Skip to main content

Te strakke voorhuid (bang voor de dokter/pijn)

• August 10, 2026
  • 1 reactie
  • 13 Bekeken

Hoi allemaal,Ik ben een jongen van 13 en ik zit ergens mee. Mijn voorhuid is namelijk te strak. Het lukt me nu helemaal niet meer om mijn voorhuid over mijn eikel heen te krijgen. Ik merk dat ik hier best wel van baal en me er ook een beetje zorgen om maak.Ik weet dat de beste stap is om hiermee naar de huisarts te gaan. Waarschijnlijk kunnen ze er dan voor zorgen dat de voorhuid eraf wordt gehaald (besnijdenis), zodat het probleem is opgelost. Maar eerlijk gezegd vind ik dat heel spannend. Ik ben super bang voor de pijn die erbij komt kijken, zowel van een eventuele operatie als van het herstel daarna. Dat houdt me echt een beetje tegen om te gaan.Herkennen jullie dit probleem ook? en hebben jullie misschien tips voor wat ik kan doen Alvast bedankt voor het meedenken!

1 reactie

koeski
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • August 11, 2026

@eenjongen 

Heel herkenbaar, ik heb een paar jaar geleden precies hetzelfde gehad en ik was toen zoals jij, heel bang voor een besnijdenis en pijn. Ik heb toen een superbelangrijk ding geleerd dat je hopelijk gerust stelt: je hoeft misschien helemaal geen operatie! Toen ik naar de dokter ging, kreeg ik een speciale hormonenzalf (cortisonezalf merk Dermovate, die kan je niet zelf zomaar gaan kopen je hebt een dokters-voorschrift nodig). 

Ik had al van die zalf gehoord dus ik dacht ik ga ff zelf knutselen met zalf uit de Kruidvat maar die was véél te zwak en dat hielp dus echt helemaal niks.

Als je die echte goeie zalf straks hebt, moet je die 2 keer per dag heel dun smeren op het strakke randje zelf dus niet op je eikel maar op het strakke deel van je voorhuid waar die begint te spannen. Je moet erna wel goed je handen wassen en zeker niet in je ogen wrijven als je nog zalf aan je vingers hebt. Na een week of 4 smeren was bij mij alles zacht genoeg om te oefenen. Dat doe je onder een warme douche of in bad. Trek je voorhuid wat naar achteren tot je spanning voelt, maar stop direct als het pijn doet! Het mag zeker niet scheuren. Hou die spanning even 20 sec vast en schuif de voorhuid daarna altijd meteen weer helemaal terug naar voren over je eikel heen, dus niet achteruit laten zitten. Als je dit een paar weken doet, merk je dat het elke dag een stukje makkelijker gaat. Maar ik denk wel dat je moet doen wat je dokter zegt bv dat het langer gesmeerd moet worden of dat je andere ‘’rekoefeningen’’ moet doen. Want ik ben geen dokter. 

Bij mij loste die zalf dus het probleem op, zonder pijn en zonder operatie. Die dokter had ook wat uitgelegd dat ALS ze een operatie zouden doen, dat ze dan niet altijd meteen je hele voorhuid erafhalen. Er is nl nog een ander soort operatietje dat ze kunnen doen als je voorhuid niet heel nauw is: met een piepklein sneetje, met lokale verdoving en met een draadje dichtgemaakt dat vanzelf oplost na een week ofzo. Hij zei ook dat er supergoeie trucs zijn voor pijn achteraf maar daar heb ik toen niet over doorgevraagd omdat het bij mij niet nodig was. 

Omdat je ermee naar een dokter moet is het het simpelste om een gesprek met je ouder(s) te hebben zodat: de afspraak maken, het doktersbezoek en de apotheek gemakkelijk gaat. En je ouders hoeven niet mee naar binnen. Ik weet niet of je als je 13 bent al zelf naar een dokter kan gaan zonder dat ze het weten (als je het niet durft vertellen) dus dat moet je nog ff opzoeken 

Gewoon doen! Wie weet hoef je helemaal geen operatie! 
Veel succes (en laat weten hoe het afgelopen is he)