Skip to main content
Vraag

zelfbeschadiging neiging

• November 5, 2025
  • 3 reacties
  • 47 Bekeken

Forum|alt.badge.img

ik heb sinds kort weer de neiging om te sneiden ik ben hier mee gestopt nu all 1 jaar clean mr ik merk dat het weer kut word en dus ook de neiging komt trug en ik wil het gwn doen tips wat ik moet doen of om neiging te vermindere haar bandje technic werkt niet

3 reacties

Claire_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • November 6, 2025

Hoi ​@luierjongen 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Claire (De Kindertelefoon) 

ikweethetnietmeer2009
Forum|alt.badge.img+12

fijn dat je meteen zegt dat het haarbandje niet werkt, want dat was mijn eerste tip.

je hebt ook dat je ijsblokjes over de plek wrijft waar je jezelf wilt snijden. Ik geloof zelf niet dat het werkt, maar ik heb ook maar eens een keer gehoord, daarom geef ik het door.

je kan ook gewoon over je huid wrijven. Dan wrijf je gewoon erg hard over bijvoorbeeld je pols. het kan zijn dat er dan oude huid loskomt, maar dat is dus ook nog eens goed. het geeft het effect dat zelfbeschadiging doet, en het is redelijk goed voor je huid.

je kan tekenen op je hand. er zijn mensen die zeggen dat je de strepen moet tekenen van waar je jezelf zou snijden, maar ik geloof dat gewoon bloemetjes ook werken.

je kan voor zo'n 3d geprint draakje nemen. die heeft scherpe punten en als je dus er tegenaan drukt geeft het de pijn die je wilt voor zelfbeschadiging zonder je te beschadigen. ik doe dat zelf ook, maar puur zodat ik mijn hoofd bij gesprekken hou

ik weet niet waarmee je jezelf snijdt (en dat mag je volgensmij hier ook niet delen), maar je kan het lastiger maken om het te doen. als je bijvoorbeeld met een mesje van de puntenslijper snijdt, dan draai je het schroefje steviger vast. een scheermesje leg je in een lastig bereikbare kast en een zakmes kan je bij de spullen leggen van wat de reden is dat je een zakmes hebt (bijvoorbeeld scoutingspullen of campingspullen)

ik heb op dit moment niet heel veel ideeën, maar ik kom terug als ik meer weet

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 6, 2025

hi luierjongen

ik vind het ontzettend knap dat je al 1 jaar clean bent. daar mag je zelf ook echt trots op zijn. mijn tip is schrijf het op  of praat er met iemand over. dat kan een vertrouwenspersoon op school zijn, een docent, of de kindertelefoon.

groetjessss vie.