Skip to main content
Vraag

Wanneer worden jongens sterker in de puberteit?

• October 3, 2025
  • 3 reacties
  • 87 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Wanneer worden jongens sterker in de puberteit?
En worden alle jongens fysiek sterker dan vrouwen?

3 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 3, 2025

Heyy,

Ik merk wel dat ik sterker ben dan voor de puberteit maar alsnog niet erg sterk🙃. Lees wel dat je heel veel topics hierover maakt, maar echt niet alle jongens/mannen zijn sterker dan vrouwen hoor. Een vriendin bijv is fysiek veel sterker dan dat ik als jongen ben ;)

Veel liefs en hoop dat je het een beetje los kunt laten, vrouwen kunnen fysiek ook heel sterk zijn en zoals anderen al gezegd hebben zijn er los van fysiek sterk zijn ook heel veel andere dingen die je een sterk persoon maken😊

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 3, 2025

Jongens worden sterker in de puberteit, dat is meestal als ze zo 11 tot 16 zijn ofzo. Dat komt door een hormoon dat heet testosteron en dat maakt spieren groter en botten sterker. Meestal zijn jongens dan sterker dan meisjes, maar niet altijd!

Want als een meisje superveel traint kan ze best even sterk of sterker zijn dan sommige jongens die niet sporten. Het ligt dus niet alleen aan of je een jongen of meisje bent, maar ook aan hoeveel je beweegt en traint.

xx liefs Wolf 🐺

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 4, 2025

Hoi, Ja jongens én meisjes worden sterker. Maar ook mentaal, dus lichamelijke kracht is maar een klein deel van je totale sterkte zeg maar. Mijn vriendin en ik waren tot een half jaar geleden nog even sterk ongeveer, maar mijn spierkracht is nu iets meer, dat is je biologische ontwikkeling.  Maar, haar mentale power is wel wat sterker dan de mijne en is  ook wel belangrijker dan alleen spierkracht. Dus in het totaal is zij ietsje sterker dan ik. En dat is prima. Trouwens meisjes kunnen fysiek absoluut wel heel sterk worden en zijn hoor. Met training en vooral skills ben je echt wel tot veel in staat, als je dat zou willen. In ieder geval sterk genoeg om jezelf goed weerbaar te maken.  Maar belangrijker is je verdere vaardigheden en je andere skills. Groetjes liefs Tartan X