Skip to main content
Vraag

thuissituatie

• June 3, 2026
  • 2 reacties
  • 24 Bekeken

Hi ik doe dit letterlijk nooit en idk of t uberhaupt handig is. Maar ik ben n meisje van 17 en word over n halfjaar 18. Ik deal al heel mn leven met n narcistische vader maar nu ik ouder word en n eigen mening vorm over dingen en mn eigen leven opbouw botst t steeds meer. Ik woon volledig bij hem en hij heeft dus ook 100% voogdij over mij. Mn moeder zie ik wel wekelijks en ik slaap af en toe bij haar allee heeft zij 1 kamer en als ik daar ineens zou wonen vraagt hij zich sws af wat er aan de hand is. Voor de mensen die dit lezen en niet weten wat n narcist is: dat is iemand die graag alles op zijn/haar manier wilt en graag de controle in handen heeft. En als je een meisje van 17 bent die net de wereld ontdekt is dat niet altijd even makkelijk:/ ik heb al jaren bij een psycholoog gelopen, gesprekken gevoerd met familie erbij, zonder familie, 1:1 en opgegeven moment is het klaar en weet ik zelf niet eens meer wat ik nog kan zeggen. Omdat ik alles al heb besproken of heb geprobeerd te bespreken en ook met mn vader en mn moeder heeft net niet de positie om in te grijpen omdat zij t zelfde met mn vader heeft mee gemaakt. Drm zijn ze ook uit elkaar. Ik heb t wellis met zn zus erover gehad (mn tante) alleen is en blijft zij toch zijn zus en zal ze niet zo 123 geloven wat ik zeg en probeer ik nu zoveel mogelijk niet thuis te zijn om situaties te voorkomen omdat ik daar geen zin tijd en energie voor heb. School leid er gelukkig niet onder, maar dat zal ook niet lang meer duren. Als je thuis geen rust heb heb je ook geen rust in je hoofd althans ik. En ik weet me geen raad meer, ik wil gewoon uit huis. Maar “gewoon” uit huis is makkelijker gezegd dan gedaan en op mn 18e uit huis is niet erg realistisch omdat alles kapot duur is en ik wil niet ineens bij een jeugdzorgcentrum ofzo komen ik wil nogsteeds een bepaalde vrijheid behouden en mn familie kunnen zien en met vrienden afspreken als voorheen.. dus mocht je iets kwijt willen, advies hebben, een idee hebben of weet ik veel wat let me know. Alle kleine beetjes helpen en alle kleine beetjes waardeer ik. 

2 reacties

ZZacht
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • June 3, 2026

Dat is een dieptreurig verhaal ​@Jj122008. 

Maar met 1 gelukje : over enkele maanden ben je 18 en kan je je zo broodnodige vrijheid pakken en ga je langzaam toe naar je verdiende rust .

Nog 6 maanden de tijd om een goed plan te maken dus die voorsprong heb je.

Moet als het kan in 1x goed dus bekijk je netwerk en schakel die ook in .,laat ze mee kijken en denken want je hebt gelijk : het leven is onbetaalbaar en huisvesting idem .

Geen idee wat voor school je doet en wat je zou willen gaan doen .

Is au-pair iets voor je ? ( in NL of daarbuiten ) 

Vertel aub wat mee zodat ook hier kan worden meegedacht .

Veel sterkte & wijsheid gewenst .

ZZacht
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • June 3, 2026

Vanaf je 18e ben je in Nederland officieel meerderjarig en mag je volledig zelfstandig gaan wonen. Dit brengt echter wel grote veranderingen met zich mee op het gebied van voogdij en geldzaken. [12]

1. Voogdij en Gezag

Als je 18 wordt, vervalt de voogdij en het ouderlijk gezag automatisch. Je bent dan wettelijk gezien handelingsbekwaam en onafhankelijk: [12]

• Geen voogdij meer: Je ouders of voogden hebben juridisch niets meer over je te zeggen. Je mag zelf bepalen waar je woont en met wie je omgaat.
  • Beslissingsbevoegdheid: Je mag volledig zelfstandig contracten tekenen (zoals een huurcontract of abonnementen). [, 23]

2. Geldzaken en Inkomsten

Omdat je volwassen bent, draai je vanaf je 18e zelf op voor je financiën, al zijn je ouders nog wel verplicht om bij te springen. [12]

• Zelfstandig contracten afsluiten: Je moet zelf een bankrekening beheren, huur betalen en eventueel een baan zoeken om rond te komen. [1]
  • Onderhoudsplicht ouders: Je ouders zijn wettelijk verplicht om je financieel te ondersteunen tot je 21e. Dit geldt voor je levensonderhoud en studie. [1]
  • Toeslagen: Omdat je op jezelf woont, kun je bij de Belastingdienst waarschijnlijk financiële steun aanvragen in de vorm van:
    • Zorgtoeslag (om je verplichte zorgverzekering mee te betalen)
    • Huurtoeslag (als je in een zelfstandige huurwoning woont en aan de voorwaarden voldoet) [1]

3. Wat moet je direct regelen?

Zodra je 18 wordt of op jezelf gaat wonen, zijn er een aantal zaken die je direct in orde moet maken:

1. Zorgverzekering: Je bent wettelijk verplicht om zelf een basiszorgverzekering af te sluiten.
  2. DigiD: Hiermee regel je al je officiële zaken bij de overheid en toeslagen.
  3. Inschrijven als woningzoekende: Dit kan bijvoorbeeld via WoningNet of lokale woningcorporaties om een sociale huurwoning te vinden, al is de wachttijd vaak lang. Particuliere huur is sneller maar een stuk duurder.
  4. Studiefinanciering: Als je gaat studeren of naar school gaat, kun je via DUOstudiefinanciering of een lening aanvragen. [12]

Wat is je volgende stap?

Het Nibud heeft een handige Geldplan Bijna 18 waarmee je stap voor stap al je inkomsten en uitgaven in kaart brengt. [1]

Om je gerichter te kunnen helpen, kun je de volgende informatie met mij delen:

• Heb je op dit moment al een inkomen (bijbaan, studiefinanciering)?
  • Weet je al in welke regio je wilt gaan wonen?
  • Ga je studeren, of ben je van plan om fulltime te werken?