Vraag

Anoniem bellen/chatten of niet?

  • 14 April 2023
  • 10 reacties
  • 94 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey, ik heb een vraag?

Jullie zeggen dat alles anoniem is maar bij mij op school had iemand gelezen op de site dat jullie gewoon kunnen zien hoe vaak iemand met jullie belt of chat…. Maar als dat zo is dan weten jullie toch de locatie en het ip adres? En dan is het dus minder anoniem dan dat jullie aangeven…toch?  Want ik zou hierdoor minder snel bellen of chatten als ik iets wil vertellen of vragen.

 


10 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Hallo @TikTak,

Wat goed dat je deze vraag stelt!

Wij kunnen niet zien hoe vaak iemand heeft gebeld. Het systeem is zo ingericht dat het na vier keer bellen op één dag niet meer mogelijk is nog eens te bellen zodat zoveel mogelijk kinderen de kans krijgen aan de lijn te komen. Verder hebben wij geen toegang tot jullie locatie of IP adres. Voor de vrijwilligers zijn de kinderen net zo anoniem, als de vrijwilligers anoniem voor de kinderen zijn!

Voor verdere informatie kan je terecht bij de volgende link, of ben je natuurlijk altijd welkom hier nog een vraag te stellen.

https://www.kindertelefoon.nl/huisregels-klachten

Wij hopen je hiermee wat gerust gesteld te hebben!

Yasmin, de Kindertelefoon

   @Yasmientje , bedankt voor uw antwoord! 

Dat van die 4x wist ik niet eens, maar wat ze bij mij op school gelezen hadden was de zin die u hieronder in het blauw kunt zien.  En hier staat dus dat jullie wel iets kunnen zien, dus snap ik dat anonieme niet helemaal… Alvast sorry als ik teveel vraag maar ik ben dan weer te nieuwsgierig 😅

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @TikTak ,

 

ja, ik snap dat die zin verwarrend kan zijn. Het zit zo: 

Als je met ons belt/chat, wordt je gesprek door de computer doorgestuurd naar de eerstvolgende beschikbare medewerker. Je telefoonnummer/ IP-adres wordt daarbij versleuteld en is dus niet te zien door de medewerker. Het systeem houdt ook bij of en hoevaak er met dat versleutelde nummer contact is opgenomen, en blokkeert automatisch een nieuw gesprek wanneer er te vaak op die dag contact is opgenomen. 

Hopelijk is het zo duidelijk?

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Marieke,

 

het is mij wel duidelijk hoe het systeem werkt, maar toch heb ik er nog een vraagje over:

Stel, iemand belt anoniem, dus zonder nummerweergave, hoe kan jullie computer dan weten vanaf welk nummer er wordt gebeld?

Of is er zoiets en ik geloof dat ik dat wel eens gehoord heb over dat nummerweergave uitzetten niet werkt als je met 112 belt en dat jullie ook zo'n systeem hebben. Btw, ik weet niet zeker of het zo bij 112 werkt, maar ik dacht het ooit gehoord te hebben. Uit  veiligheid ofzo. Om iemand beter te kunnen helpen als ie in nood i en 112 belt.

Ik snap dat het voor medewerkers sws nooit getoond wordt ook al staat nummerweergave aan, maar het is een vraag om te weten te komen of jullie systeem 'waterdicht’ is of te omzeilen is door nummerweergave uit te zetten.

Voor kinderen die absoluut zeker willen zijn dat ze anoniem bellen en nummerweergave uitzetten of die bellen via een telefoonlijn waarbij bijv. hun ouders de nummerweergave permanent uit hebben gezet, kunnen die de KT dan nog wel bellen.

Ik ben gewoon benieuwd.

 

Gr. MickeyMouse

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @MickeyMouse ,

 

klopt, bij 112 wordt het telefoonnummer waarmee iemand belt altijd getoond aan de centralist van de meldkamer, ook als de nummerweergave is uitgezet. Dat is omdat de centralist die persoon moet kunnen terugbellen. ( bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-alarmnummer-112-bel )

Bij De Kindertelefoon is het ook zo dat een telefoonnummer waarvan de nummerweergave is uitgezet, wel in het centrale systeem zal binnenkomen. Uiteraard niet zichtbaar voor de medewerker want De Kindertelefoon zal een beller niet terug bellen: je bent anoniem.

Dus ja, ook vanuit een nummer waarvan de nummerweergave is uitgezet kan er gewoon met de Kindertelefoon gebeld worden.

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Marieke,

 

ok, dankjewel en nu snap ik dat het ook geteld kan worden ook als nummerweergave uit staat…

Maar voor de volledigheid: niemand hoeft zich druk te maken, want het nummer waar je mee belt wordt nooit getoond aan medewerkers  van de KT en is ook niet door hen op te zoeken. Toch?

 

Volgende vraag: hoe lang wordt deze info (hoe vaak je belt) bewaard? Wordt het elke dag automatisch gewist of doet iemand dat als ie toevallig aan denkt of ….?

 

Gr. MickeyMouse

tja, ik ben er weer en dan kun je zulke vragen verwachten hè 😉

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @MickeyMouse ,

 

goed juist dat je weer terug bent met diepgaande vragen, dat houdt ons ook scherp :-)

Maar voor de volledigheid: niemand hoeft zich druk te maken, want het nummer waar je mee belt wordt nooit getoond aan medewerkers  van de KT en is ook niet door hen op te zoeken. Toch?

Klopt, het nummer waarmee je belt is nooit te zien voor medewerkers en wij kunnen het ook niet opzoeken.

 

Volgende vraag: hoe lang wordt deze info (hoe vaak je belt) bewaard? Wordt het elke dag automatisch gewist of doet iemand dat als ie toevallig aan denkt of ….?

De telefoonnummers worden 6 weken bewaard door de aanbieder van de telefoniedienst, daarna wordt het gepseudonimiseerd en is het zo goed als onmogelijk om de registraties naar een bepaald persoon te herleiden. Zie daarvoor ook de privacy info op onze site: https://www.kindertelefoon.nl/privacy-telefoon . Daarmee wordt dus ook de info verwijderd hoe vaak er met dat nummer gebeld is. 

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Marieke,

 

dankjewel voor je snelle en uitgebreide reactie.

Oh, ik vind 6 weken best lang, maar ja, er zullen wel goede redenen voor zijn en alles zal wel goed gecontroleerd en geregeld zijn, ga ik vanuit….maar als ik er iets langer over nadenk en de enige reden zou zijn om te controleren hoe vaak er vanaf een bepaald nummer gebeld wordt op één dag heb ik toch wel mijn vraagtekens waarom het 6 weken bewaard wordt.

Ik bedoel, wat is het nut om het ook maar langer dan dat de dagdienst duurt te bewaren……de computer checkt het automatisch, niemand kan de telefoonnummers zien en ze worden toch nergens anders meer voor gebruikt, dus ze kunnen gelijk weg, zou ik zeggen.

Het is niet dat ik jullie niet vertrouw, maar wie bedenkt dat zoiets dan toch 6 weken bewaard moet worden.

Ik kan me niet voorstellen dat er wettelijk minimale bewaartijden voor bestaan, dus ik zou zeggen, dat kan anders. Of is er een juridische reden, dat iemand beroep kan aantekenen tegen het feit dat ie vind onterecht geweigerd zegt te zijn tot het telefoonpanel. ….het lijkt me niet echt iets waar iemand juridisch iets tegen zou gaan doen, maar als dat de reden zou zijn om het weken te bewaren, dan zou ik het nog kunnen begrijpen.

Nou ja, je mag van mij ook eerst gaan slapen of eerst belangrijkere dingen gaan doen….dan lees ik het antwoord later wel.

 

Lieve groetjes en slaap lekker voor nu/strakjes,

MickeyMouse

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @MickeyMouse ,

 

wat is er nu belangrijker dan over ingewikkelde kwesties nadenken? 😅

Ja, ik volg je gedachtegang. Mij lijkt het dat dat ook gewoon steeds aan het einde van de dag verwijderd zou worden, omdat iemand immers elke dag weer bij nul kan beginnen en vier keer contact kan hebben met De Kindertelefoon. Ik kan daar alleen geen info over vinden, alleen dat het telefoonnummer na 6 weken niet meer te herleiden is.

Dus zou ik je graag willen doorverwijzen naar privacy@kindertelefoon.nl  , dit mailadres is speciaal voor dit soort privacygerelateerde vragen.

 

Ook een goede nacht gewenst en slaap lekker,

 

Marieke / De Kindertelefoon

Hoi @TikTak ,

 

ja, ik snap dat die zin verwarrend kan zijn. Het zit zo: 

Als je met ons belt/chat, wordt je gesprek door de computer doorgestuurd naar de eerstvolgende beschikbare medewerker. Je telefoonnummer/ IP-adres wordt daarbij versleuteld en is dus niet te zien door de medewerker. Het systeem houdt ook bij of en hoevaak er met dat versleutelde nummer contact is opgenomen, en blokkeert automatisch een nieuw gesprek wanneer er te vaak op die dag contact is opgenomen. 

Hopelijk is het zo duidelijk?

 

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Super bedankt voor uw antwoord, nu snap ik wel beter hoe het werkt! 

Jaa doordat het zo op jullie site staat is het best verwarrend en lijkt het net of je dus toch niet helemaal anoniem bent. Maar nu ik dit weet zou ik wel durven bellen of chatten 😅

Reageer