Witte vingers / fenomeen van Raynaud

  • 7 August 2021
  • 4 reacties
  • 92 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Hey Iedereen,

Ik wil jullie vertellen over het fenomeen van Raynaud.

Symptomen

Je krijgt witte vingers / tenen. Het gebeurt als het snel een stuk kouder is. Soms heftige emotie, heftig trillen of medicijnen (Laatste 3 persoonlijk nog nooit gehad).

Waarom?

Als een normaal iemand koudere handen krijgt gaan je bloedvaten een beetje dicht om minder warmte te verliezen. Bij iemand met het fenomeen van Raynaud gebeurt dit te veel en kleuren je vingers wit. Je kan gewoon nog je vingers / tenen bewegen. Bewegen is vaak lastiger en je kan vaak ook minder goed dingen voelen soms zelfs helemaal niet.

Hoe krijg je het?

Iedereen kan het krijgen. Het begint meestal tussen de 12 en 30. Als je ouder word worden de klachten meestal minder. En bij 1 op 3 gaat het zelfs helemaal weg.
Je hebt een verhoogde kans erop door:
- als het in je familie voorkomt (Mijn moeder heeft het)

- als je last hebt van migraine

- als je een meisje bent

- als je rookt

Wat te doen bij een ‘aanval’?

Zorg ervoor dat je lichaam en vooral je vingers en tenen warm zijn. 
Wat bij mij ook helpt is m’n handen schudden en dan laag houden zodat het bloed beter kan verder lopen. Zag dit nergens online staan.
Nadat je vingers / tenen weer gewoon normaal zijn kun je gewoon in de kou blijven. Mocht het weer snel kouder worden dan kan het terugkomen. Geleidelijk kouder worden voorkomt meestal een aanval.

Gevaarlijk?

Nee, je kan (bijna) geen langdurige klachten krijgen. Het is vooral gewoon vervelend.

Voor verdere informatie

Hoop dat je het leerzaam vond of er misschien iets aan hebt. Kennen jullie iemand die het misschien heeft?
Stuur vooral vragen en / of tips als je die hebt!

Bedankt voor het lezen of er overheen kijken ;)

Groetjes NV


4 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hey NaamVergeten,

Ik en mijn moeder hebben dit, en dat kan soms erg irritant zijn. (Niet zonder handschoenen kunnen fietsen enz.)

Ik weet er zelf niet echt iets tegen behalve warme handschoenen aandoen, zorg ervoor dat je handen niet nat zijn, beweeg je vingers en/of tenen veel en zorg ervoor dat je niet met je handen iets hard vastgrijpt.

Weet jij zelf nog tips?

Groetjes iemand.

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Lost in Life ,

Ik en mijn moeder hebben dit

In ieder geval ben ik niet de enige ;)

Weet jij zelf nog tips?

Jazeker staan ook in de tekst. Wat bij mij ook helpt is m’n handen schudden en dan laag houden zodat het bloed beter kan verder lopen. Zag dit nergens online staan. 
En je handen geleidelijk kouder laten worden in plaats van snel.

Ik weet er zelf niet echt iets tegen behalve warme handschoenen aandoen, zorg ervoor dat je handen niet nat zijn, beweeg je vingers en/of tenen veel en zorg ervoor dat je niet met je handen hard om iets heengrijpt..

Ja gewoon je handen warm houden werkt het beste. Nooit gehoord van dat iets hards vastpakken. Ik zal het eens een keer proberen.

Groetjes NV

 

Reputatie 6
Badge +3

Oeps, ik had de laatste tip wat onduidelijk opgeschreven. Ik bedoelde dat je moet proberen iets niet hard vast niet pakken, omdat je dan je bloedaderen afknelt.

Groetjes iemand.

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Lost in Life 

Oeps, ik had de laatste tip wat onduidelijk opgeschreven. Ik bedoelde dat je moet proberen iets niet hard vast niet pakken, omdat je dan je bloedaderen afknelt.

Haha, ok dat klinkt inderdaad logischer. En probeer ik ook te doen.

Groetjes NV

Reageer