Skip to main content
Vraag

gebruik van AI

• August 16, 2025
  • 10 reacties
  • 184 Bekeken

Ikweetgeennaampje123
Forum|alt.badge.img+3

Hallo KT,

Ik vindt dat er op verschillende forums mensen actief zijn die veel met AI gegenereerde antwoorden geven. Nu heb ik de vraag of dat eigenlijk wel mag.

Ik vindt zelf in veel gevallen van niet omdat dan niet meer je eigen mening geeft. En zo iemand die om hulp vraagt niet meer echt helpt

Ook vindt ik het daardoor ook minder betrouwbaar als ik advies nodig zou hebben.

En als laatste komt het taalgebruik hier heel raar over.

Is er een mogelijkheid dat jullie de antwoorden niet  plaatsen als jullie het idee hebben dat het antwoord met AI is gemaakt.

Of dat er verplicht een soort disclaimer onder staat zodat het voor iedereen duidelijk is waar echt iemand mee bezig is geweest en dan kunnen we elkaar op die manier blijven helpen.

Ik hoor graag van jullie!

Gr. Ikweetgeennaampje123

10 reacties

Anna_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • 147 reacties
  • August 16, 2025

Hoi ​@Ikweetgeennaampje123 ,

Wat goed dat je deze vraag stelt en met ons meedenkt. Het gebruik van AI is inderdaad een topic wat bij ons moderatoren ook is opgevallen en wat daarom door ons ook met de Community Managers besproken is. Ik vraag de Community Manager daarom om je hierop een antwoord te geven! 

Groetjes,

Anna (De Kindertelefoon)

Ikweetgeennaampje123
Forum|alt.badge.img+3

Hoi ​@Anna_KT 

Je praat hier in het antwoord over een topic genaamd "het gebruik van AI". (Of zo doet het namelijk lijken). Maar ik heb het hier over het gebruik van AI in antwoorden. en dus niet in een specifiek topic. Kan het zijn dat u/jij dit verkeerd hebt gelezen. Of was mijn vraag niet duidelijk.

In ieder geval een fijne avond (als je nog online bent)

En dankjewel voor het snel reageren!

Gr. ikweetgeennaampje123

Diana
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • 1285 reacties
  • August 17, 2025

@Ikweetgeennaampje123 dat is onderdaad heel irritant en zó opvallend.  Van die lange lappen tekst die allemaal op dezelfde manier beginnen en niets zeggen.  Heel goed dat je hierover begint.

Ab W
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • 391 reacties
  • August 17, 2025

Hoi,

@Ikweetgeennaampje123 , heeft opgemerkt dat Anna van de KT schrijft; ”  Het gebruik van AI is inderdaad een topic “, Het woordje "Topic”betekent hier onderwerp en gaat niet alleen over (forum)topics maar ook over reacties.

Wij hebben het zeker door, en we zijn nog onze reactie aan het bepraten. Ondertussen is misschien een goed advies; gebruik bronvermelding en houdt de teksten beknopt. Dus schrijf onder een reactie of topic altijd dat het met gebruik van AI is gemaakt als dat zo is, en stel een beperkte lengte in als je de vraag stelt aan jouw AI-model.

Belangrijk! Als forumgebruiker ben je altijd zelf verantwoordelijk voor de inhoud van jouw berichten, dus lees teksten van AI altijd kritisch door. Sowieso beoordelen we die berichten aan de hand van onze regels.

Veel plezier op het Forum,

Ab W Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 209 reacties
  • August 17, 2025

Hoi,

Ja dat merk ik ook, heel irritant🙈 Snap wel dat het goed bedoeld is, maar als je een reactie van ai wil kan je net zo goed direct daar aan vragen.. Het forum is juist dat andere mensen van dezelfde leeftijd reageren, niet een chatbot🙃

Liefs❤

Robbin_
Forum|alt.badge.img+1
  • Community Manager
  • 60 reacties
  • August 19, 2025

Hoi ​@Ikweetgeennaampje123 , ​@Diana en ​@Konijntje8 ,

We snappen dat jullie het gebruik van AI op het forum ter discussie stellen. Op de vraag of het gebruiken van AI mag: ja. We volgen hierin onze standaard forumregels: een topic of reactie moet leesbaar zijn en er moet een bronvermelding in staan als er een bron is gebruikt. Wij kunnen daarnaast nooit zeker weten of er gebruik is gemaakt van AI. Zolang er geen forumregels worden overtreden, staan wij reacties en topics toe. Gelukkig merken we dat er meestal reacties en topics worden geplaatst die zonder AI gemaakt lijken te zijn. Hopelijk blijven genoeg forumgebruikers vooral hun eigen persoonlijke ervaringen en tips delen. 

Groetjes,

Robbin (De Kindertelefoon) 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 209 reacties
  • September 26, 2025

Hoi,

Eerlijk gezegd erger ik me wel aan de AI reacties op het forum en het zijn er nu best veel.. Zou het mss een idee zijn dat er een regel komt dat je het erbij moet vermelden als je AI gebruikt? Net als dat je nu een bron vermelding erbij moet zetten als je iets van een website gebruikt, AI is toch ook een soort bron? 🙂

Groetjes :)

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 372 reacties
  • September 26, 2025

Hoi, het is irritant maar iedereen herkent het wel. En het beste advies komt uit je zelf.  Dat lezen we veel liever! 

Groetjes Tjempie xx 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 209 reacties
  • September 26, 2025

@Tjempie ja klopt hoor, vaak zie je het wel maar denk wel dat het minder snel gebruikt word als je het er bij moet zetten dat je reactie met AI is gemaakt🙂

@moderator zou wat ik in mijn vorige reactie schreef wel doorgegeven kunnen worden?

Liefs❤

Fleur_
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • 168 reacties
  • September 26, 2025

Hi ​@Konijntje8 ,

Wat fijn dat je zo goed mee denkt! Ik zou het doorgeven en dan kan er naar gekeken worden. Nogmaals bedankt voor het meedenken :).

Groetjes.

Fleur

De Kindertelefoon