Sticky

Forumregels


Badge +4

 

Forumregels

 

Het forum gaat over ALLES

Het forum van De Kindertelefoon is dé plek waar jongeren van 12 tot 18 jaar met elkaar over ALLES kunnen praten. Om dat op een leuke en veilige manier te doen hebben we een aantal forumregels.

 

Waarom forumregels?

De Kindertelefoon vindt het belangrijk dat het forum een fijne en veilige plek is voor jongeren. De forumregels helpen hierbij. Als je een forum-account aanmaakt, ga je akkoord met deze forumregels en het privacystatement.

 

Wat gebeurt er als je de forumregels overtreedt?

Bij een overtreding krijg je een eerste waarschuwing, bij een tweede overtreding krijg je een tweede waarschuwing. Bij een derde waarschuwing, binnen een jaar, wordt je account geblokkeerd. Je kan dan niet meer inloggen op het forum. Waarschuwingen ontvang je altijd per mail.

Het uitwisselen van contactgegevens (regel 4) vinden wij extra zorgelijk voor de veiligheid van het forum. Daarom wordt je account bij een 2e waarschuwing voor deze regel al geblokkeerd. 

 

Adviezen

Naast forumregels hebben wij een aantal adviezen. Die hebben als doel om het forum overzichtelijk, leesbaar en gebruiksvriendelijk te houden. Moderatoren kunnen op basis van de adviezen aanpassingen doen in jouw bericht of in jouw profiel, daar geven wij geen waarschuwing voor, wel krijg je een mail van de moderator als we iets aangepast hebben. 

 

Bij de adviezen lees je ook hoe jouw berichten het beste geplaatst kunnen worden zodat het forum overzichtelijk blijft en ervoor zorgt dat jouw bericht goed gevonden en gelezen wordt. 

 

 

  1. De regels: voor een leuk en veilig forum

 

Dit zijn de regels waar moderatoren op letten om ervoor te zorgen dat het veilig blijft op het forum. Bij het overtreden van deze regels krijg je een waarschuwing.

 

Algemeen

 

1. Je bent tussen de 12 en 18 jaar.

We staan alleen accounts toe als je tussen de 12 en 18 jaar bent. Ben je tussen de 8 en 11 jaar? Dan kun je elke dag met De Kindertelefoon bellen op 0800-0432, of chatten. Dit is gratis en anoniem.

Ben je 18 jaar of ouder? Kijk dan voor een gesprek bij de Alles Oké? Supportlijn. Of zoek dan een forum dat bij je leeftijdscategorie past. Als we twijfelen of je binnen de leeftijdscategorie van 12 tot 18 jaar valt dan kunnen we je identiteitsbewijs opvragen. Ontvangen wij die niet, dan kunnen we besluiten om je account te blokkeren.

 

2. Ga respectvol met elkaar om.

Neem elkaar serieus, val iemand niet persoonlijk aan en pest elkaar niet. Bedreig of beledig geen forumleden of moderatoren van De Kindertelefoon, discrimineer niet en maak geen seksueel getinte opmerkingen.

 

Jouw berichten of reacties

 

3. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Zorg ervoor dat je anoniem bent op het forum, zodat anderen jou niet herkennen. Dus:

  • Plaats geen foto’s van personen
  • Geef alleen je gebruikersnaam, niet je echte naam.
  • Post nooit persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer, e-mailadres, de naam van je school of je sociale mediaprofiel waardoor andere forumgebruikers je kunnen herkennen.

 

Plaats geen persoonlijke gegevens van anderen, zij hebben ook recht om anoniem te blijven.

 

4. Het vragen om contactgegevens of het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.

We willen een veilige omgeving bieden. Daarom blijft het contact enkel hier op ons forum.

 

5. Chatten en bloggen is niet toegestaan.

We staan niet toe dat je topics opent of reacties plaatst om te chatten met andere gebruikers of een blog bij te houden. Onder chatten verstaan we topics of reacties om elkaar beter te leren kennen en/of een gezellig gesprek met elkaar te voeren.

Een blog is een update die dagelijks of wekelijks wordt geplaatst zonder concrete vraag.

Wanneer reacties gaan over het oorspronkelijke topic en je andere gebruikers wil informeren, adviseren of ondersteunen met een inhoudelijke reactie, dan kun je die reactie natuurlijk gewoon plaatsen

 

6. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.

Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld:

  • Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is niet toegestaan.
  • Aankondigingen van zelfdoding worden verwijderd.
  • Topics en reacties die als doel hebben om seksueel opgewonden te raken. Topics over het delen van seksuele fantasieën of het tot in detail delen van seksuele ervaringen zijn dan ook niet toegestaan. 

Omdat we willen dat vragen op het forum duidelijk overkomen halen we (choquerende) details die afleiden van de vraag of het antwoord weg, of we passen de tekst aan. In sommige gevallen verwijderen wij het volledige topic, afhankelijk van het topic kijken we wat nodig is. We vinden het belangrijk dat de vraag die wordt gesteld centraal blijft staan.

 

7. Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon en doe je niet voor als moderator.

Plaats geen berichten uit naam van De Kindertelefoon of op zo’n manier dat het lijkt alsof je betrokken bent bij De Kindertelefoon.

Wanneer je ziet dat iemand zich niet aan de forumregels houdt, ga dan niet in discussie met dit forumlid. Meld dit bij één van de moderators door het bericht te rapporteren. Zij beoordelen of er inderdaad forumregels worden overtreden en of er actie ondernomen moet worden.

 

8. Reclame maken is niet toegestaan.

Het forum mag niet worden gebruikt om reclame te maken voor websites, bedrijven of producten. Links naar veilingsites en advertentiesites zoals Marktplaats, eBay en Amazon zijn ook niet toegestaan.

 

9. Oproepen voor enquêtes, onderzoeken of werkstukken voor school, studie of werk zijn niet toegestaan.

 

10. Je voordoen als expert is niet toegestaan.

Open geen topic waarin je forumleden oproept om jou vragen te stellen over een bepaald onderwerp waarin je (ervarings)deskundige bent.

 

11. Het plaatsen van of vragen om uitdagingen, challenges of opdrachten is niet toegestaan.

  

12. Je bent maar onder één forumaccount actief.

Een forumaccount is voor één gebruiker en mag niet met meerdere gebruikers gedeeld worden.

Het ook is niet toegestaan voor een gebande gebruiker om een nieuw account aan te maken of om via een andere gebruiker te reageren op het forum. Wanneer een gebande gebruiker dit toch doet, wordt het nieuwe account ook geblokkeerd en/of de geplaatste topics en reacties verwijderd.

 

 

  1. Advies: voor een overzichtelijk en fijn forum

 

Dit zijn aanbevelingen waar moderatoren op letten bij nieuwe topics en reacties, dit kan ook gaan over jouw profiel. Het belangrijkste van deze aanbevelingen is dat ze zorgen voor een overzichtelijk en fijn forum.

 

Jouw bericht

Laat zien waar je jouw informatie vandaan hebt. Oftewel bronvermelding

Een bron is de plek waar je jouw informatie vandaag hebt, dat kan b.v. een website of boek zijn, dus vermeld het wanneer je een tekst vanuit een andere bron hebt overgenomen.

 

Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic.

Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp. Moderatoren zullen dit in het topic onder de aandacht brengen.

 

Plaats je bericht maar één keer.

Hou het bij één topic over hetzelfde onderwerp. Elk bericht moet eerst door ons gecontroleerd worden. Dat doen we zo snel mogelijk. Plaats het dan niet meerdere keren, daardoor wordt je bericht moeilijker te vinden.   

 

Jouw profiel

 

Gebruik geen choquerende of beledigende gebruikersnaam, profielfoto en/of handtekening.

Met choquerend bedoelen we dat jouw naam geen racisme, discriminatie of geweld mag bevatten. Dat kan door anderen als choquerend worden ervaren. Wij zullen bij overtreding jouw naam, foto of handtekening aanpassen. Op het forum kan je daarna een verzoek doen voor een andere naam.

 

Denk goed na over je gebruikersnaam en zorg er voor dat je gebruikersnaam anoniem is.

Wat we niet toestaan:

  • een voor- en achternaam (ook niet van bekende personen)
  • een naam die hetzelfde is als je mailadres
  • een naam die uit alleen nummers bestaat
  • een naam met een (geboorte)datum

 

Gebruik ook niet dezelfde gebruikersnaam als op andere sites of social media.

Wij zullen bij overtreding jouw naam aanpassen. Op het forum kan je een verzoek doen voor een andere naam.

 

Gebruik van afbeeldingen waarop een persoon (gedeeltelijk) herkenbaar in beeld is, is niet toegestaan.

Wij zullen bij overtreding jouw avatar aanpassen.

 

 

  1. Advies: voor aandacht voor jouw berichten

 

Deze categorie is bedoeld om jouw bericht zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen

 

Kies de categorie die het beste bij je bericht past.

Het forum heeft verschillende hoofdcategorieën. Kies de categorie die het beste bij jouw bericht past. Als wij denken dat het beter onder een andere categorie past dan passen wij dat aan.

 

Maak een duidelijke titel bij je bericht die goed weergeeft waar je topic over gaat.

Een titel met alleen ‘help’ is niet duidelijk, bij ‘help ik word gepest’ weten andere forumgebruikers beter waar je topic over gaat.

 

Maak gebruik van tags

Door tags te gebruiken zijn je berichten makkelijk te vinden voor andere gebruikers. Tags zijn belangrijke woorden die passen bij jouw bericht.

 

Houd de tekst van je bericht leesbaar.

Gebruik spaties en punten en let op je spelling. Op het forum mag je in het Nederlands en Engels posten.

 

  1. Vragen?

 

Heb je vragen over het forum? Kijk dan eens in het topic veelgestelde vragen of plaats een bericht in het subforum Over De Kindertelefoon.


308 reacties

Reputatie 7
Badge +14

 hoi @jaivy ,

 

ik vind jou wel cool met jouw vragen en opmerkingen…….. en ondertussen kun je ff checken tot hoe laat je antwoord krijgt van @Marieke 😂

btw ik vind jullie allebei wel cool, slaap lekker zo of moet je nog opblijven voor KT @Marieke 😉

sorry voor de grapjes, ik begrijp dat jullie er verder niet echt iets over kunnen/willen zeggen en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik midden in de nacht wel eens net nieuw geplaatste comments van KT moderators heb gelezen, dus er wordt (af en toe?) toch een oogje in het zeil gehouden……en daar ben ik wel blij mee.

 

@Marieke,

gaat 's nachts de automatische check op het ‘nachtslot’, dus een tandje strenger als overdag of is dat ook çlassified information?’ Het maakt mij niet uit, maar soms heb ik het idee dat dat zo is, tenminste toen ik nog regelmatig postte

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse. Ik post ook wel eens laat (zoals nu. Veel last van slapeloosheid) en ik merk niet dat ik ‘s nachts meer checks krijg dan overdag. 

Reputatie 7
Badge +19

Haha ja echt he @MickeyMouse …. Ik dacht precies hetzelfde😂 zolang Marieke bleef reageren en liken was ze nog online😂 soms merk ik ook dat er een moderator online is als ze mn bericht goedkeuren haha.

De vraag die jij stelt, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar inderdaad.

 

joeeeee

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @MickeyMouse , @tim16  en @jaivy ,

 

ook deze vraag mag ik niet beantwoorden. Ik snap echt dat jullie geinteresseerd zijn, maar het is beter als de moderators niet te veel informatie geven over de manieren waarop we het forum beveiligen omdat dat het forum dan weer minder veilig maakt. 

Ik wens jullie ook een goede nacht, of het nu slapend of wakker is!

 

Groetjes, Marieke

Reputatie 7
Badge +19

@Marieke Oke maar even he, dit is mijn laatste vraag voor vannacht. Kunnen moderators zien welke forumleden online zijn? Of mag je deze vraag ook niet beantwoorden?

Nou ik ga nu maar is proberen te slapen. Ookal sterf ik half van de pijn😂 Als het niet lukt ben ik backkk!

Fijne nacht!

 

joeeeee

Reputatie 7
Badge +7

Hey @jaivy ,

 

de moderators kunnen meer gegevens inzien over de status van een gebruiker dan wat er zichtbaar is voor ‘gewone’ gebruikers. Welke precies, kan ik ook beter even onbeantwoord laten denk ik. Maar we modereren niet gericht per forumlid hoor, we bekijken gewoon alle berichten die worden geplaatst.

Hopelijk lukt het zo met het slapen, sterkte met de pijn, en goede nacht!

 

Groetjes, Marieke

Reputatie 7
Badge +19

Alright! Kan iemand op mijn mail reageren?

 

joeeee

Reputatie 4
Badge +2

@jaivy 

Hee! 

Ik heb jouw vraag doorgestuurd naar de community manager zodat je zo snel mogelijk antwoord krijgt! 

 

Groetjes,

Laura

Ik vraag me af, gezien het niet heel duidelijk in de forumregels staat. Is het toegestaan om het n-woord met de a te gebruiken? Gezien het vaak wordt gebruikt tussen (zwarte) vrienden, zonder discriminerende bedoeling. Niet dat ik het zelf wil gebruiken (ik vind het zelf een beetje weird), maar ik ben gewoon benieuwd naar wat de moderatiehandboeken hierover zeggen. 

Reputatie 7
Badge +15

Ik weet het niet , @Kawai tenshi , maar al jij denkt dat het discriminerend (kan ) worden evaren… dan , schrijf je het beter niet op , kijk maar kijk maar bij forum rehel 3;  

Bedreiging, discriminatie en seksuele intimidatie zijn absoluut verboden.

Bedreig of beledig geen forumleden, discrimineer niet en maak geen seksueel getinte opmerkingen.

 

dus….. dit is het antwoord, evt wil 1 van de moderators ook nog even antwoorden…

 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +15

Hoi @KT , mijn topic wordt niet geplaatst.. hoe lan dit gebeuren?! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +19

@kt mijn topic is ook niet geplaatst. Althans het was wel geplaatst maar daarna weer verwijderd. Ik heb hierover een mail gestuurd een paar dagen geleden.

Reputatie 2
Badge +1

Kan ik jullie bellen over seksueel tips 

Reputatie 7
Badge +17

@Babara KT kun je over alles bellen

Reputatie 7
Badge +17

Ik vraag me af, gezien het niet heel duidelijk in de forumregels staat. Is het toegestaan om het n-woord met de a te gebruiken? Gezien het vaak wordt gebruikt tussen (zwarte) vrienden, zonder discriminerende bedoeling. Niet dat ik het zelf wil gebruiken (ik vind het zelf een beetje weird), maar ik ben gewoon benieuwd naar wat de moderatiehandboeken hierover zeggen. 

Dat heeft iemand gisteren geprobeerd en nee, dat mag dus niet.

 

Reputatie 7
Badge +19

@kt mijn topic is ook niet geplaatst. Althans het was wel geplaatst maar daarna weer verwijderd. Ik heb hierover een mail gestuurd een paar dagen geleden.

Duussss… ik heb nog steeds geen antwoord op mijn mail gekregen? Mag ik die nog svp

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @jaivy

Wat vervelend dat je topic niet is geplaatst en dat je ook nog geen antwoord hebt gekregen op je mail. Ik heb je vraag nogmaals doorgestuurd naar de community manager. 

Groetjes, JanneB van De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +15

Hoi kindertelefoon, 

 

ik heb 2 vraagjes, 

allereerst; heb ik een tijd geleden dus een waarschuwing gehad, omdat ik “aan het chatten was” wat (naar mijn mening) niet klopt, omdat ik (alleen maar) reageerde op de antwoorden….. Zou ik mogen weten, of waarschuwingen na een bepaalde tijd “vervallen” oftewel; dat als je waarschuwing bijvoorbeeld 1 jaar oud is, hij niet meer meetelt met de 3 waarschuwingen die je kan krijgen, die leiden tot een verbanning?! 
 

en als 2e, kan ik mijn mail niet meer in , heel handig natuurlijk, maar dat betekent ook dat als er een mail van jullie komt (bijv. Een waarschuwing, ) dat ik dan niet door heb dat ikdus op de 2 (of 3) waarschuwingen zit……. Kunnen jullie dit op een andere manier laten weten?! 


lieve groetjes , 

Mij_Niet_Gezien, 

 

ps, complimenten voor alle vrijwilligers van de KT, knap werk doen jullie …!

 

pss. Ik hoop dat het duidelijkis uitgeledgd

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Mij_niet_gezien

Ten eerste, dank je wel voor de complimenten! lief van jou.

Je hebt twee vragen:

  1. Je hebt op 14 januari een waarschuwing gekregen, waarin inderdaad regel 8 wordt aangehaald. Dit is later gecorrigeerd naar een waarschuwing voor forumregel 13: blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic. Je gaat off-topic, wanneer je niet op de vraag van de topicstarter reageert, maar bijvoorbeeld op antwoorden van andere gebruikers onderling gaat reageren. Omdat jij daar geen mail over hebt ontvangen, zal ik deze waarschuwing ongedaan maken.  Vervolgens heb je nog een waarschuwing ontvangen voor dezelfde overtreding,  nl. regel 13 'ga niet off-topic’. Deze waarschuwing is wel gemaild, op 23 januari, maar die mail heb je vermoedelijk niet ontvangen, omdat je problemen hebt met jouw email.  Excuses dat ik dit op het forum plaats, maar op dit moment heb ik geen andere manier om je hiervan op de hoogte te brengen.  Waarschuwingen blijven één jaar geldig, daarna komen ze te vervallen. Wanneer je drie waarschuwingen binnen een jaar krijgt, dan wordt jouw account geblokkeerd. Overigens kun je altijd bezwaar maken tegen een waarschuwing, of tegen een blokkade van jouw account. Je kunt bezwaar hiertegen maken door een mail te sturen naar forum@kindertelefoon.nl. Bij het bezwaar maken tegen een blokkade, moet je wel uit de anonimiteit treden. Maar, om kort te gaan, is er nu op dit moment dus één waarschuwing genoteerd voor jouw account.
  2. Je meldt dat je problemen hebt met het ontvangen van jouw email.  Omdat je op het forum echt anoniem bent, hebben wij geen andere manier om jou berichten te sturen. Is dit probleem van tijdelijke aard? Dan kun je even wachten totdat het is opgelost. Wanneer dit probleem van blijvende aard is, dan raad ik je aan om een nieuw email-adres aan te maken. Vanaf dit nieuwe adres stuur je dan een mail naar forum@kindertelefoon.nl Hopelijk kunnen ze daar op jou account jouw email-adres aanpassen. Wij als moderators kunnen dat niet doen. 

Ik hoop dat je hier voldoende informatie aan hebt. Zo niet, dan kun je altijd een nieuwe vraag stellen via ‘over de kindertelefoon’.

Succes, groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +6

@Mij_niet_gezien

Wat betreft jouw eerdere vraag, over een topic dat niet is geplaatst, nog het volgende:

Zo te zien gaat her om een vragenlijst die je hebt opgesteld. Omdat er bij een aantal van de vragen een risico is, dat gebruikers door hun antwoorden onvoldoende anoniem blijven, hebben we besloten om de vragenlijst in zijn geheel niet te plaatsen. Hierover hebben we je op 16 januari een mail gestuurd. Voor ieders veiligheid op dit forum is anonimiteit heel belangrijk!

 

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon).

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Mariska H,

 

zou je/u mij uit kunnen leggen wat er precies bedoeld wordt met:

‘ Bij het bezwaar maken tegen een blokkade, moet je wel uit de anonimiteit treden.’

U/je noemde het net hierboven in een reactie.

 

Is dat alleen dat jouw mailadres dan te zien is bij de Kindertelefoon, omdat je een mailtje stuurt of nog iets anders?

Mailadres weten jullie toch al, want die vul je in als je een account maakt……

 

 

PS Ik weet niet goed of u liever u of je wordt genoemd, sorry.

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @MickeyMouse 

U of je mag wat mij betreft allebei, net waar jij je comfortabel bij voelt!

Een goede vraag die je stelt.

Wanneer je bezwaar maakt tegen een blokkade van jouw account, heb je al meerdere overtredingen begaan, waarvoor je ook officiële waarschuwingen voor hebt gekregen. Of je bent bv te oud voor het forum. In dat geval vraagt het landelijk bureau een verificatie van jouw identiteit en leeftijd. Hoe ze dat precies doen, weet ik niet. Maar in dat geval is er éénmalig een moment dat een gebruiker niet anoniem is. Gegevens hierover worden niet opgeslagen. Dat zou tegen de privacy wetgeving zijn.

 

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

 

Reputatie 7
Badge +15

Dankjewel @Mariska H , voor de duidelijke andwoorden!

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +14

​​​​@Mariska H,

 

Hoi @MickeyMouse 

U of je mag wat mij betreft allebei, net waar jij je comfortabel bij voelt!

 

ik wil het altijd doen zodat die ander zich comfortabel voelt en dat weet ik niet altijd...drm vroeg ik het voor de zekerheid.

Soms zeg ik ‘u’ tegen bijvoorbeeld een vriend/vriendin van papa of mama en dan zeggen ze gelijk: ‘zeg maar 'je’, anders voel ik me zo oud’, dus ja.

Ik denk dat ik voor u kies om je te zeggen, want ‘jullie’ bij de KT begrijpen kinderen en zijn aardig en u/je had geschreven dat allebei goed is 😉 en ik denk dat jullie sws niet ‘echt oud’ zijn. Ik heb foto's gezien van medewerkers van KT op de site en yt, dus....

 

…. je bezwaar maakt tegen een blokkade van jouw account……. vraagt het landelijk bureau een verificatie van jouw identiteit en leeftijd…...

ok, logisch, geen probleem, duidelijk

 

 

Gr. MickeyMouse

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Mij_niet_gezien en @MickeyMouse ,

graag gedaan! En dank voor jullie betrokkenheid bij het forum. 😊

Reageer