Vraag

Vraag over vagina

  • 9 February 2018
  • 1 reactie
  • 295 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo, ik heb een vraag. Telkens als ik een tampon in probeer te doen, als ik ongesteld ben, lijkt het wel alsof er een grote bobbel in de weg zit. Ik heb ook gevoeld wat het zou kunnen zijn enzo, maar ik kan op niks komen. Ik durf niet naar de dokter te gaan(uiteindelijk wel) dus vraag ik het eerst hier.. wat is dit of weet iemand hoe het komt? Groetjes mieppie

1 reactie

Hoi!

Voor de eerste keer een tampon inbrengen is altijd een beetje lastig. Als het niet goed lukt, ligt het er vaak aan dat je te gespannen bent. Het is allemaal nieuw, dus neem je tijd om er even aan te wennen.

Als je de anatomie van de vagina gaat bekijken, zie je dat je vagina in het begin in een lichte hoek naar je rug toebuigt. Je vagina gaat dus niet recht omhoog. Als je een tampon in probeert te brengen, probeer dan met die hoek rekening te houden, en breng de tampon een beetje schuin in in je vagina, naar je rug toe.

Ontspannen dus. Heel belangrijk. Als je een uur aan een stuk probeert een tampon in te brengen, geraak je vast gefrustreerd en heeft je lichaam er ook geen zin meer in. De spieren van je vagina gaan dan samentrekken, wat alles nog lastiger maakt.
De volgende keer dat je een tampon probeert, doe dat dan wanneer je rustig bent. Ga in de badkamer/wc zitten, zet eventueel rustgevende muziek op, lees de instructies op het pakje van de tampons nog eens door en probeer het nog eens.

Binnen tampons heb je twee "categorieën": tampons met een inbrenghuls en tampons zonder een inbrenghuls. Bij tampons met een inbrenghuls breng je alleen het eerste deel naar binnen, en duw je op het tweede deel om de tampon naar binnen te schuiven. Veel meisjes/vrouwen vinden dit makkelijker te gebruiken dan tampons zonder inbrenghuls, omdat je bij tampons zonder inbrenghuls meer "zelf" moet doen. Ze zijn wel beter voor het milieu, aangezien je minder afval hebt.

Het kan ook helpen om het merk waarvan je tampons zijn eens op te zoeken. Vaak hebben de merken die je in de supermarkt vindt een site, waarop ze hun product uitleggen. Je komt van alles te weten over het gebruik, de voor- en de nadelen, enz.

Laat een tampon nooit langer dan acht uur inzitten. Dat is zowat de allerbelangrijkste regel. Voor de rest kun je met tampons zwemmen, wat een voordeel is, vooral in de zomer.

Neem je tijd om dit te ontdekken. Een tampon inbrengen doe je best alleen wanneer je ongesteld bent, en niet in de tijd erbuiten. Als het deze maand niet lukt, gebruik dan nog even maandverband, en wacht tot volgende maand. Intussen kunnen het internet, je vriendinnen en je moeder je tips geven i.v.m. deze vrouwenstruggles, want we hebben ze bijna allemaal ;)

Groetjes
x

Reageer