Skip to main content
Vraag

Afscheid

• September 29, 2026
  • 6 reacties
  • 78 Bekeken

Diana
Forum|alt.badge.img+15

Ik ben nu officieel te oud voor dit forum. Het voelt een beetje vreemd om dat te schrijven, want een paar jaar geleden leek achttien nog een leeftijd die alleen bestond in films, op universiteitscampussen en in gesprekken van "echte volwassenen". En nu ben ik er zelf.

Ondertussen ben ik afgestudeerd van de middelbare school en mag ik binnenkort beginnen aan mijn droomopleiding. Daar kijk ik enorm naar uit. Tegelijk betekent het ook dat er een hoofdstuk wordt afgesloten. En eerlijk gezegd merk ik dat dat niet alleen geldt voor school, maar ook voor deze plek.

Ik heb hier veel tijd doorgebracht. Soms om advies te vragen, soms om advies te geven maar meestal gewoon om te lezen wat anderen bezighield. Ik heb hier mensen leren kennen die grappig, slim, moedig, koppig, lief en verrassend wijs waren. Met sommigen had ik in het echte leven best vrienden kunnen worden. Op een paar was ik zelfs een heel klein beetje verliefd.

Ik vind het een goede zaak dat de Kindertelefoon een leeftijdsgrens heeft. De vragen die een twaalfjarige bezighouden zijn nu eenmaal heel anders dan die van iemand die bijna volwassen is. Het is dan ook fijn als jongeren een plek hebben die echt van hen is. Ik merk zelf dat ik me steeds minder goed kan verplaatsen in sommige onderwerpen die hier voorbij komen. Niet omdat ze onbelangrijk zijn, maar omdat ik stilaan in een andere levensfase terechtkom.

Ik wil ook graag de vrijwilligers bedanken. Jullie lezen eindeloos veel berichten, beantwoorden dezelfde vragen soms voor de honderdste keer en blijven toch geduldig en respectvol. Dat is bijzonder. Het is gemakkelijk om kritiek te geven op wat beter kan, maar veel moeilijker om dag na dag tijd vrij te maken voor jongeren die hulp of gewoon een luisterend oor nodig hebben.

Omdat afscheid nemen zonder een klein puntje van kritiek niet helemaal mijn stijl zou zijn: misschien mogen jullie af en toe wat strenger optreden tegen trollers en neppers en tegen mensen die wel érg nieuwsgierig lijken naar de intiemste details van het leven van minderjarigen. De meeste bezoekers hebben goede bedoelingen, maar een veilig forum blijft iets waar je voortdurend over moet waken.

Aan iedereen die hier nog blijft: wees een beetje mild voor jezelf. Je hoeft niet alles meteen te weten, op te lossen of te begrijpen. De meeste mensen doen ook maar alsof ze weten wat ze aan het doen zijn. Dat geldt trouwens nog steeds voor mij.

Het ga jullie goed. Bedankt voor de gesprekken, de discussies, de steun, de humor en de mooie herinneringen. Ik zal nog vaak aan deze plek denken en aan de mensen die ik hier heb ontmoet.

Mic drop. 🎤

6 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 29, 2026

Dag beste lieve wijze ​@Diana ! Ik zal je missen,  je mooie manier van schrijven en reageren. En je nuchtere kijk op dingen waar ik serieus veel aan heb gehad. Je analyses van situaties en belevenissen van andere kinderen en mijzelf hier waren zo raak en leerzaam. Voor mij ben je hier een soort " grote zus" geweest 😉 waar je sowieso naar wilt luisteren en die zelf ook open staat voor wat anderen zeggen. Ik heb in ieder echt veel van je geleerd en gelezen en ik zal je echt missen hier. Wie weet door welk wonderlijk toeval we ooit elkaar tegen het lijf lopen, het zou super leuk zijn. Van mij uit super bedankt lieverd en ik wens je alle goeds en liefs!! ♥️♥️

Met veel liefs, Tover 😘

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • September 29, 2026

Hey ​@Diana ,

Nog gefeliciteerd! :) Ook ik ben inmiddels 18 en heb eigenlijk hetzelfde, voelt ook wel apart vind ik. Die 6 jaar van 'basisschoolkindje' naar 'het volwassen leven' gaat toch best snel 😅

Jij bedankt voor al je -to the point, maar lieve en rechtvaardige- reacties hier. Veel succes met je studie en ik wens je het beste toe ❤️

Veel liefs <3

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 29, 2026

Hoi ​@Diana  Heel erg bedankt voor wat je allemaal deelde en je doordachte reacties. Ik ben blij dat je hier actief was en je zette me regelmatig aan het denken met mooi geformuleerde reacties die de kern raakten. Je kijk op zaken hebben mij geraakt en in een aantal gevallen ook echt gesteund en tot veranderd inzicht gebracht. Dank je dat je hier mee deed en ook ik wens je alle geluk en goeds. En ook nog van harte gefeliciteerd natuurlijk!

Groetjes en liefs, Tartan 💚

Yusa
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • September 29, 2026

Hoi lieve ​@Diana,

De anderen schreven een lange reactie en dat zou ik ook wel willen, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Ik ben de laatste tijd niet zo actief en heb niet echt energie of zin in reacties schrijven.

Maar ik wil nog even zeggen dat ik je ga missen, je reacties waren altijd top! 👍 

Het beste ❤️🙂

Knuffel en liefs :) 

Min123
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • September 29, 2026

Heyy ​@Diana ! Ik ben niet echt al lang actief hier maar ik wou je gewoon geluk toewensen

Bij deze: heel veel geluk in je leven als volwassenen :) 

Liefs van mij

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • September 29, 2026

Succes......