Vraag

Te zacht praten

  • 12 March 2019
  • 5 reacties
  • 917 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik hoor altijd van mensen dat ik te zacht en onduidelijk praat.
Ik moet altijd aanhoren van "wat zeg je?".
De ene zegt dat je beter te hard kunt praten dan te zacht. Maar als ik dan luid spreek dan zeggen sommige weer van "dat kwam dreigend over".
Dus dan weet ik het ook niet meer.
Ik merk wel dat als ik harder praat dat het me veel energie kost. Ik heb wel logopedie gehad maar dat was lang geleden en dat word nu ook niet meer vergoed. Mijn moeder praat trouwens ook heel zacht, dus zal ik het wel van haar hebben.

Dus nu mijn vraag: hoe weet of merk je of je hard genoeg en duidelijk praat?

5 reacties

Hey!

Ik denk dat het een beetje afhangt van wat de oorzaak er van is. Als je bv. zacht praat uit onzekerheid is het best om daar eerst aan te werken, maar als het inderdaad genetisch is valt er vermoedelijk iets minder aan te doen. Er zijn wel meer mensen die dit probleem ervaren, en je stem hoort bij wie je bent.
Er zijn wel een paar trucjes:
1) denk dat je gesprekspartners aan de andere kant van de kamer/ ver weg staat, zo ga je vanzelf duidelijker praten
2) probeer goed te articuleren en vooral medeklinkers goed uit te spreken
Hier kun je enkele tips vinden.
Erg vervelend dat de logopedist niet meer terugbetaald wordt! Daar zou je namelijk heel wat handige tips kunnen leren, is er geen enkele manier om dit aan te vragen o.i.d.? Ik had ook nog gedacht aan een stemcoach, maar dat zal wel ene beetje hetzelfde zijn qua terugbetaling veronderstel ik.

Groetjes
Lot
Hoi

Wat vervelend dat je altijd te horen krijgt dat je te zacht praat, Ik ken het.
Het gaat nu beter... ik heb het be oefent door hulp van vrienden. Elke keer als ik weer te zacht praten tikte ze me aan of deze iets bepaalds waardoor ik door had dat ik die knop ff wat harder moest zetten.

Misschien is dat ook een idee voor jou

Groetjes
Bella
@xLotx
Hoi,
Ik heb deze week al wat geoefend, maar of het beter gaat...

Gisteren op het werk vroeg een collega iets en toen dacht ik: nu ga ik luid en duidelijk antwoord geven. Toen ik dat deed kreeg ik te horen: "zo dat klonk echt als..." Ik weet niet meer precies wat hij zij toen zij hij daarna wtf... Toen zei ik snel sorry was niet zo bedoeld... Nou weet ik niet goed of ik nog wel hardop moet spreken. Dan kan ik maar beter zacht blijven praten? Ik weet het ook niet meer. Ik weet echt niet hoe ik over kom.

@Bellablue
Dat is inderdaad een goed idee, alleen ik heb helaas geen vrienden.
Gisteren op het werk vroeg een collega iets en toen dacht ik: nu ga ik luid en duidelijk antwoord geven. Toen ik dat deed kreeg ik te horen: "zo dat klonk echt als..."


Het is niet fijn van die collega dat hij zo reageerde. Misschien kun je hem vertellen dat je hier op aan het oefenen bent en dat je stem daarom soms wat anders kan zijn dan hij gewoon is? Begrip doet soms echt wonderen!
Ik zou je alsnog echt de raad willen geven niet op te geven. Ik vind het heel goed dat je dit geprobeerd hebt.
Het lukt misschien niet op 1-2-3, maar met veel oefenen kom je er wel!

Je kunt ook eens proberen jezelf op te nemen (met een gsm/laptop) en dat te beluisteren, zo kun je zelf horen wat je graag anders zou willen hebben en dat proberen aan te passen.

Niet opgeven en je vooral niet schamen, het komt echt wel goed!

Groetjes
Lot
hoi

jammer dat je geen vrienden hebt die jou zou kunnen helpen.

is het altijd de zelfde collega die dat zegt? je zou idd wat xlotx zegt het in iedergeval het tegen hem kunnen zeggen.

Het hoeft niet perse vrienden te zijn. je zou het ook aan goede collega's kunnen vragen en iets afspreken. en op school als je nog school hebt de gene die naast je zit. of gewoon je docent. en thuis aan je ouders.

zelf merk ik dat de op merkingen minder vervelend zijn dan het de hele tijd ma denken zeg ik het wel hard genoeg?
heb je ook dat je bij een fijnere omgeving harder praat dan waar je je niet fijn voelt?

geef het niet op. als ik het kan jij het ook!

groetjes
bella

Reageer