Vraag

Vriendin snijdt?

  • 29 September 2022
  • 4 reacties
  • 118 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Weet de weg
  • 27 reacties

***de volgende tekst bevat beschrijvingen van snijden, lees dit niet alsjeblieft niet als dat triggered kan zijn voor jou***
Een vriendin is al een poosje wat neerslachtig. Ze praat er gelukkig wel over. Sinds een paar dagen is ze weer begonnen met eten, de afgelopen twee weken vergat ze dat mee naar school te nemen maar tussen de middag had ze daar dan spijt van. Dan zei ze dat ze thuis wel toast zou maken, onlangs heeft ze  een vrij duur broodrooster gekocht. Ze woont het grootste deel van de tijd bij haar vader en zijn vriendin, die, naar wat ze mij heeft verteld, behoorlijk idioot kunnen doen. Nu is het in mijn vriendengroep niet ongebruikelijk een lastige thuissituatie te hebben en ook zijn een paar af en toe depressief. 
Vandaag zag ik flinke krassen op haar linkerarm, vlak ons de pols. Ze droeg een lange mouwen t-shirt en ik zat net in een hoek het te zien. Eerst dacht ik aan de katten van haar vriendje, maar zo leek het niet, het waren meer veel krassen op dezelfde plek, in verschillende richtingen. Ik heb gedacht er naar te vragen, misschien doelend op die katten, als grapje, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan. Ik weet ook niet of dit zelfbeschadiging is, of de wondjes op een andere manier er zijn gekomen. Ze leken vrij vers, maar waren wel volledig gestold. 
Wat moet ik doen? Ik vind het moeilijk haar of iemand anders er naar te vragen, maar wil ook niet dat ze zichzelf pijn blijft doen. 


4 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Hey Hey

Wat goed dat je zo oplettend naar je vriendin bent!! Daar mag ze echt geluk mee hebben! Dat doe je heel goed zeg. Het zou inderdaad het lochieste zijn dat ze aan zelfbeschadiging doet. Dat is een heel naar feit maar zoals hoe je het omschijfde lijkt het daar wel op. Grapjes maken kunnen okay zijn het licht echt aan het persoon. Als je er voor je vriendin wilt zijn is dat echter niet het beste idee naar mijn mening. Je zou mischien een keer alleen met haar kunnen praten. Zoals je zei is ze best open en zou het best kunnen dat ze dit ook deelt als je er op doelt. Je kan bijvoorbeeld zeggen hoe je zag dat het NOS een video gemaakt had over hoe tegenwoordig 1/6 jongeren aan zelfmoord denkt, en hoe je dat best wel hefig vind om te realiseren dat zo veel mensen het mentaal zo moeilijk hebben, en als je dan eenmaal aan het praten bent kan je ook iets zeggen zoals “als jij hier nou ooit mee zit he, dan kan je altijd naar mij toekomen, Of ook heel belangerijk, als ze dat niet kan, dat je dan zegt dat je der er wel mee wilt helpen omdat het allemaal best heftig is en hoe je weet dat ze mentaal zich niet helemaal geweldig voelt dus dat je je in die situatie je zorgen maakt en dat je best met haar wil kijken of jullie samen iemand voor haar kunnen vinden. Want ookal zijn depressies tegenwoordig veel meer voor komend, betekend het niet dat het niet belangerijk is. 
Als ze aan zelfbeschadeging doet is de kans groot dat ze het zelf niet ziet als een big deal. uit ervaaring weet ik dat het vaak lastig is om het in zo'n situatie in te zien. Juist is het dan belangerijk om extra goed op te letten want dit kan zo uitkomen in een overdosis en suicidale gedachtens. 

Ooknog over dat eten. Het zou best kunnen dat ze het express doet, mischien een idee om een pakje koekjes of crackers wat je weet dat ze lust in je kluisje te stoppen zodat je het kan aanbieden als ze het weer vergeet? En als ze ook moeite met eten lijkt te hebben is aanbieden om samen te eten altijd zeer gewaardeerd!

Hopenlijk komt het goed en wees niet bang om haar er op aan te spreken. Maar ga niet door naar docenten zonder dit met haar te bespreken omdat je niet wil dat ze nu tegen je keert.

ik heb zelf ook moeite (gehad) met zelfbeschadeging voor een paar jaar al, dus ik weet nu al best veel over dit onderwerp en dus ook hoe je mensen kan helpen! depressie en eetstoornis noem het maar op. als je extra iets wil vragen mag je altijd reageren zodat ik duidelijker kan zijn, ik ben behoorlijk dislextisch dus vaak is mijn verhaal lastig te volgen

 

Veel sucess!
Kuzz

Reputatie 2
Badge +1

Hey kuzz,

Dankjewel voor je reactie. Grappig dat je het over dat Nos onderzoek had, daar hadden we het gisteren ook over met vrienden. Persoonlijk heb ik er ook wel eens aan gedacht en aan zelfbeschadiging gedaan (niet snijden, wel slaan en knijpen), misschien dat het voor mij daarom niet zo schokkend overkwam en er niet zo iets van maakte. Dankje voor dit inzicht dat het misschien erger is dan ik dacht. Ik heb haar op school wel eens wat te eten aangeboden, zij eet vegan maar meestal is mijn lunch grotendeels ook vegan, maar dat weigerde ze. Nu eet ze gelukkig weer meer. In de pauzes op school (3x per dag) eten we meestal wel samen, dus dat is mooi. 

Ik zal het eens proberen aan te kaarten bij haar, meestal spreken we niet 1op1, maar ik zal het proberen.

Dankje voor je advies.

Groetjes, Tal

 

Reputatie 2
Badge +1

Hey @kuzz ,

Vandaag heb ik het er via briefjes over gehad met haar. Ze schreef terug dat het eenmalig was, dat ze door de dood van haar oom terug was gevallen in oude gewoontes. Ze vertelde ook dat ze het erg vond dat ze me zo bezorgd heeft gemaakt, en dat ze het er met twee vrienden over kon hebben als ze dat wilde. 
Groetjes,

Reputatie 2
Badge +2

wat fijn om te horen dat het goed is gegaan!!
En je doet het echt heel goed hoor, een heel goede vriendin jij!

Veel sterkte en ik hoop dat het met jou en je vriendin goed komt!!!

 

Kuzz

Reageer