Skip to main content
Vraag

Wazig zicht als ik opsta

• August 2, 2025
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

Cool_Fish147
Forum|alt.badge.img

Hoi! Ik heb ff een vraagje en vroeg me af of iemand dit ook heeft of weet wat het kan zijn 🤔

Soms als ik opsta (uit bed of van de bank ofzo) krijg ik ff wazig zicht en voel ik me licht in m’n hoofd 😵‍💫. Het wordt dan niet helemaal zwart voor m’n ogen, maar meer grijzig/lichtgrijs… alsof alles ff een beetje wegvalt of moeilijk te zien is. Soms zie ik bijna niks, maar toch ga ik gwn door met wat ik aan het doen was, zonder er echt bij na te denken. Best raar eigenlijk 😅

Ik ben 13 jaar, 1.74 lang en weeg ongeveer 54 kilo🧍‍♀️⚖️(idk of dat uitmaakt maar misschien helpt het ofzo)

Hebben anderen dit ook? En weet iemand wrm dit gebeurt of wat je eraan kan doen? 🙈

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Cool_Fish147 ! 😊

Wat jij beschrijft – wazig zicht en licht in je hoofd als je opstaat – komt best vaak voor, vooral bij jongeren in de groei. Het heet orthostatische hypotensie (heb ik opgezocht vanaf het internet), en dat betekent dat je bloeddruk even daalt als je snel opstaat. Daardoor krijgt je brein kort iets minder bloed en zuurstof, wat dat grijze zicht of duizelige gevoel veroorzaakt. Het is meestal onschuldig. Het kan komen doordat je nog in de groei bent, te weinig drinkt, onregelmatig eet, of gewoon omdat je snel opstaat. Wat helpt: rustig opstaan (bijv. eerst even rechtop zitten op bed), genoeg water drinken (1,5–2 liter per dag), regelmatig eten, en je benen wat bewegen als je lang stilzit. Als je het vaak hebt of het vervelender wordt, is het slim om het even met je ouders en misschien de huisarts te bespreken. Je bent zeker niet de enige die dit meemaakt! 💛

xx liefs Wolf 🐺

Chiaraaaaxx
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • August 19, 2025

Misschien heb je ijzer te kort? Want ik heb dit soms ook wel is als ik te lang gezeten heb