Moderatie

  • 20 September 2022
  • 1 reactie
  • 53 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Beste KT en andere forumgebruikers,

 

Hier is weer eens een topic over de moderatie. Ik ben een hele tijd weg geweest van het forum en nog steeds ligt dit gevoelig.

Laten we alsjeblieft het allemaal netjes houden. En ik ben natuurlijk, maar gebruiker dus meer info dan jullie heb ik ook niet.

Een aantal dingen voor nieuwe gebruikers. Af en toe word je bericht niet meteen geplaatst, maar moet die eerst worden goedgekeurd. Dit is om het forum veilig te houden. Als er sommige woorden in je bericht staan zal die altijd eerst moeten worden bekeken. Of er ook steekproef gewijs berichten worden tegengehouden durf ik niet te zeggen (vanaf nu zal ik met tegenhouden bedoelen dat ze eerst moeten worden bekeken).

Vaak is dit geen probleem, omdat meeste topics niet heel urgent een reactie nodig hebben. Alleen ‘s nachts werken er natuurlijk geen mensen om te modereren. Vooral topics die urgent een reactie nodig hebben lijden hier erg onder als de topic of een reactie erop word tegengehouden.

Het grootste probleem is dat het systeem verschrikkelijk slecht werkt als je ook, maar iets probeert om het te omzeilen.  Woorden uit je reactie of topic halen die misschien worden tegengehouden is makkelijk te doen. Hoeveel pogingen heb je? Ik heb geen idee en ik ga het ook zeker niet uitproberen (jij ook niet doen). Maar deze post is gebaseerd op een gebruiker die vannacht 8 topics aanmaakte waarin hij vroeg dat forumgebruikers contact maakte met hij of zij om naaktfoto’s te sturen. Duidelijk tegen de regels natuurlijk.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Ook om goede redenen word het regelmatig omzeild. In eerdere topics over de moderatie-check word er gesproken over het probleem dat er soms een reactie dubbelstaat doordat er 1 werd tegengehouden en de andere reactie na het veranderen van de reactie wel gepost kon worden. Nog een voorbeeld van hoe gemakkelijk en regelmatig het systeem niet werkt. Er zal vast ook een hoop zijn wat wel goed word tegengehouden en we daarom ook niet zien. Maar het systeem is alles behalve perfect.

 

Er moet echt een keer goed worden gekeken naar het moderatie-systeem met een frisse blik.

*Iets wat ik vaker heb zien worden voorgesteld is nieuwe accounts eerst goedkeuren. Maar veel gebruikers komen hier voor een specifieke vraag en willen die meteen kunnen stellen na het maken van een account. Kijk maar eens hoeveel nieuwe gebruikers er zijn die topics aanmaken.

Een aantal suggesties van mij zijn:
Een zogeheten time-out dit zie je veel op social media: Als er spam is word er automatisch na een aantal berichten die snel achter elkaar zijn verstuurd een tijd opgelegd waarin niet kan worden gepost als daarna meteen weer meerdere berichten worden verstuurd dan is die tijd een stuk langer.

Als een bericht word bewerkt moet die ook weer een keer door de check

 

Laat natuurlijk ook jullie ideeën achter.
De KT maakt zelf de website niet. Ze hebben een ander bedrijf gevraagd om het te maken. Die bouwen een hele boel forums. Dus dat maakt dingen veranderen ook wat moeilijker.

Groetjes,
NV


1 reactie

Reputatie 1
Badge +1

Hallo @NaamVergeten ,

 

Wat goed dat je meedenkt! We gaan naar jouw reactie kijken en geven je zo snel mogelijk antwoord.

 

Groet,

Bente van De Kindertelefoon 

Reageer