Skip to main content
Vraag

Leeftijdsgrens Kindertelefoon

• May 23, 2026
  • 4 reacties
  • 131 Bekeken

koeski
Forum|alt.badge.img+1

Hallo KT forummers, 
Hoe meer topics die ik hier lees hoe meer ik ervan overtuigd raak dat de leeftijden die de KT toelaat niet goed zijn. Voor het forum moet je tussen 12 en 18 zijn.

Maar iemand van pakweg 16-18 heeft toch al hele andere gedachten, problemen en intresses dan iemand van 12-13? Ik voel b.v. niks meer bij sommige vragen van kinderen van 12 want die periode is al ver weg uit mijn leven en sommige van die problemen lijken mij nu "kinderachtig" om het zo te noemen. En mijn eigen problemen zijn waarschijnlijk weer ver weg voor iemand van 12. 

En vandaar zijn er hier onderwerpen waar van ik denk ho... hmm… is dat wel geschikt voor een kind (en je weet best wel wat er allemaal in de Sexualiteit topics gepost word).

Wat denken jullie daarover? Zou de maximumleeftijd verlaagd moeten worden naar ikzegmaarwat 15, dan kunnen oudere "kinderen" naar de In Je Bol Community, die nu voor 18-27 jaar is, wat me dan ook weer doet denken dat 27 wel erg oud is om op dat forum tussen jongeren te zitten.

Dus: wat denken jullie?  

4 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 23, 2026

Hey ​@koeski ,

Ik snap wat je bedoeld. Had ongeveer 2 maanden geleden dit mailtje naar in je bol gestuurd, maar nooit reactie gekregen jammer genoeg.. 🥲

Ik zat een beetje rond te kijken op het In je bol forum.. mag er verder nog niet op (ben 17). Maar zat te denken, is het misschien een idee dat het vanaf 16 wordt? Want dan is het gelijk aan de telefoon/chat van In je bol en kun je ook vragen stellen aan 18+ ers over wat er bijv. veranderd na je 18e :) En dan heb je ook een beetje een keuze op welk forum je wilt, sommigen zullen op 16/17 al wat volwassener voelen en liever op In je bol zitten en een ander juist toch op de KT. Of allebei natuurlijk..

Maar ergens denk ik wel dat het belangrijk is om nog steeds tot ongeveer 17-18 de ruimte te bieden om op de Kindertelefoon te kunnen. Want niet iedereen wordt even snel volwassen en sommigen zullen zich hier misschien dan nog steeds meer thuis voelen. Ben het wel met je eens dat bepaalde topics te ver gaan, maar om heel eerlijk te zijn vraag ik me alleen wel af of daar wel echt <18 jarigen achter zitten of eigenlijk (veel) oudere mensen.. :( Sommigen zeggen ook 14 te zijn terwijl ik daar mijn twijfels bij heb dus het verlagen van de max. leeftijd zou dan denk ik niet heel veel oplossen. Maar wat de KT dan wel kan doen zou ik eigenlijk ook niet zo weten, omdat ze (dat is al vaker gevraagd) wel sex onderwerpen willen blijven toestaan.. Misschien de regel daarover dan toch iets strenger maken.

Groetjes :)

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • May 28, 2026

Hoi ​@koeski ,

ik zie dat je nog geen reactie vanuit de KT hebt gekregen, dus bij deze alsnog. Heel begrijpelijk zoals je het verwoordt, maar net zoals ​@Cantaloupe al zegt is de ene 17-jarige de andere niet. De doelgroep van de gehele Kindertelefoon is van 8 tot 18 jaar, en er is voor het forum al gekozen om als minimumleeftijd 12 aan te houden. 

Hetzelfde geldt voor In je Bol, dat is bedoeld voor jongvolwassenen en daar valt ook een 26-jarige onder. Bellen en chatten kan bij In je Bol ook al vanaf 16 jaar, er is wel bewust voor gekozen om het forum vanaf 18 jaar te houden.

Op het KT forum is het ook zo dat mensen elkaar helpen, dus het kan juist fijn zijn als er 16-17 jarige forumleden reageren op de topics van 12-13 jarigen omdat zij dezelfde problemen misschien net overwonnen hebben. 

En inderdaad gaan bepaalde sekstopics soms ver, dat blijft lastig om te bepalen waar de grens ligt. De grens opzoeken is ook wel gedrag wat bij jongeren hoort. Wij als moderators proberen kritisch te kijken en uiteraard worden er weleens ingrepen gedaan, al is dat meestal niet zichtbaar voor de andere forumgebruikers.

In elk geval bedankt voor het delen van je mening! Fijn dat je kritisch bent en hier over nadenkt.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • May 28, 2026

Hi ​@Cantaloupe ,

om even terug te komen hierop: 

Ik snap wat je bedoeld. Had ongeveer 2 maanden geleden dit mailtje naar in je bol gestuurd, maar nooit reactie gekregen jammer genoeg.. 🥲

Ik zat een beetje rond te kijken op het In je bol forum.. mag er verder nog niet op (ben 17). Maar zat te denken, is het misschien een idee dat het vanaf 16 wordt? Want dan is het gelijk aan de telefoon/chat van In je bol en kun je ook vragen stellen aan 18+ ers over wat er bijv. veranderd na je 18e :) En dan heb je ook een beetje een keuze op welk forum je wilt, sommigen zullen op 16/17 al wat volwassener voelen en liever op In je bol zitten en een ander juist toch op de KT. Of allebei natuurlijk..

Wat gek dat je nog geen antwoord hebt gehad, dat zou wel moeten. Zou je je mail nogmaals willen sturen naar community@injebol.nl  ? Dan komt het uit bij de community manager en zou je zeker antwoord moeten krijgen. Ik zal het ook even in de overdracht zetten dat er een mailtje aankomt.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon  

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 28, 2026

@Marieke Dankjewel 😊 Had het volgens mij wel naar de juiste adres gestuurd maar nu opnieuw🤞 ;