Vraag

kan de kindertelefoon je locatie zien?

  • 18 June 2022
  • 6 reacties
  • 156 Bekeken

Reputatie 7

ff en vraag, kan de kindertelefoon je locatie zien tijdens een chat?


6 reacties

Reputatie 4
Badge +2

@anoniemx123 

Wat goed dat je deze vraag stelt! De Kindertelefoon vindt anonimiteit heel belangrijk, dus een vrijwilliger kan tijdens de chat niet jouw locatie zien. 

Is jouw vraag zo beantwoord?

 

Groetjes,

Laura | De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Jouw locatie is voor elke site die je bezoekt zichtbaar. Het is wèl de site’s verantwoordelijkheid veilig met jouw I.P om te gaan, blootstellen zonder jouw toestemming zou een site ook nooit mogen doen. Vaak maken sites gebruik van jouw locatie voor dingen zoals locatie verificatie (juist om jouw te beschermen) en soms ook voor een “I.P ban”. Bij een I.P ban wordt elk apparaat vanuit jouw locatie verbannen van toegang tot een site.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het feit dat sites dit soort info over jou hebben, want dat is normaal. Natuurlijk is het altijd belangrijk of de site die je bezoekt in het algemeen veilig is, maar bij de KT kan je er vanuit gaan dat ze er voor zorgen dat jouw informatie en problemen veilig blijven. De kindertelefoon is dan ook een hulplijn (voor kinderen), en inmiddels ook een forum -en hulpchat. 

Ik lees van Laura dat dit bij een chat toevallig voor een vrijwilliger niet zo is. Ik hoop dat je vraag dus zo is beantwoord.

Reputatie 4
Badge +1

Volgens mij niet. Behalve als je echt het met een speciale programma opzoekt. Dat heb ik gehoord. Je hoef geen zorgen te maken. Ze komen je echt niet opzoeken of zo.  Ze gebruiken de locatie niet eens. 

 

Nova

De Kindertelefoon kan jouw IP zien maar ze kunnen niet exact jouw adres achterhalen. Gezien een IP verbonden is aan een centrale locatie in de buurt, en dat is dus niet op jouw adres. Over het algemeen kun je de Kindertelefoon wel vertrouwen want ze worden door de Nederlandse staat gesubsidieerd en bij activiteiten zoals doxxing (het verspreiden van het IP voor intimidatie-doeleinden) of DDoS'ing (waarbij een IP-adres gebruikt wordt om grote hoeveelheden digitale packets te sturen richting een netwerk met het doeleinde om het internet plat te leggen.) wordt niet alleen de subsidie gestaakt, maar krijgen ze ook problemen in verband met cybercriminaliteit.

Als je je echt zorgen maakt over het feit dat deze websites en de andere websites jouw IP-adres kunnen aanvragen kun je eventueel een Virtual Private Network (VPN) gebruiken. Deze VPN-verbinding maakt dat jouw IP verborgen is en er een ander IP vanuit een andere locatie getoond wordt als een website jouw IP in de database tegenkomt of jij op een IP-logger klikt. 

Er zijn genoeg betaalde VPN's. Er zijn ook gratis VPN's maar die zijn meestal gelimiteerder en minder betrouwbaar. De meest betrouwbare gratis VPN die ik zelf ook gebruik is ProtonVPN, maar je moet dan zelf even zoeken welke VPN je wilt.  Er zijn genoeg lijsten op het internet met VPN's die je kunt gebruiken om te zoeken welke VPN bij jou past en welke je het meest betrouwbare lijkt. 

Reputatie 4
Badge +4

Hoi @anoniemx123 

Nope, dat zowiezo niet. En zelf als ze het konden, wat zouden ze eraan hebben?  
Als ze het konden had ik gechat op MC donalds wifi haha.   
Wel een goede vraag BTW, als ik onaardig overkom is dat perongelijk

groet @Socrates 

Reputatie 7
Badge +3

ff en vraag, kan de kindertelefoon je locatie zien tijdens een chat?

 In aanvulling op  het antwoord van Laura_ kun je hier alles vinden over onze privacy regels m.b.t. chatten met De Kindertelefoon

 

Groet

Reageer