Skip to main content
Vraag

AI reacties op het forum.

• September 26, 2025
  • 1 reactie
  • 70 Bekeken

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+4

Hoi,

Ik had vanmorgen iets geschreven over de AI reacties op het forum, maar zit er eig wel mee en wil nog wat extra uitleggen waarom🙃

1: Het forum is juist bedoeld om persoonlijk contact, ervaringen uit te wisselen met leeftijdsgenoot . Een AI is geen persoon / leeftijdsgenoot en valt daar dus niet onder. 

Daarmee vervalt juist een heel groot stuk van hoe dit forum helpend kan zijn. Oke, je krijgt wel een reactie, maar dat is gewoon copy paste en dat voelt voor mij in ieder geval helemaal niet steunend en ik zou er juist gefrustreerd door raken, als ik met AI wil praten kan dat gewoon direct.

2: Bijvoorbeeld gisteren zag ik een topic waar duidelijk een AI reactie was geplaatst waar 113 in werd genoemd, terwijl nergens in het topic ook maar iets gezegd werd over zelfmoord. Dat is compleet misplaatst.

3: Ik ben bang dat dit de waarde van het forum naar beneden haalt. Dat als mensen deze reacties lezen en denken; waarom zou ik nog een topic starten als er toch een AI reactie op komt? Nu is het nog niet zo erg, maar moet de KT niet toch regels maken om dit te voorkomen? Ik snap dat handhaven moeilijk is, maar soms is het enorm duidelijk dat het AI is, en als er helemaal geen regels over zijn zal het toch vaker gedaan worden dan als er in de forumregels staat: het gebruik van AI is niet toegestaan. Of zoals ik al noemde, dat het verplicht aangegeven moet worden dat er AI is gebruikt. Ik denk dat dat het ontmoedigd om AI te gebruiken.

4: Er moet juist gestimuleerd worden om menselijke hulp, en ik denk dat AI reacties een verkeerd signaal geven. Bijvoorbeeld: ik heb ook AI gebruikt om over mijn problemen te praten, maar eerlijk gezegd gaf AI vaak hele ontmoedigende antwoorden en liet de situatie veel erger klinken dan toen ik mijn eigen psycholoog erover vertelde, wat wél helpend en positief was. AI maakte mijn problemen alleen maar erger. 

Liefs en ik hoop dat de KT het met mee eens is en er serieus wat mee doet! ❤

1 reactie

Fleur_
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • 168 reacties
  • September 26, 2025

Hi ​@Konijntje8,

Wat fijn dat je er zo mee bezig bent en ik kan me voorstellen dat je dat niet bij het forum vindt passen. We hebben het door gegeven aan de community manager, die gaan er naar kijken! 

Heel veel plezier nog op het forum, 

Groetjes,

Fleur 

De Kindertelefoon