Skip to main content
Vraag

Wat is er met mijn mond gebeurd

• December 3, 2025
  • 29 reacties
  • 361 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+14

Uhm ja. Om mee te beginnen "auww!" 😬Ik weet niet wat er met mn mond is gebeurd en ik heb vrij weinig zin in naar de dokter te gaan want mijn moeder heeft echt ruzie met mijn zus en ik ATM. Dus het liefst zeg ik geen woord tegen haar. Maandag at ik een salade. Op een gegeven moment deed iets heel erg pijn in mijn mond aan de linkerkant. (In de salade zat: ijsbergsla, wortel, paprika en komkommer.) Mijn tandvlees voelde die avond heel ruw aan en drinken beet in mijn tandvlees en tanden. Ik had geen bloed geproefd. Die nacht werd ik wakker en voelde iets los in mijn mond. Ik heb het eruit gevist met mijn vinger. Het was een stuk vel. Niet zo klein, wel iets van 1×1 cm. En het voelde dus niet meer zo ruw maar juist extreem glad ofzo. Eten deed dinsdagochtend pijn, maar het was niet erger geworden. Drinken beet nog steeds. En bij een pepermuntje 's middags proefde ik bloed. Toen, bij het tandenpoetsen op dinsdagavond, toen ik de tandpasta had uitgespuugd, was dat helemaal rood. Bloed Dus. Nu, woensdagochtend doet het nog meer pijn dan eerst, en ook bij de tand niet alleen het tandvlees. Eten gaat echt heel moeizaam. Er was ook weer bloed bij het tandenpoetsen.
Ik weet niet hoe een stuk sla ofzo dit kan veroorzaken, kan iemand misschien helpen?

Liefs Yusa 😘

29 reacties

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • December 3, 2025

Hej ​@Yusa ik kreeg ook al pijn gewoon van je topic te lezen… ik wens je veel sterkte. 

Maar ik heb het ff opgezocht in AI (ik weet niet of ik dat mag plaatsen hier maar als ik erbijzeg dat het van AI komt, vast wel?) Dus dit is wat ik kreeg als ik je topictekst erin pastte: 

Wat je vertelt klinkt best serieus. Omdat:

• Je ineens heel erge pijn had bij het eten
  • Je een stukje vel/tandvlees van ongeveer 1×1 cm in je mond had
  • Het bleef bloeden
  • De pijn erger wordt in plaats van beter
  • Nu zelfs je tand pijn doet

Dat hoort allemaal niet bij een gewone schaafwond in je mond. Daarom is het belangrijk dat je vandaag of morgen naar de tandarts gaat.

Wat zou het kunnen zijn?
1. Een scheur of snee in je tandvlees
  Misschien heeft iets scherps in de salade een flinke wond gemaakt.
  Maar een stuk van 1×1 cm is best groot.
2. Een ontsteking
  Omdat het nu roder, gevoeliger en pijnlijker is dan eerst, kan de wond ontstoken zijn.
3. Pijn aan de tand zelf
  Als de tand nu ook pijn doet, kan de wond heel dichtbij de wortel zitten of de tandzenuw is geïrriteerd.

Welke van deze het ook is: het gaat waarschijnlijk niet vanzelf over.

Wanneer moet je echt naar de tandarts? Kort antwoord: nu.
Dingen die bij jou gebeuren en die altijd door een tandarts gezien moeten worden:

• Een groot stuk tandvlees/vel kwam los
  • Het blijft bloeden
  • De pijn wordt erger
  • Eten en drinken doen pijn
  • De tand zelf is gevoelig

Tot je naar de tandarts gaat: wat kun je doen?
✔ Wel doen

• Spoelen met warm zout water (1 theelepel zout in een glas warm water)
  • Zachte dingen eten (soep, yoghurt, pasta)
  • Heel voorzichtig poetsen met een zachte borstel
  • Paracetamol voor de pijn (als je dat mag gebruiken)

✖ Niet doen

• Geen harde of scherpe dingen eten
  • Geen alcoholhoudende mondspoeling
  • Niet pulken of aan de wond zitten

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 3, 2025

Hey! Was het iets hards waar je op beet? Ik denk dat als je hier echt last van hebt, dat je toch wel even naar de tandarts moet gaan hoor 😘 die is er ook voor je hele mond en die kan zien wat er is.  En er wat aan doen.  

Liefs, Tover xxx 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 3, 2025

Heyy lieve ​@Yusa ,

Ah wat naar..😬 Denk dat je beter wel naar de tandarts kunt gaan, hoop dat je het toch tegen je moeder zegt. 😘

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 3, 2025

@Ander dankjewel. Het is niet echt in de tand, maar wel erbij. Alles bijt. Ik had beter geen salmiak snoepje kunnen nemen 😬 ik eet nu met rechts. Dan heb ik minder last. ​@Tover01 nee, daarom vind ik het dus ook zo raar 🤔 ​@Cantaloupe ik heb het tegen mn moeder gezegd, dat het erger is dan gisteren en ze heeft gekeken en een foto gemaakt, het schijnt helemaal rood te zijn en misschien ook ontstoken. Ze zegt dat we nog even afwachten tot vrijdag en dan als het erger wordt naar de tandarts (bellen)

Liefs Yusa 😘

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 3, 2025

Heyy lieve ​@Yusa ,

Misschien kan je/ je moeder de foto mailen naar de tandarts of dit spoed heeft of nog even kan wachten?  Tot vrijdag duurt nog best wel lang.. denk eig dat het wel beter is om eerder te gaan❤

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 3, 2025

Voor vandaag laten we het, misschien morgen naar de tandarts. Proeft nu net na het koekje heel veel bloed 🥲 

ps als ik koorts krijg ofzo gaat mn moeder meteen bellen. 

Liefs Yusa 😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 3, 2025

Dat vind ik een heel goed idee ​@Cantaloupe ! Wacht er maar niet te lang mee ​@Yusa  😘

Liefs, Tover xxx

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi lieve ​@Yusa ,

Hoe gaat het nu met je mond? Heb je nog pijn of is er iets anders bij gekomen? ( hoop van niet)🙉♥️

Liefs ♥️

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 5, 2025

Hey, het is veel minder dan gisteren en hopelijk hoef ik niet meer naar de tandarts. We zijn namelijk echt letterlijk vorige week daar nog geweest 🫣 lief dat je het vraagt! ❤️

Liefs Yusa 😘😘

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • December 5, 2025

Hoi ​@Yusa  Ik denk dat je het beste naar de tandarts kan gaan voor dit en vooral als het erger word. veel sterkte voor je. doe voorzichtig.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 6, 2025

@miarabel457 nog bedankt voor het reageren!❤️ Ik denk dat het niet meer nodig is om naar de tandarts te gaan. Ik kan al bijna weer eten met links, het bloed wel als je het tandvlees daarzo poetst. 

Liefs Yusa 😘

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi lieve  ​@Yusa ,

Fijn dat je het wat beter gaat, is het vandaag al wat meer beter? Hoop van wel en sorry als ik te veel er na vraag 🙉♥️

Liefs ♥️

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 8, 2025

@Boterbloempjee zeg geen sorry! Ik vind het juist erg lief dat je ernaar vraagt ❤️ 

Het is volgens mij wel steeds beter, maar bloeden 🩸😬 bij poetsen blijft nog wel. Ik weet niet waardoor dat komt 🤔 Volgens mij zit er nu een soort aft, maar die gaan altijd vanzelf wel weer weg. Ik blijf voor de zekerheid nog een tijdje met rechts kauwen.

Liefs Yusa 😘

Anymoymous
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • December 8, 2025

Hey 

Sorry dat ik zo laat antwoord, maar het lijkt er op dat je nog steeds bloed na 5 dagen, dit is ernstig en moet nagekeken worden door een arts, ga alsjeblieft naar de tandarts of huisarts, want dat is het beste voor jou op dit moment, als het binnen enkele dagen nog bloed zou ik met drang aanraden om naar een medicus te gaan!

Liefs anymoymous

PS: laat je nog een update achter als je meer weet?

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 9, 2025

@Anymoymous ik denk echt niet dat het nodig is om naar een arts te gaan hoor, ik heb namelijk gister al pasta met links gegeten en dat ging prima, nergens last van. Toch wel heel lief 😘😘 alleen bij het tandenpoetsen was wel echt heel veel bloed, ik snap het niet. Tandpasta was niet meer wit, ook niet roze gewoon helemaal rood. En zelfs met water spoelen toen was het water ook rood 😱😱 Ik denk dat daar gewoon nog een wondje zit wat ik steeds openmaak met mn tandenborstel. Ook heb ik net een nieuwe borstel, dus die is ook wat harder. De oude was afgekauwd namelijk 😅

Liefs Yusa 😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 9, 2025

Lieve ​@Yusa  maar wat je beschrijft moet je eigenlijk wel even aan de tandarts laten zien hoor. Al is het maar voor de zekerheid. Want dat hoort niet zo te bloeden. Laat toch maar even ernaar kijken 😘 het zal vast meevallen en dan weet je in ieder geval wat er was. En mocht je een beetje bang zijn voor naar de tandarts gaan dan kun je dat erbij zeggen dan houd zij/hij daar rekening mee. Dus alsjeblieft toch even gaan hoor ♥️

Liefs, Tover xxx

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 9, 2025

Heyy lieve ​@Yusa ,

Ik ben het eens met ​@Tover01 , ga voor de zekerheid toch maar 😘

Liefs❤️

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 9, 2025

Het is wel echt veel beter hoor Tover 😘 als het morgen nog steeds heel veel bloed gaat mijn moeder echt kijken of we daar terecht kunnen. Het is nu ook al een week geleden. Maar ik wil gewoon niet naar de tandarts 🥲 ik vind het niet eng hoor maar ja…

Liefs Yusa 😘

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • December 9, 2025

Hoi ​@Yusa  hoe gaat het nu met je mond?

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 9, 2025

Hoi ​@Yusa ,

Hoop dat het morgen beter gaat en anders dat je snel terecht kan, fijn dat het in ieder geval al minder is❤

PS. een zachte tandenborstel is beter voor je tandvlees :)

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 9, 2025

@miarabel457 beter dan eerst:) Lief dat je het vraagt hoor 😘😘

Liefs Yusa 😘

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • December 9, 2025

Graag gedaan ​@Yusa 

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • December 9, 2025

Ik hoop dat het snel weg is. ​@Yusa 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 12, 2025

Heyy lieve ​@Yusa ,

Hoe gaat het nu met je mond? Hoop beter!😘

Liefs 🙂

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • December 12, 2025

Hoi ​@Yusa  heb je misschien iets zuurs gegeten toen of gedronken? En daarna iets hards gegeten zoals paprika chips? Ik had pas geleden ook zoiets. Nadat ik sorbet ijs had gehad en wat nootjes later daarna, had ik een schrale plek in de mond en dat duurt even voordat het weer goed is.  En ik ben het eens met de anderen, bij twijfel mag je altijd naar de tandarts hoor! 

Groetjes liefs Tartan X