Skip to main content
Vraag

verzorging voor zelfbeschadiging

• June 9, 2026
  • 2 reacties
  • 63 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, ik kom hier voor wat ideeen over hoe ik mijn zelfbeschadiging het beste kan verzorgen.

Ik zal niet te veel details geven, maar wat misschien goed is om te weten is dat het snijwonden zijn, gewoon blijven schoonmaken werkt niet en dat pijn verminderen niet mijn doel is, maar het bloedverlies verminderen.
Ik gebruikte voorheen gaas + verband, maar dit kost enorm veel geld (vooral het verband) en daarvoor zou ik graag alternatieven. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën voor?

2 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • June 9, 2026

Hey ​@Renskuhhhhhhhh ,

Je zou snelverband kunnen gebruiken, dat is verband en een wondkussen in 1. Bij de Kruidvat enzo is dat alsnog best duur maar online kun je het wel goedkoper vinden, bijvoorbeeld hier: https://www.koopjesdrogisterij.nl/heka-snelverband-nr-1-12x12cm-25st-877299.html  (ze hebben ook wel andere maten). 

Weet niet of je nu iets van alcohol of Sterilon gebruikt om het schoon te maken maar dat is eigenlijk te agressief, kraanwater is al voldoende. Als je merkt dat het begint te ontsteken kan het natuurlijk wel zijn dat je iets nodig hebt dus dan kun je beter naar de huisarts gaan.

Stuur voor de zekerheid ook nog even dit mee:

Ik heb een wond | Thuisarts

Bel direct de huisarts of huisartsen-spoedpost bij 1 of meer van deze dingen:

• Je arm of been met de wond wordt koud en krijgt minder kleur.
  • Je kunt je tenen of vingers niet meer bewegen.
  • Je kunt bepaalde bewegingen niet meer maken.
  • Je kunt niet meer lopen.
  • Je hebt veel pijn aan de wond.
  • Het bloeden stopt niet.
  • De randen van de wond raken elkaar niet.

Bel je huisarts op werkdagen bij 1 of meer van deze dingen:

• Je hebt een wond en er zit aarde, straatvuil of mest in. Dan heb je soms een prik tegen tetanus nodig.
  • Je afweer is minder goed. Bijvoorbeeld door een ziekte, zoals kanker. Of door medicijnen, zoals prednison of chemotherapie. Of als je geen milt hebt.
  • Je hebt je geprikt aan een vieze naald.

Liefs, hoop dat je hier iets aan hebt ❤

Yusa
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 9, 2026

Hey, ik hoop dat de zelfbeschadiging wel minder is / wordt want het is natuurlijk niet fijn en goed :/ 

Je moet het natuurlijk wel goed schoon houden zodat je geen infectie(s) of irritatie(s) krijgt.

Sowieso is het voor wonden ook beter om veel te luchten, dan vormt er eerder een korstje en is het dus ook eerder genezen🙂 Dus als je bijv niet zo'n wilde slaper bent kun je het 's nachts misschien zonder verband doen of evt iets luchtigers zodat het kan 'ademen'. 

Verder zijn de tips van ​@Cantaloupe ook heel goed, dus ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

Liefs🤍