Skip to main content
Vraag

Wat is anorexia?

• September 25, 2025
  • 2 reacties
  • 67 Bekeken

teddybeer
Forum|alt.badge.img+2

Beste iedereen!

Heyy, ik had een vraag! Ik ben dus vrij mollig en ik schaam me er dus erg voor. Ik schaam me vooral voor mijn bovenbenen aangezien die echt enorm breed zijn en als ik ga zitten dat het dan heeeel erg breed staat! Ik wil dus dringend gaan afvallen maar ik heb veel dingen gelezen over anorexia.

Ik weet dat her een eetstoornis is, en dat is het… Kan iemand meer uitleg geven?? Zoals is het levenslang? Of kan je eraan sterven?…

Alvast bedankt en veel groetjessss xxx
Teddybeer

2 reacties

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 25, 2025

Hey, 

Ik heb zelf al een aantal jaar anorexia dus denk dat ik het wel kan uitleggen. @kt ik ben geen expert hierin. 

Anorexia is dus een eetstoornis waarbij iemand vaak (niet altijd) veel afvalt, en heel obsessief (echt ongezond obsesief) bezig is met eten.  Het is eigelijk een soort stemmetje in je hoofd die zegt dat dat je enige vriendin is en dat je je beter gaat voelen als je x aantal kg bent afgevallen enzovoort. Het gaat niet altijd perse over minder wegen want dat is mooier, ik zocht controle over situaties en dat vond ik in eten. Dit kan levenslang zijn maar de meesten herstellen volledig of gedeeltelijk, van een ernstige eetstoornis duurt het herstel ongeveer 7 jaar gemiddeld. Maar helaas sterft er 1 op de 10 personen eraan, dat is echt veel en het is daardoor ook de meest dodelijke psychiatrische ziekte. Je  kan sterven aan suïcide maar ook aan orgaanfalen, vocht rond je hart, hartstoornissen etc. Daarom zie je soms mensen die in een rolstoel omdat het hart het niet meer kan dragen om te lopen (been there, done that, is geen pretje). Er zijn 2 types anorexia, het restrictieve type (wil zeggen dat je heel heel weinig eet en vaak veel sport) en het purgerende type (wil zeggen dat je overgeeft na het eten met eventueel sporten). 

Als je echt overgewicht hebt zou ik aanraden om je ouders te vragen om mee op je voeding te letten, maar doe dit niet alleen want jongeren zijn erg kwetsbaar voor een eetstoornis. 

Als je nog vragen hebt stel ze gerust xxx 

Liefs Silence 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 25, 2025

Anorexia is heel ernstig en betekent dat iemand bijna niks meer eet omdat die bang is dik te worden, dat kan je lichaam heel ziek maken en soms zelfs levensgevaarlijk zijn. Maar veel mensen kunnen wel beter worden met hulp van dokters, een diëtist en iemand om mee te praten.

Als je je zorgen maakt, praat met een volwassene die je vertrouwt (ouder, juf, huisarts) of bel direct 112 als je bang bent dat je jezelf iets aan doet. In Nederland kun je ook naar 113 bellen of chatten als het echt heel slecht gaat. Probeer niet alleen te gaan lijnen: gezonde hulp zoeken is het veiligste.

xx liefs Wolf 🐺