niet eens met de regels van het forum

  • 2 August 2022
  • 7 reacties
  • 124 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Een paar maanden geleden was er gedoe over de forumregels (dat ze die niet altijd even goed vonden), en dat mensen vaak een waarschuwing krijgen als ze dat niet nodig vonden. Dus ik vroeg me af of KT hier iets mee gedaan heeft of wil gaan doen. Want als een groot deel van je bezoekers zich niet fijn voelt/ niet veilig bij de ervaring. Dat moet er toch iets fout zijn? Voor mij persoonlijk voelt dit een beetje als een ervaring die ik ooit heb gehad, de hele klas bij mij had een onvoldoende, en de docent gaf ons de schuld. Maar als iedereen een onvoldoende heeft? hoe kan het dan onze schuld zijn? Dit is een beetje hetzelfde verhaal, maar dan met ontevredenheid. Als heel veel mensen ontevreden zijn, hoe kan het dan aan ons liggen en waarom worden we als een soort dictatuur gecensored? (want zo voelt het wel vaak) Alsof het onze fout is dat we iets niet fijn vinden! 

Ik ga nu mijn mening geven over de regels, aangezien ik vakantie heb en me verveel. Ik hoop dat andere gebruikers/ KT hun mening kunnen geven over wat ik denk of nog iets toe te voegen hebben.

 

1. Het forum is voor jongeren van 12 tot 18 jaar.

eens

 

2. Ga respectvol met elkaar om.

eens

 

3. Bedreiging, discriminatie en seksuele intimidatie zijn absoluut verboden.

Op welke manier? als iemand van jongs af gelooft dat vrouwen minder zijn. Mogen zij dan daar hun mening over geven? Of is dat gewoon verboden? natuurlijk kan je zeggen, als dit respectvol wordt gebracht is het wel goed. Maar hoe doe je dat? Wat dit komt altijd wel asociaal over. En je mag (geloof) ik wel beledigend praten over mensen die discrimineren, maar discrimineer je dan niet de discriminerende groep ;) ? En mag dat dan wel?

 

4. Reacties op het forum zijn positief.

Hier ben ik het niet volledig mee eens, aangezien situaties zo erg verschillen dat je niet altijd positief wil/kan reageren. Als iemand iets heel stoms doet, moeten ze soms gewoon even op hun kop krijgen. Om goed te begrijpen wat ze nou hebben gedaan en daar goed op kunnen reageren (maar dat is mijn mening. Niet echt een punt dat verbeterd hoeft te worden)

5. Meld misbruik van het forum bij de moderators.

eens

6. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

eens

 

7. Het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.

Niet helemaal mee eens, ik denk dat het misschien wel handig zou zijn als mensen vrienden kunnen overhouden aan het forum, en bijvoorbeeld telefoonnummers kunnen uitwisselen (misschien kan je het zo maken dat als ze volwassen zijn dit pas kunnen doen?). Dit zou heel veel problemen kunnen stoppen. Ik denk wel dat je een speciaal verzoek zou moeten sturen om dit te kunnen doen, zodat dit geen dating platform wordt/ kinderlokker gebeuren.

8. Chatten en bloggen is niet toegestaan.

Denk dat dit het betere alternatief is van regel 7. Als mensen prive met elkaar kunnen praten (onder toezicht van de moderaters) zou dit ook heel fijn zijn. Mensen durven vaak niet hun hele verhaal te doen bij iemand van de kindertelefoon die ze niet kennen, of voor een stel wildvreemden op het internet. Maar wel iemand op het internet die ze op het forum steeds beter leren kennen en zo kunnen leren vertrouwen. Maar mensen willen dit al langer en het is niet gebeurt. Dus ik verwacht er niet veel van.

  1. reclame niet toegestaan

eens

 

b

c

ook eens, maar zou je hier niet vragenlijsten bij moeten doen, ten eerste zijn ze een soort enquetes, ook al kan je daarover discussieren. Maar sowieso. Wat voor een goeds doet een vragenlijst. Mij persoonlijk maakt het alleen maar onzeker! Je leert er bijna niks van en ze zijn bijna allemaal hetzelfde. Persoonlijk vind ik dat mensen die vragenlijsten willen maken maar naar een ander forum moeten gaan. (er hoort wel een uitzondering te zijn voor een vragenlijsten over belangrijke/ traumatische gebeurtenissen in personen hun leven, zodat ze dat op hun manier kunnen delen.)

 

 

10. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.

eens

 

11. Bij gebruik van teksten vanuit een andere bron, is een bronvermelding verplicht.

wel mee eens, maar bijna niemand doet dit? Dus misschien daar strenger op controleren/ ff reageren dat ze de bron erbij moeten zetten als die er niet bij staat.

 

12. Kies de categorie die het beste bij je bericht past.

eens

13. Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic.

niet mee eens, soms evolueert de topic nou eenmaal. Bijvoorbeeld is er al goed advies gegeven, maar gaan ze automatisch door op een probleem die er mee te maken heeft.  Als iemand dan 9 weken te laat komt met zijn advies, is dat zijn probleem. je zou misschien iets kunnen doen met dat het topic gesloten wordt, en dat alleen de mensen die op de topic hebben gereageerd erin nog kunnen praten, als een soort publieke (of gelsoten) chat groep. 

 

14. Maak een duidelijke titel bij je bericht die goed weergeeft waar je topic over gaat.

Denk zelf persoonlijk dat dat niet zo belangrijk is. Maar ik zeg maar eens

  1. Plaats je bericht maar één keer.

Als niemand reageert op je originele topic, of je bent niet blij met het advies, dan mag je het toch nog wel een keer vragen. Zelf zou ik een cooldown van een week doen, voordat je dezelfde topic of iets soortgelijks opnieuw plaatst. En sowieso, er wordt heel vaak dezelfde topic geplaatst, maar dan alleen door verschillende personen, dit moet trouwens echt gefixed worden. Want de penisvragen worden echt irritant. Mijn oplossing hiervoor. Als je het forum opent moet er gewoon standaard iets vast staan waar de lengte van de penis en de grootte van cupmaten besproken wordt. Zodat die vragen over zijn, en daaronder kunnen mensen er vragen over stellen :) 

16. Houd de tekst van je bericht leesbaar.

is wel handig ja, maar ook niet zo belangrijk, als niemand snapt waar je het over hebt. Waarom zou er dan iemand op reageren?

 

17. Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon en doe je niet voor als moderator.

nam al aan dat dit niet mocht, dus opnieuw niet zo belangrijk. Maar als je goed kijkt, mag je dus wel iemand anders na doen. Dus stel je voor. iemand zou met de account naam kunnen komen catastrophus1 en mensen zouden kunnen denken dat ik dat ben. Maar blijkbaar is dat niet verboden? Leuk!

 

18. Topics worden niet verwijderd.

er zijn hieral  uitzonderingen voor, maar ik ben het met de regel nog steeds niet eens Ik vind dat het de maker eigen keuze hoort te zijn om iets erop te houden of te verwijderen. Zelfs als dat geen reden heeft, het is niet KT’s topic, het is die van de maker. Dus hij hoort het recht te hebben wat er mee te doen.

 

19. Gebruik geen choquerende of beledigende gebruikersnaam, profielfoto en/of handtekening.

eens

 

20. Denk goed na over je gebruikersnaam en zorg er voor dat je gebruikersnaam anoniem is.

eens

 

 

21. Gebruik van afbeeldingen waarop een persoon (gedeeltelijk) herkenbaar in beeld is, is niet toegestaan.

eens

22. Je bent maar onder één forumaccount actief.

oneens, zou een maximaal aantal zetten op 3, maar eigenlijk maakt dat niet zo veel uit.


dat waren ze :)

 

Het forum begint steeds meer te lijken op plaatsen als reddit, waar als wordt gecensored gebanned. En we er zelf niet echt een zegje over hebben, en als je iets zegt krijg je een waarschuwing of word je gebanned. Er is ook gewoon een 50% kans dat zoiets met mij gaat gebeuren, leuk! Ik vind persoonlijk dit systeem ouderwets en onhandig en moet echt gemoderniseerd worden, anders bestaat het forum straks alleen nog uit nieuwe gebruikers die het forum maar een keer gebruiken om te liegen over hun penislengte!

ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, aangezien ik vakantie heb, heb ik niks te doen. Dus daarom is dit bericht zo lang. Zoals ik in het begin al zei vind ik het juist leuk als mensen iets  verbeteren, toevoegen of gewoon hun mening geven! Ik hoop dat ik daar dan ook op kan reageren!

nog een fijne dag!

 


7 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Jij heb hier echt veel werk ingestopt 

Wel waar wat jij zegt over die regels

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @catastrophus ,

Dank je wel voor jouw opbouwende en constructieve bijdrage m.b.t het forum.

inhoudelijk kan ik nu niet reageren, ik geef jouw topic door aan de community manager, die zal dan hier verder op in kunnen gaan.

Je geeft aan dat je hier verder wel bij betrokken zou willen worden. Misschien is het een idee om lid te worden van onze jongerenraad? Kijk hiervoor op onze website bij ‘Meedenken’:

https://www.kindertelefoon.nl/meedenken-overzicht

Hier worden verschillende mogelijkheden gegeven.

Groetjes, Mariska

Zal er binnenkort even naar kijken!

Reputatie 7
Badge +4

Hey @catastrophus 

Dat gedoe is geweest, het regel gedoe is geweest, want het forum wordt niet meer zoals vroeger. Seks topics verdrukken de rest en die rest is al vertrokken of inactief. Welkom in de realiteit.

Nummer 7 is belangrijk ivm anonimiteit en doordat niemand weet wie achter het scherm zit te typen, moet je mensen beschermen mocht het een slecht persoon zijn. In dit geval, hoe langer je actief bent, hoe vaker je mensen ziet die het niet serieus nemen en dus moet je voorkomen dat het misgaat. Je idee om mensen als ze 18+ zijn contact te laten houden klinkt prima, maar dan is het de vraag of je tegelijk 18 moet worden of hoe je dat kunt creëren.

Nummer 8 is ingevoerd in de tijd van chatten en chaos. Honderden berichten die niet allemaal meer te controleren waren en niemand weet wie ze precies stuurt behalve account naam. Het is te hopen dat het goede mensen zijn, maar ze willen het risico niet nemen.

Nummer 13 gaat over de zichtbaarheid van problemen zodat iemand die hulp niet durft te vragen, toch kan kijken bij anderen wat ze kunnen doen. 

Nummer 22 ben ik wel benieuwd waarvoor je 3 accounts nodig zou hebben tenzij je geband werd ivm breken van regels.


Alle regels bij elkaar zouden het forum nog steeds een fijne plek kunnen houden, maar de realiteit is anders. Sinds de chaos rondom regels is de rust nog steeds niet teruggekeerd en het maakt ook eigenlijk niet meer uit. Het forum was er voor kinderen die even geen zorgeloos leven meer hebben en niet weten wat ze met hun zorgen moeten doen. Het platform wordt echter gebruikt als een soort orgaandonatie centrum waarin elk detail moet worden besproken. Als je hier komt om voor een tijdje kinderen te helpen, dan moedig ik het zeker aan. Maak je alleen niet te druk over moderators en regels, maar focus je op het helpen. De jongerenraad lijkt de enige plek waar ze je echt horen als het gaat om regels, dus misschien zie ik je daar.


Groetjes DaVinci 

Davinci bedankt voor je reactie, ik zal er even op reageren :)

 

Ik snap wat je bedoelt met regel nummer 7, daarom vind ik ook dat dit bij hoge uitzondering zou moeten gebeuren. Met veel gedoe en alles, dus eigenlijk maak je het zo dat dit maar een paar keer per jaar gebeurt.  Dus bijvoorbeeld dat beide leden 18 plus zouden moeten zijn etc. Dus ik zou het ook duidelijk maken dat je dit dus moet doen als je echt het gevoel hebt dat jullie elkaar kunnen helpen/vrienden worden. Maar dan heb je gelijk wel het gezeur weg dat mensen elkaar in het echt willen ontmoeten. 

 

Ik snap (weer) wat je bedoelt bij regel nummer 8, maar ik heb blijkbaar het stuk verwijderd waar ik zei dat je hier ook een verzoek over moet sturen. (misschien wel veel werk voor moderaters. Maar daar verzinnen ze hopelijk wel iets voor) Je zou er een zelfde soort topic voor kunnen maken als bij het verwijderen of naam wijzigen van je account. En moderators kunnen als ze willen mee lezen en je kan altijd rapporteren, zelfs als de persoon met wie je praat een eikel is. Als je jouw verhaal bij hem of haar kwijt zou kunnen zou dat al fijn zijn toch?

 

ik denk dat her argument voor regel 13 meer past bij regel 18, waar ik dus ook niet gelijk had :) maar ik stelde voor om alleen de topics te sluiten wanneer mensen het gevoel hebben dat er een goed argument is gegeven.  En de soort van ‘chat rooms’ die je dan krijgt zou je ook openbaar kunnen maken. Dus dat iedereen wel mee kan lezen, maar niet altijd reageren. En opnieuw, zoals bij de anderen, zou je hier natuurlijk een verzoek moeten sturen, en als mensen het gevoel hebben dat het nog steeds relevant is. Dan kan die open blijven. Dit zou ook kunnen helpen met de mensen die opeens op 7 jaar oude topics reageren.

 

nummer 22 heeft meer te maken met anonimiteit, ik zelf wil liever niet alle details uit mijn leven op een account, ik denk dat het handiger zou zijn om de mogelijkheid te hebben die te verspreiden. Bijvoorbeeld:

(deze details zijn niet echt)

ik heb bruin haar

groene ogen

draag altijd een korte broek

mensen zouden onder een account deze details makkelijker herkennen, alleen als je die verspreid natuurlijk niet. Dus het zou mensen meer zelfvertrouwen geven om dingen te delen door de informatie te verspreiden. (en door het ‘legaal’ te maken, zorg je ervoor dat niet iemand 10 accounts maakt onder verschillende e-mails. Een beetje het zelfde wat is gedaan bij prostitutie en drugs) En als iemand gebanned wordt, kan je gewoon heel makkelijk alle drie de accounts bannen. Er zouden hier nog wel wat regels voor bedacht worden, bijvoorbeeld dat je maar met een account per topic kan reageren. 

 

Ik wil ook nog even zeggen dat ik dit platform wel heel goed vind, alleen ik gewoon mijn kritiek wou uiten om te proberen het hier te verbeteren :)

Ik denk dat de jongeren raad niet echt iets voor mij is, dus dat is jammer :(

Ik vind jou aanvulling erg goed ik ben daar zeker mee eens. 

Reputatie 3
Badge +1

Hallo! 

Fijn dat je de tijd neemt om je mening over het forum (en haar regels) te formuleren en deze met ons te delen. Hiermee krijgen wij een kijkje in de gebruikerservaring. Wél vind ik het belangrijk om te noemen dat De Kindertelefoon anonimiteit en veiligheid altijd voorop stelt en dat het uitwisselen van contactgegevens (of dergelijke) nooit een optie gaat worden binnen dit forum. 

Ik zie dat je o.a. een aantal lastige voorbeelden beschrijft die zich kunnen voordoen bij bepaalde forumregels. Het is aan onze moderatoren om daar uit te komen en goed op te handelen. Achter de schermen werken zij keihard om zo uniform en eerlijk mogelijk hun werk te doen. Bij lastige of ingewikkelde situaties wordt er altijd met collega's overlegd, zodat we allemaal achter het besluit kunnen staan.

Helaas liggen de meeste wensen die worden genoemd niet in lijn met de visie van De Kindertelefoon. Dat bekent dan ook, dat wij daar niks mee zullen doen op dit moment. 
 

Wat wij kunnen doen is deze input meenemen wanneer wij veranderingen wensen in de gebruikerservaring die binnen onze visie liggen. Wanneer zoiets zal gebeuren, kan ik op dit moment niet noemen, dat weet ik simpelweg niet. Dit topic zorgt voor waardevolle input - die naast alle andere meningen binnen het forum - ook gezien mag worden. 

Ter afsluiting herhaal ik nogmaals de tip van moderator Mariska: 

Misschien is het een idee om lid te worden van onze jongerenraad of het jongerenpanel? Kijk hiervoor op onze website bij ‘Meedenken’: https://www.kindertelefoon.nl/meedenken-overzicht

Groetjes,
Rob
De Kindertelefoon 

Reageer