelen we 'discussie' of 'vraag'. Het woord ‘topic’ wordt gebruikt voor een discussie of vraag waar antwoorden onder hangen. Voorbeeld: Een lid van het forum plaatst een topic om hier reacties op te krijgen.

 

TS | met TS word bedoeld Topic Starter: iemand die het topic is begonnen..

 

2. Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik me registreren en inloggen?

Iedereen kan op het forum topics bekijken. Om te kunnen reageren op een topic of om zelf een topic aan te maken, moet je je eerst registreren. Dit doe je door rechts bovenin op 'log in' te klikken. En vervolgens op: account aanmaken.

 

Zorg dat je een ‘nickname’ kiest en je niet je eigen naam gebuikt, zodat je niet herkend kan worden. Let er ook op dat je e-mailadres klopt, want hier wordt een bevestigingsmail naar verstuurd. Nadat je die ontvangen hebt kan je inloggen op het forum.

 

Hoe maak ik een topic?

Rechts bovenin, boven de grote oranje balk klik je op 'Start een topic'. Er opent dan een pop up waarin je een bericht kunt schrijven. Je kunt kiezen tussen 'vraag' en 'gesprek'. Vervolgens kies je de categorie waarin jouw onderwerp het beste past, zodat je topic op de juiste plek komt te staan.

 

Hoe reageer ik op een topic?

Wanneer je op een topic klikt en vervolgens helemaal naar beneden scrolt, dan zie je daar een tekstvak staan. Typ daar je reactie en klik dan op de oranje knop met ‘Reageer’. Controleer je reactie voor je deze plaats, je kunt je reactie namelijk niet meer zelf wijzigen.

 

Hoe vind ik informatie op het forum?

Bovenin vind je een zoekbalk met de tekst ‘Zoek in het forum’. Hier kan je onderwerpen invullen waar je naar op zoek bent. Onder deze balk staat de tekst ‘Geavanceerd zoeken’. Via deze optie kan je meer criteria opgeven voor je zoekopdracht.

 

Hoe kan ik de instellingen van mijn profiel aanpassen?

Op het forum zie je rechts boven in beeld je profielfoto staan. Als je daar op klikt kun je naar 'mijn profiel' of 'opties' gaan. Op die plek kan je verschillende instellingen van je profiel aanpassen.

 

Ik vind dat ik teveel mails krijg van De Kindertelefoon, wat kan ik doen?

Je kan zelf instellen of je notificatiemails wilt ontvangen als er nieuwe berichten zijn geplaatst in topics waarin je actief bent. Klik rechts boven op je profielfoto, ga naar 'opties' en dan 'instellingen'. Je kunt daar uitzetten dat je notificaties krijgt van je favorieten. Ook kun je kiezen of topics waarin je actief bent automatisch worden toegevoegd aan je favorieten.

 

Hoe stuur ik een privébericht?

De Kindertelefoon heeft ervoor gekozen om het versturen van privéberichten onmogelijk te maken. Dit heeft twee hoofdredenen:

1. De reacties die je op het forum zet zijn op deze manier voor alle forumgebruikers zichtbaar, waardoor anderen met een gelijksoortig probleem ook geholpen kunnen worden door je reacties.

2. Op deze manier kan De Kindertelefoon vertrouwelijkheid garanderen, waardoor je op het forum op een veilige manier alles kunt bespreken wat je maar wil. Om die reden is het ook niet toegestaan om via het forum op zoek te gaan naar andere manieren om contactgegevens uit te wisselen.

 

Hoe kom ik in contact met De Kindertelefoon?

Je kan een medewerker van De Kindertelefoon een vraag stellen over het forum door je vraag te stellen in het forum Over De Kindertelefoon. Een moderator van De Kindertelefoon zal hier dan op reageren.

 

Wil je contact met een medewerker van De Kindertelefoon om over een andere vraag of een probleem te praten? Bel dan naar 0800-0432 of chat met een van onze medewerkers via de website.

 

Waarom checken jullie berichten?

We checken alle berichten dit is onderdeel van ons systeem om het forum veilig te houden. 

Wij checken de berichten de op verschillende momenten en doen ons best de berichten zo snel mogelijk te plaatsen.  Weet dat als je bericht aan de forumregels voldoet deze zeker geplaatst wordt en dat wanneer dit niet het geval is, je hier altijd over bericht wordt.  

 

Ik ben het niet eens met een waarschuwing of ban, hoe kan ik bezwaar maken?

Je kunt  bezwaar maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl en daarbij uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent. De community manager bekijkt dan de waarschuwing en/of ban en jouw argumentatie en laat dan weten of de waarschuwing wel of niet wordt teruggedraaid. Bezwaren worden niet afgehandeld op het forum zelf.

 

Hoe verwijder ik mijn account?

Plaats een bericht in het topic account verwijderen. Wij verwijderen dan jouw account. Je reacties op het forum blijven wel gewoon staan, omdat deze alsnog behulpzaam kunnen zijn voor anderen.

 

Wat gebeurt er als ik mijn account laat verwijderen of als mijn account verwijderd is?

  • Je kunt niet meer inloggen op het forum.
  • Alle accountgegevens die De Kindertelefoon van jou heeft worden verwijderd.(emailadres, geboortedatum, geslacht, IP-adres).
  • Je gebruikersnaam wordt verwijderd. Je gebruikersnaam is niet meer zichtbaar boven je berichten. In plaats daarvan staat ‘Anonymous’
  • Je berichten blijven online staan, maar anoniem.

 

Verwijderen jullie topics of reacties?

Topics of reacties die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

 

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic of reacties wordt wel verwijderd als:

· Het in strijd is met de forumregels.

· Het je anonimiteit in gevaar brengt.

· De Kindertelefoon verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

 

Je hebt het recht als forumgebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics of reacties door De Kindertelefoon te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar forum@kindertelefoon.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou belangrijk is dat jouw topic(s) of reactie(s) verwijderd worden. De Kindertelefoon bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

 

Kan mijn accountnaam behouden blijven als ik te oud ben?

Sommige gebruikers willen graag hun accountnaam houden om te voorkomen dat anderen een account maken met ‘hun’ naam.  We kunnen in sommige gevallen jouw naam blokkeren. Je kan dan geen gebruik meer maken van het forum, maar niemand kan jouw naam kiezen. Je krijgt voordat we je account verwijderen, via een (standaard) mail, een instructie hoe je hier gebruik van kunt maken.  

 

Om hiervoor in aanmerking te komen zijn er een aantal punten waar we naar kijken:

  • Je hebt minimaal 1000 reacties 
  • Je geeft goede reacties/bijdragen 
  • Je bent regelmatig actief 
  • Het is jouw eigen keuze

 

We kunnen hier vanaf wijken als daar goede redenen voor zijn. Uiteindelijk bepaalt de community manager of we een verzoek goedkeuren.

 

Welke andere forums zijn er als ik te oud ben voor het Kindertelefoon forum?

Er zijn diverse forums te vinden, vanuit De Kindertelefoon is het lastig om een volledige lijst te bieden. Let bij het zoeken naar een ander forum altijd op jouw (online) veiligheid. 

Een algemeen forum waar je zou kunnen kijken:

JongIn forum: www.dreamersforum.nl  

 

Hoe pas ik mijn gebruikersnaam aan?

Plaats een bericht in het topic gebruikersnaam aanpassen. Geef daarbij aan wat je graag als nieuwe naam wil hebben en wat de reden is dat je je naam wil veranderen. Een moderator van De Kindertelefoon bekijkt dan of dit mogelijk is.

 

Kunnen andere gebruikers mijn geboortedatum zien?

Nee, je geboortedatum is onzichtbaar voor andere gebruikers.

Alleen jijzelf en de moderatoren kunnen je geboortedatum zien. De moderatoren gebruiken de datum om te kijken of je binnen de leeftijdsgrenzen van het forum valt.

@Anoniemxv ,

Ik ga even voor je navragen of er vertraging kan zitten in het krijgen van badges! 

Groetjes,

Robbin (De Kindertelefoon) 


@Robbin_ , dankjewel. :)


Hoezo is het topic "Een topic voor alle formuleren die zijn weggegaan" gesloten? Ik heb niet het idee dat het een regel heeft overtreden en er is ook geen uitleg gekomen

Groetjes mij @Anoniemxv 


Hoi Anoniemxv,

Bedankt voor jouw vraag. Ik ga het even navragen bij de andere moderatoren en vragen of iemand op jouw vraag kan terugkomen.

Groetjes,

Emma, de Kindertelefoon


@Anoniemxv Heeft misschien hier mee te maken. Er zijn een heleboel van dat soort topics gesloten. 
 

 


Hoi @Anoniemxv ,

Wat @tim16  zegt klopt inderdaad. Die topic is wegens forumregel 5 gesloten.

 

Groetjes,

Yasmin de Kindertelefoon


Ik vond niet dat het chatten was. Ook was het geen complimenten geven. Beetje raar dit🤔

Groetjes mij @Anoniemxv 


Hoi @Jesse08 ,

Volgens de bouwers van de site is het helaas niet mogelijk om het veld om te rapporteren uit te breiden. Teksten die ‘kortaf’ zijn zullen we niet persoonlijk nemen 😊.

Groetjes,

Robbin (De Kindertelefoon)


Hoi,

Is de terugkomchat in de vakantie gesloten? Er staat al een paar dagen dat het vandaag gesloten is.  En wanneer kun je weer chatten met de terugkomchat?

Alvast bedankt voor de reactie. :)


Hoi @Jesse08 ,

 

dat is wel heel gek! De terugkomchat is niet gesloten, er kwamen vandaag ook gewoon gesprekken binnen hoorde ik van een collega. Wanneer het te druk is zou je een andere melding moeten krijgen.

Misschien zou je een mail willen sturen naar landelijkbureau@kindertelefoon.nl met daarin je gebruikersnaam van de terugkomchat, en als het kan een screenshot van je melding. Dit klinkt namelijk als een technische fout. Hopelijk kan er snel naar gekeken worden zodat je weer gewoon kan chatten.

 

Groetjes, Marieke


Hoi @Marieke ,

Het staat op de website (Kindertelefoon.nl/chat), dus ik denk dat het niet iets met mijn account is maar gewoon iets wat er bij iedereen staat:

Op portal.kindertelefoon.nl kan je wel chatten met de terugkomchat, maar ik kreeg niet iemand. Maar denk dat ik dan niet lang genoeg gewacht heb. ;)

 


Hoi @Jesse08 ,

 

het blijft heel gek, want wanneer ik zelf kijk op www.kindertelefoon.nl/chat dan zie ik gewoon ‘ Start chat ‘ staan, zowel op mobiel als op laptop. Ik geef je melding door aan de community manager, die kan het dan weer doorgeven aan de technische mensen van de terugkomchat. 

In elk geval wel mooi dat je via portal toch bij de terugkomchat kwam, en ik denk dat je idd niet lang genoeg gewacht had voordat er een medewerker beschikbaar was. Ook het rooster voor de telefoon en chat is dun bezet op het moment vanwege de vakantie, sorry daarvoor.

 

groetjes, Marieke 


Hoi Marieke,

Dat is dan wel vreemd... Maar fijn dat de chat iig wel open is, probeer het later nog wel een keer. :)

Dankjewel 🙂


Hoi @Ab W ,

Mijn topic heeft u gesloten, maar topics zoals bv. post je tekeningen is niet gesloten , ook niet na het invoeren van de regel. Ook maakte Marieke er gisteren geen probleem van (ook niet met het aanpassen) en misschien kunnen we de reacties gewoon in 1 spoiler zetten zodat het voor jullie minder werk is?

Alvast bedankt voor uw reactie.


Ik ben het met @Jesse08  eens. En ik vind dat de redenen om dit topic te sluiten ook niet echt stand houden. Er wordt niet geblogd of gechat. En ik zou als ik iets mag inbrengen, dit forum ook niet té strikt zakelijk willen maken. Iedereen die, ook in het topic van Jesse, mee doet doet dat met de beste intenties en probeert binnen de regels te blijven. Dat er dan een leuke breinbrekers tussen staat doet niemand schade, leidt even af en wordt door veel mensen ook als prettig ervaren. Het is net als een serieus praatprogramma dat afgewisseld moet worden met lichte muziek. Het hoort er bij. Haalt even de zwaarte weg. Voor ons als deelnemers is dat best even fijn. Zulke topics dan streng benaderen en sluiten voelt ook onrechtvaardig.  Het argument dat de moderators er te druk mee worden kan worden ondervangen door de invulmethode iets aan te passen. Zie je voorstel van @Jesse08 . Het steekt daarnaast ook dat dit soort leuke, goed bedoelde onschuldige topics worden gesloten en allerlei seksueel getinte troll verhalen en penislengte onzin wél telkens weer ongehinderd op kunnen duiken. Terwijl er daar al duizend van bestaan. Sorry maar dat voelt niet goed. 

Groetjes Tartan 


Hi, ik vind het gewoon ontzettend flauw en ongepast om een leuke topic te sluiten. Terwijl ik als deelnemer wel wordt doodgegooid met vieze verhalen en 10000 x penis gezeur, mag een leuk raadseltje niet.  Wat een raar kinderachtig gedoe, en wat een dom voorbeeld om aan ons te stellen. waarvoor is dit forum?  Voor vuile praatjes alle ruimte, en lieve schatten die gewoon super netjes hun ding doen, mensen helpen en een beetje willen opvrolijken worden keihard de kop in gedrukt. Wat valt mij dat tegen! Waarom beste Ab, sluit jij niet al die vieze verhalen over moeders die worden geneukt,  seks verhalen met expliciete inhoud en de ontelbare “is mijn penis lang genoeg of is het raar dat ik mijn buurvrouw neuk” ?  Doe die weg, en ga niet de liefste mensen die op dit forum zijn om de oren wapperen met onzin over regels en chats en blogs. Wat een ongelofelijke BS is dat zeg. Kortom: smerigheid en vuiligheid krijgt alle ruimte en een totaal onschuldig lief raadsel-topicje wordt gesloten. Dat is toch echt van een idioterie of niet soms!? Kom op man, doe ff normaal alsjeblieft.  Ik kom in ieder geval al weinig vanwege dat stomme gecheck en flauwe ingrepen, maar dit duwt mij over de rand. Ik vind dit echt werkelijk waar te belachelijk en idioot voor woorden. Pak de viezigheid aan en blijf af van de lieve mensen ! Bah, wat gemeen!  Ik walg hier serieus van, de verloedering ten top ! I'm gone!

Sjardy


Sterke reactie lieve @Tartan14 😘

Ik vind het hier ook een beetje te streng worden... Zoals bv een topic over iemand in het zonnetje zetten, is toch niks mis mee? En dat iemand zoiets voor je doet kan ook heel helpend zijn omdat je je dan ergens gezien voelt. 🙂

 


En nog een toevoeging, die invulmethode is door de KT zelf zo neergezet bij de reactie van @Tinkerbell , toch raar dat dat dan vervolgens niet mag en daardoor het topic gesloten word.. Jullie hadden ook gewoon kunnen zeggen dat het veel tijd kost de reactie te checken, met het verzoek voortaan de antwoorden in één spoiler te schrijven.


Vind het net zoals @Tartan14 en @Jesse08 ook heel bijzonder dat het vragentopic van @Jesse08 is gesloten en kan me daar persoonlijk niet in vinden. Dat een topic wordt gesloten omdat het voor jullie anders te veel wordt om te checken vind ik niet gelijk een goede reden op een topic te sluiten... Snap goed dat het voor jullie veel is om te checken op de manier zoals het daar ging, maar om dan gelijk het topic te sluiten zonder überhaupt naar een andere oplossing te kijken voelt niet goed. Er zijn andere opties mogelijk zoals @Jesse08 al aangeeft door bijvoorbeeld het hele bericht in 1 spoiler te zetten. Het is een leuk en luchtig topic en juist die topics die zo positief zijn bedoeld worden nu gesloten terwijl alle troll topics en alle rare seks verhalen wel kunnen blijven en dat voelt niet echt eerlijk.

Sowieso was dat topic ook helemaal geen chat of blog en dat argument is niet van toepassing in dat topic het was een vragenlijst net zoals alle anderen die er zijn en er werd helemaal niet gechat. Sorry dat dit misschien boos overkomt dat is namelijk niet de bedoeling en ik respecteer jullie allemaal volledig hoor, maar kan me hier gewoon niet helemaal in vinden en wil dat graag ook even kwijt.

Liefs, ItsJustMe 


Hoi @Sjardy 

Hoi @Jesse08 

 

Dank jullie wel voor jullie feedback. Wij zullen hier serieus naar kijken, en in een volgende bijeenkomst bespreken met onze community managers. 
Ik breng nu ook jullie posts al onder de aandacht van de community manager. 
We begrijpen jullie klachten over de vele topics omtrent penislengte. 
Het doel van het forum is, om elkaar te ondersteunen en om elkaar te informeren. In die zin is dit topic tegen de regels. 

We gaan er zeker over in gesprek. 

Groetjes, Mariska 

De Kindertelefoon 


Hoi hoi, ik begrijp best dat regels er moeten zijn om functioneel de boel in het gareel te houden en uitwassen te kunnen bestrijden en voorkomen. Maar dit gaat wel erg ver en ook ten koste van een stuk goede sfeer. Op zo'n zeer strikte manier naar regels kijken en daarbij de mens er achter ondergeschikt maken aan die regels is toch nooit de bedoeling? Als ik heel eerlijk ben heeft mijn enthousiasme voor het forum hierdoor wel een deuk opgelopen. Regels zijn nodig, maar ze zouden nooit ten koste mogen gaan van redelijkheid. En in dit geval zou een strikte toepassing van de regels meer schade doen dan voordeel brengen. Ik krijg er in ieder geval een nare smaak van. En ik merk ook al een tijdje dat ik steeds voorzichtiger wordt in het geven van reacties, je weet immers maar nooit of het wel conform is etc. Dit moeten we toch niet willen?  Ik vind het heel jammer dat deze sfeer nu ontstaat. Waar de overheid nu juist probeert om de regels wat menselijker en op maat toe te passen, gaan we hier blijkbaar de andere kant op. Alsjeblieft liever niet! 

Sorry maar ik moest dit echt even kwijt. 

Groetjes Tartan 


Hoi @Mariska H ,

Dankjewel. 🙂 Ab heeft me ook nog een mail gestuurd, maar ik vind het niet heel erg duidelijk, omdat hij noemt dat het volgens hem buiten de strekking van het forum valt, maar het is toch niet fijn als hier dan alleen maar problemen en vragen komen te staan? En hoe ver moet je daar dan in gaan, want een muziektopic is als je het zo bekijkt toch ook een soort chat?

Is het niet gewoon veel beter om alles qua leukere topics toe te laten zolang het niet triggerend/kwetsend is (en contact/persoonsgegevens natuurlijk)? Op Proud2BeMe gebeurt dat ook, en dat maakt de sfeer gewoon fijner.. Daar worden topics en reacties ook eigenlijk alleen om de redenen die ik net noemde verwijderd. En dat gaat daar prima. 🙂 

 

 


Hoi @Jesse08 , @Tartan14 ,

 

Dank jullie wel voor de extra toelichting, over hoe jullie dit ervaren. We nemen al jullie reacties zeer serieus mee in onze overwegingen hieromtrent. 
Na de vakantie van onze community manager komen we hierop terug. 
 

Groetjes,

Mariska

 


@Mariska H , fijn dat dat gaat gebeuren. Ik ben het eens met @Tartan14 , @Sjardy en @Jesse08 . Leuke topics mogen niet maar wel al die rare seks verhalen? Soms heb ik geen zin om te reageren, maar dan zie ik een leuk topic en dan begin ik toch met reageren, en een paar dagen later word het gesloten. Zó streng hoeft het forum niet te zijn

Groetjes mij @Anoniemxv 


Sluit me helemaal aan bij @Jesse08 en @Tartan14 dat omschrijven jullie mooi!

Had dan nog wel een vraagje want wordt het topic van @Jesse08 nu wel heropend of blijft hij gesloten tot na de vakantie van de community manager?


Reageer