Skip to main content
Sticky

Duidelijkheid over topics en onze forumregels

  • 20 August 2024
  • 36 reacties
  • 704 Bekeken

Beste allemaal,

In de afgelopen periode zien we dat er nogmaals de discussie is ontstaan over forumregel 5 en over topics over bijvoorbeeld penislengtes.

Om jullie nogmaals duidelijkheid te geven, blijven we bij de regels zoals we deze hebben opgesteld en hebben gecommuniceerd.

Het forum van De Kindertelefoon is een plek waar anoniem informatie en advies wordt uitgewisseld en jullie elkaar ondersteuning kunnen bieden op een specifiek onderwerp.

Dat alle jongeren op dit forum anoniem blijven is belangrijk voor de veiligheid van het forum. Daarom gelden er forumregels.

Het forum gebruiken voor de gezelligheid zorgt voor het ontstaan van chats in plaats van een plek waar jongeren elkaar informeren, adviseren en ondersteunen. We willen voorkomen dat gebruikers afhankelijk worden van het forum en van elkaar. Voor sociaal contact en chatgesprekken met leeftijdsgenoten zijn er andere platforms beschikbaar.

Iedereen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar heeft de ruimte om een vraag tot informatie, advies of ondersteuning te plaatsen op het forum. Hiervoor is ruimte voor alle onderwerpen en thema’s, zolang de topics en reacties aan de forumregels voldoen. Hierin maken wij geen onderscheid. Vragenlijsten met als doel om te informeren, te weten hoe anderen daarover denken en opvattingen of situaties met elkaar te kunnen vergelijken zijn dan ook toegestaan.

Raadsels zoals in het topic

vallen onder forumregel 11. Het plaatsen van of vragen om uitdagingen, challenges of opdrachten is niet toegestaan. Topics met dit als doel vallen niet onder het informeren, adviseren en ondersteunen en worden verwijderd of gesloten. Om hierin nog meer duidelijkheid te geven hebben we dit doel nog extra toegelicht in onze forumregels.

Mocht je na het lezen van dit bericht een concrete vraag hebben, dan kan je onder dit topic een bericht plaatsen.

We hopen jullie goed te hebben geïnformeerd en wensen jullie nog veel plezier op het forum.

Niet het antwoord waar sommigen (incl. mezelf) op hadden gehoopt denk ik maar het is nu iig duidelijk. Ik mag toch hopen dat het muziektopic wel blijft toegestaan? Er wordt niet in gechat en het is ook niet in strijd met regel 11.

De eeuwige (onzin)sekstopics en penislengtes moeten we met z’n allen maar gwn negeren dan.

Toch bedankt voor het antwoord. Een forum als dit modereren zal soms best lastig zijn dus nogmaals, complimenten naar de mods.


Hoi @Carolien_ 

Mag je een topic over je favoriete artiest plaatsen?

Liefs @NoahLovesYou 


Hoi,

Dit was idd niet echt het antwoord wat we hadden verwacht. Helaas.

Ik hoop dat er toch nog verandering komt in forumregel 5. 
Forumregel 11 boeit me niet zoveel. 
Ik hoop ook dat forumregel 5 minder streng wordt. Dat is afwachten, natuurlijk.

Liefs Valeria


Trouwens, het raadseltopic is gesloten, geopend, en daarna weer gesloten. Is dat niet een beetje vaag?

 

Heel erg jammer dat de topic over moppen en raadsels van @NoahLovesYou ook gesloten is. Ik zal niet verbaasd opkijken als de vragenlijsten over school, sport muziek, creatief en vrije tijd ook nog gesloten worden. 😕


Ik vind het best jammer en teleurstellend dat er zo streng gehandhaafd wordt op vragenlijsten en de luchtige topics zoals die van @J15 en @NoahLovesYou en ben het daar niet helemaal mee eens.. Voel me daar niet helemaal lekker bij eigenlijk. @Tartan14 vertelde een tijdje terug al mooi in zijn reactie in het topic veelgestelde vragen dat het forum ook een plek hoort te zijn waarin we luchtige verhalen kunnen delen met elkaar en het forum zou naar mijn mening geen fijne plek meer zijn als er alleen serieuze, emotionele en troll/sekstopics worden gepost. Soms hoort wat positieve energie er ook bij doormiddel van een vragenlijst of een topic die over net niks gaat vind ik.

Hoop wel zoals @tim16 ook zegt dat het muziektopic wel geopend blijft of het topic waar we geluksmoment kunnen delen dat zijn wel mijn favoriete topics hier en die overtreden naar mijn mening niet de regels en daar wordt niet in gechat vgm..

Het is iig wel fijn dat we nu een antwoord hebben dat schept wel wat meer duidelijkheid dus bedankt daarvoor! En sluit me ook helemaal aan bij het compliment van @tim16 aan de mods dat verdienen jullie zeker! :)

Liefs, ItsJustMe <3


@ItsJustMe helemaal eens daarmee!


Hoi,

Wel jammer, maar was te verwachten… Ik leg me er maar bij neer, dit word toch een zinloze discussie net als bij de check. 😞 Maar hoop wel echt dat de bepaalde lieve mensen hier blijven. ❤️ 

 


Hoi hoi, voor de mede forumleden blijf ik.  Voor de rest wil ik op de tekst boven eig niet eens te veel  reageren. @Valeria  heeft het al goed verwoord, en we gaan zien wat dit betekent voor al die troll topics. Het is jammer dat onze inbreng weinig tot niet aan is gekomen. Maar goed, wij hebben dan ook geen inside-info waarom het zo moet, of verdere invloed. Het zij zo. Gas terug voor mij in ieder geval. Zonde. Als ik dit tenminste gewoon vrijuit mag zeggen.  Ik vind er in elk geval wel wat van.

Groeten (liefs voor jullie) , Tartan


Hey, nou ik vind er ook wel wat van. Ik ben altijd positief, maar hier over absoluut niet. Het zal toch wel niks uit maken. Maar ik vind het in ieder geval niet top. Ik zou willen dat u diezelfde striktheid ook toe past op al die dirt-topics met extreme politieke, religieuze en heel nare sekisitische provocaties (Tate enzo)  en troll verhalen, Die helpen ook niemand en dagen ook alleen maar uit, en dan op een heel negatieve manier. Ik neem dus aan dat die nu ook allemaal worden gesloten? Dan zou dit in elk geval nog 1 positief effect hebben.  Net als @Tartan14  hoop ik dat ik dit mag zeggen. Ben eigenlijk best wel  boos. Maar dat maakt toch niks uit….

Liefs Tover xxx


😭 @Sjardy is weg, en weer zo´n zakelijke reactie dat het de KT niks lijkt te doen.. Bah…

Voor mij nu even geen compliment voor de KT… De moderators die ik mag hebben dat al wel gekregen…

Sorry dat ik dit op deze manier uit..

 


Helemaal met je eens @J15 . De toonzetting vind ik ook niet erg leuk of prettig. Als ik thuis zo doe mag ik van m'n ma naar mijn kamer vertrekken zeg maar. En ik merk nu, en dat vind ik heel naar, dat ik me steeds afvraag of ik iets wel mag zeggen. Het is een sfeer die ik niet leuk vind dit. Ik heb dit nog nooit zo gevoeld hier. Benauwend.

Liefs Tover xxx


Hoi,

Ik weet niet wat ik moet zeggen, maar ik walg hier wel behoorlijk van... Ik dacht dat dit dé plek was om over alles te praten... dan vallen onschuldige  luchtige dingen naar mijn mening daar toch ook onder...? Ben het volledig eens met @J15, @ItsJustMe, @Tartan14, @Tover01, @Valeria  en natuurlijk de rest.. Ik zelf zat er al een tijdje aan te denken om weg te gaan, maar dit zorgt er wel voor dat dat ook gaat gebeuren. Vind het erg dat sjardy hierdoor is weggegaan en lijkt mij niet de bedoeling.. Wel weet ik als er meer onschuldige mensen van plan zijn om weg te gaan of dat er nog meer onschuldige topics worden gesloten dat de keuze voor mij ook al is gemaakt, want dit slaat natuurlijk nergens op en zorgt ervoor dat zo alleen maar meer mensen vertrekken... wat een teleurstelling dit! 😭☹️


Helemaal met je eens @J15 . De toonzetting, ook hierboven,  is niet echt meelevend. Als ik thuis zo doe mag ik van m'n ma naar mijn kamer vertrekken zeg maar. En ik merk nu, en dat vind ik heel naar, dat ik me steeds afvraag of ik iets wel mag zeggen. Het is een sfeer die ik niet leuk vind dit. Ik heb dit nog nooit zo gevoeld hier. Benauwend.

Liefs Tover xxx

Dit is idd heel herkenbaar @Tover01 ☹️ En mag er überhaupt nog wel een nieuwe topic gemaakt worden aangezien sommige gelijk verwijderd worden...


@Carolien_  Ik begrijp niet dat u dit zo kunt stellen. U bent toch de  Community Manager? En dan voelt u uw doelgroep zo aan? Ik vind daarnaast dat de approach ook wel wat minder stijf en strak kan. U heeft het tegen een paar heel lieve, redelijke inlevende jongeren. Niet tegen een lastig klasje reclassanten. Ook in de topic van Jaivy vind ik de wijze van terug koppeling behoorlijk zakelijk en weinig empathisch tegenover de lieve mensen die gewoon een heel vriendelijk en respectvol idee lanceren. En wat voor overwegingen maakt u met elkaar om dit zo te besluiten? Waar zit eigenlijk precies het gevaar? Die regel waar u aan refereert heeft u zelf gemaakt. Dan doen alsof die er nou eenmaal is en we er allemaal nu eenmaal ook niets aan kunnen doen is natuurlijk spielerei. Heeft u nu echt niet het gevoel dat u precies de verkeerde mensen beperkingen op legt en een aantal storende elementen de volledige vrijheid geeft?  Ik schrok echt van de wijze van communiceren en de gekozen bewoordingen. Zo kil en zakelijk. Is het u opgevallen dat u ook geen enkel Klavertje heeft gekregen? En nee sorry, ik heb er geen begrip voor en kan er ook geen waardering voor op brengen. Het komt hard en onvriendelijk over. Ons er bij neerleggen zal wel moeten maar het nog veel plezier wensen op dit forum na alles wat u daar voor heeft gezegd is echt welhaast humoristisch. Ik zie overigens bij de afscheids tekst van @sjardy dat er in geknipt is. Dat zegt mij ook veel. Want zij was nooit grof of stuitend in haar uitingen dus ik neem aan dat hier een stukje kritiek is weggepoetst. Als een instelling, instituut of site zich daarvan gaat bedienen is er iets niet helemaal top lijkt mij. Gebeurt dat met mijn tekst ook? 

met achting, Doby 

P.S. ik zie de mail met de waarschuwing wel tegemoet neem ik aan. Zolang u mijn reactie maar te lezen krijgt.


Tja, het is niet anders. We kunnen er nog heel veel over zeggen maar dat heeft toch geen zin. Ik hoop wel heel erg dat topics als het muziektopic of het ‘Post je tekeningen’ topic gewoon open mogen blijven. Dat voegt wat mij betreft net zoveel toe aan het forum (of eigenlijk wel meer) als vragen over of je 🍆 wel groot genoeg is, hoe vaak je je aftrekt per dag of wat je van de Tate broertjes vindt.  Ik heb het al eerder gezegd maar het zou echt zonde zijn als het forum straks alleen een verzameling is van zware topics over mentale problemen en sekstopics (ok, ik overdrijf een beetje misschien maar het is wel duidelijk wat ik bedoel denk ik).

 

 


Jaa! Ik sluit me heel erg aan bij @J15 en @ItsJustMe,

En ik heb hetzelfde gevoel als @Tover01.

Het voelt alsof onze discussie over forumregel 5 (en ook een beetje 11) alleen maar meer narigheid heeft gebracht. Door deze topic zijn de luchtige topics zoals het raadseltopic gesloten. Dat geeft mij het idee dat we beter niks konden zeggen.

Ik vind het heel naar dat er niet zoveel aan veranderd wordt, maar dat het alleen nog erger wordt.

Ik HAAT dit.


Hoi Allemaal,

Uit jullie reacties lezen wij dat jullie teleurgesteld zijn en het niet eens zijn met het antwoord dat wij jullie hebben gegeven.

We snappen dat er teleurstelling is, omdat jullie op een ander antwoord hadden gehoopt.

Toch is het antwoord wat we hebben gegeven in lijn met wat wij eerder op het forum hebben gecommuniceerd. Zie de topics: https://forum.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon-54/let-op-nieuwe-forumregel-chatten-en-blog-68266 en https://forum.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon-54/duidelijkheid-over-topics-i-v-m-forumregel-5-89501.

Er zijn vragen of topics over muziek en tekeningen mogen blijven. Zolang ze aan het doel van informatie, advies en ondersteuning voldoen is dit zeker mogelijk. Het is hierbij wel belangrijk dat het niet uitmondt in een chat.

Heb je een klacht n.a.v. dit bericht dan kan je de klachtenprocedure volgen. Zie hier: https://www.kindertelefoon.nl/huisregels-klachten voor meer informatie.

We hopen jullie vragen hiermee beantwoord te hebben.

Groet,

Carolien


Hoi,

Ik vind dat forumregel 5 (en sowieso de regels) erg streng zijn. Ook zegt de kindertelefoon vaak dat er 'gechat' wordt in de positievere luchtige topics, maar in de seks-topics wordt er ook vaak gechat en daar wordt nooit iets over gezegd door de KT.

Tegenwoordig is het forum alleen maar bedoelt voor depressies/problemen en seks, maar andere onderwerpen mag vaak niet meer.

Een jaar geleden was er nog geen vaste check en was het forum veel gevarieerder qua onderwerpen en topics. Het forum gaat echt achteruit als het aan mij ligt.

Groetjes, Monkeyboy08


Hoi lieve @Tinkerbell ,

Ik hoop echt dat je blijft!!❤️ Ik denk er soms ook wel over om weg te gaan… Voelt voor mij super dubbel, want ik ga jullie echt missen. 😣 Maar heb ook een ander plekje… waar dit alles wél mag. Maar jullie zijn onvervangbaar😘, dus hoop dat jullie dat toevallig ook tegenkomen. :))))

En ja die zakelijke bedoeling is ook gewoon super overdreven… @Carolien_ had in dat topic best zoiets mogen zeggen.

Hoi @Tover01 ,

Wat een lief en mooi idee! Ik snap je wens, maar we zitten met de privacy van de gebruikers waarop we helaas geen uitzondering kunnen maken. 

Ik hoop dat je er begrip voor hebt, en voel je vrij om als je hierover nog vragen hebt die te stellen.

Groet,

Naam van de Kindertelefoon.

 

Liefs.

En @Tover01 @Tinkerbell , ik snap wat jullie zeggen… Maar ik denk dat we allemaal nog heel redelijk zijn, en een mening geven mag hoor.. 

 

 

 


@Carolien_ Toch snap ik niet dat hier nu ineens een enorm groot probleem van wordt gemaakt.. Neem een kijkje in het verleden van het forum en je ziet dat dit soort luchtige vragentopics altijd al werden aangemaakt en daar werd nooit een probleem van gemaakt. Zie hieronder een voorbeeld van een topic waarin moppen werden gedeeld van 3 jaar terug toen was dat geen probleem blijkbaar.. Nu ineens wel? Waarom?

Ook in bijvoorbeeld de afscheidstopics van oude forumleden werd gechat en dat werd toegelaten en als we nu ook maar 1 of 2 reacties een beetje off topic gaan wordt het topic gelijk gesloten met een waarschuwing erbij.

Ik snap goed dat er regels moeten zijn en sta er ook echt wel achter dat jullie chatten niet toestaan.. Regels zijn regels, maar kom op jullie zijn nu wel extreem hard en streng in het beleid hiervan.. Dit soort luchtige topics monden bijna nooit uit op een extreme chat en dit kon vroeger ook gewoon op het forum. Het zijn gewoon vriendelijke topics en als we dan even een beetje praten over iets wat daarmee te maken heeft moet dat toch kunnen vind ik. Het voelt zo oneerlijk dat alle leuke en positieve topics worden gesloten terwijl er zoveel onnozele topics worden toegestaan waarin ook 9 van de 10 keer een chat ontstaan over seks met je buurvrouw ofzo.

Ik krijg nu ook een beetje het gevoel alsof jullie onze feedback en tips gewoon niet meer serieus nemen.. We willen helpen en willen het forum een prettige plek maken voor elkaar, maar er wordt bijna niks meer gedaan met de dingen die wij zeggen en ik voel me daar echt niet chill bij en ben best wel teleurgesteld eigenlijk.. Ben altijd positief geweest over hoe het hier gaat en ik blijf ook echt respect hebben voor iedereen hier die het forum runt want ik begrijp echt dat dat lastig is, maar deze beslissing accepteren lukt me gewoon niet en ik vind dit echt een grote stap achteruit voor dit forum.

Sorry als dit bot overkomt maar dit moest ik echt even kwijt.

Groetjes, ItsJustMe 


En ergens valt me ook op hoe snel dit antwoord er was… Terwijl @Britta 2 dagen geleden nog verwachtte dat dit wel een tijdje zou duren.. Geeft mij de indruk dat er helemaal geen uitgebreid overleg geweest is… :(


Helemaal mee eens met wat @ItsJustMe zegt!

En @J15 ben niet echt van plan om naar een ander soort forum te gaan... en blijf voorlopig nog zolang de lieve mensen hier ook blijven, want anders is het helemaal niks meer aan..…

Daarbij hoop ik wel dat het forum wel weer wat beter gaat worden, want zo is er niet veel meer aan en trekt mensen juist meer weg met name de lieve mensen ... Spijtig dat zoiets dan kapot kan gaan. 😕☹️🙈


@Tinkerbell , Fijn dat je voorlopig blijft. ❤️ Ik snap dat je liever niet ergens anders heen gaat… Ik eig ook niet, maar daar geen check en veel soepeler qua chatten/luchtige topics maakt wel dat ik hier sowieso al wat minder ben.. Dat is gewoon veel fijner..

 

 


@J15 Ja goed punt, maar als er nu al weinig aan gedaan wordt denk ik dat het ook zo gaat blijven als we zouden staken:(... daarbij is het ook moeilijk om hier weg te gaan en wacht ik liever tot ik écht weg móet of  wat ik al eerder benoemde over wat  de rest doet...( mag hopen dat het niet zover komt)!  Verder wil ik er ook liever niet te veel op dit hele gebeuren in gaan ( voor mezelf en anderen) want dan wordt het juist nog meer naar beneden gehaald..:( . Dus blijf reageren op de lieve mensen die dat nodig  hebben/ verdienen  die zijn het tenminste wel waard om te blijven ❤️ En dan hoop ik dat niemand hier vanwege deze onzinnige reden alles hier gaat verlaten en dit alles achter zich laat.. maar leuk is anders natuurlijk! 😕 


@Tinkerbell , Fijn dat je voorlopig blijft. ❤️ Ik snap dat je liever niet ergens anders heen gaat… Ik eig ook niet, maar daar geen check en veel soepeler qua chatten/luchtige topics maakt wel dat ik hier sowieso al wat minder ben.. Dat is gewoon veel fijner. 

Over welk forum heb je het @J15? Een forum zonder check en soepeler met chatten, ben benieuwd.

Salam