Skip to main content

Ik zou graag een tatoeage willen laten zetten maar zag van de week een bericht dat wanneer je een tatoeage laten zetten je lichaam dan vergiftigd omdat de inkt waarmee een tatoeage gezet wordt kanker verwerkend is.

Denken jullie dat het waar is?

Heyy

Het klopt redelijk wat je zegt en hebt gelezen, al is het risico wel klein. De stoffen die in de inkt zitten zorgen ervoor dat je een iets verhoogd risico hebt op kanker. Door het RIVM word deze verhoogde kans geschat tussen 1 op de 10.000 en 1 op de 1.000.000 mensen. Even een stukje tekst van de Rijksoverheid.

Kankerrisico tatoeage

Het RIVM geeft aan dat het kankerrisico van tatoeages klein, maar niet verwaarloosbaar is: hoger dan 1 op 1 miljoen. Onder bepaalde omstandigheden kan het risico ook wel 1 op 10.000 zijn. Of uw tatoeage een gezondheidsrisico inhoudt, hangt van heel veel verschillende factoren af. Een paar gegevens op een rij:

• 30% van de onderzochte gekleurde inkten bevat azo-kleurstoffen, waaruit aromatische aminen gevormd kunnen worden en 41% van de zwarte inkten bevat PAK's. Uit deze inkten kunnen kankerverwekkende stoffen vrijkomen. Als deze stoffen in het lichaam vrijkomen vergroot dat de kans op kanker.
  • UV-licht van zon of zonnebank bevordert de vorming van aromatische aminen. Als die in het lichaam vrijkomen vergroot dat de kans op kanker.
  • De grootte van de tatoeage, de concentratie van de schadelijke stof en de tijd dat uw lichaam eraan is blootgesteld, spelen een rol bij de ontwikkeling van kanker.
  • Bij het weglaseren van tatoeages kunnen kankerverwekkende stoffen vrijkomen.

Andere risico's van tatoeages zijn: de aanwezigheid van ziekteverwekkende bacteriën, conserveermiddelen en zware metalen.

Bron: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/tatoeages-en-permanente-make-up/gezondheidsrisico-s-tatoeagekleurstoffen

Met een tatoeage moet je wel een beetje oppassen. Echt goed voor je lichaam is het in ieder geval niet.

Groetjes van mij!

Hoi Ko89ol,

Ik denk op zich dat er wel een kans is, maar dat het niet zo is dat 1 op de 5 mensen met een tatoeage daar kanker van krijgen.

Ik heb het ook nog even opgezocht. En op de site van het kwf staat het volgende:

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geeft aan dat het risico op kanker door tatoeages klein is, maar niet verwaarloosbaar: variërend van 1 op 10.000 tot 1 op 1 miljoen. Tatoeage-inkt bevat stoffen als polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) en aromatische aminen. Deze stoffen kunnen kankerverwekkend zijn.

Of het hebben van een tatoeage gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, hangt van heel veel verschillende factoren af. Zo spelen de grootte van de tatoeage, de concentratie van de schadelijke stof en de tijd dat je lichaam eraan blootgesteld is een rol bij de ontwikkeling van kanker.

(...)

• Denk goed na voor je een tatoeage laat zetten. Het kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals het krijgen van kanker.
  • Ga alleen naar een tatoeëerder die een GGD-vergunning heeft. De GGD verstrekt deze alleen na een inspectie. (...) De NVWA schat in dat 5 à 10% van de studio’s met een vergunning werkt met inkten die kankerverwekkende stoffen bevatten.
  • Dring er zelf ook op aan dat de tatoeëerder tatoeagekleurstoffen gebruikt die voldoen aan de regelgeving. Vraag naar de brochure met veiligheidsinformatie.
  • Uv-licht van zon of zonnebank bevordert de vorming van aromatische aminen uit onveilige inkten. Als die in het lichaam vrijkomen, vergroot dat de kans op kanker. Het is daarom belangrijk je tatoeage goed te beschermen tegen de zon;
  • Bij het verwijderen/weglaseren van tatoeages kunnen kankerverwekkende stoffen vrijkomen.

Oké, ik heb eigenlijk gewoon de hele site gekopieerd, maar het leek me allemaal wel nuttige informatie. 
Op de site van het nvwa staat ook nog wat:

Azo-kleurstoffen zijn synthetische kleurstoffen. Ze zorgen voor levendige kleuren, vaak rood, oranje en geel. Azo-kleurstoffen zijn pigment voor tatoeage-inkt. Uit azo-kleurstoffen kunnen aromatische aminen vrijkomen. Dit zijn kankerverwekkende stoffen.

(...)

Het RIVM geeft aan dat het kankerrisico van tatoeages klein, maar niet verwaarloosbaar is: hoger dan 1 op 1 miljoen. Onder bepaalde omstandigheden kan het risico ook wel 1 op 10.000 zijn. Of uw tatoeage een gezondheidsrisico inhoudt, hangt van heel veel verschillende factoren af. Een paar gegevens op een rij:

• 30% van de onderzochte gekleurde inkten bevat azo-kleurstoffen, waaruit aromatische aminen gevormd kunnen worden en 41% van de zwarte inkten bevat PAK's. Uit deze inkten kunnen kankerverwekkende stoffen vrijkomen. Als deze stoffen in het lichaam vrijkomen vergroot dat de kans op kanker.
  • UV-licht van zon of zonnebank bevordert de vorming van aromatische aminen. Als die in het lichaam vrijkomen vergroot dat de kans op kanker.
  • De grootte van de tatoeage, de concentratie van de schadelijke stof en de tijd dat uw lichaam eraan is blootgesteld, spelen een rol bij de ontwikkeling van kanker.
  • Bij het weglaseren van tatoeages kunnen kankerverwekkende stoffen vrijkomen.

(...)

Allereerst: denk goed na voor u een tatoeage laat zetten. Een tatoeage neemt u in principe voor het leven. Houd er rekening mee dat overvloedig zonnen, blootstelling aan UV-licht (zonnebank) en het weghalen van een tatoeage extra gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

(...)

Het is lastig om als consument na te gaan of uw tatoeëerder veilige inkten gebruikt. De verantwoordelijkheid voor veilige inkten ligt bij de tatoeëerder, maar vooral bij zijn leverancier. U kunt in ieder geval aan de tatoeëerder vragen of hij veilige inkten gebruikt, en waar dat uit blijkt.

Op de site van het rivm zelf staan ook nog wel wat nuttige dingen over tatoeages. Alleen niet echt over kanker, dus deze site mag je zelf even bekijken. Wat ik je wel aanraad overigens. 

Samengevat is dit eigenlijk wat er staat:

• Een tatoeage heeft een klein risico op kanker, variërend van 1 op 10.000 tot 1 op 1.000.000. Maar het risico is er wel echt.
  • Het gezondheidsrisico wat een tatoeage met zich mee brengt hangt af van verschillende factoren:
    • Zo zijn er kankerverwekkende kleurstoffen.
    • UV-licht vergroot de kans op kanker, omdat deze de vorming van de aromatische aminen (chemische stoffen in onveilige kleurstoffen) bevordert. 
    • Ook het weglaseren van een tatoeage vergroot de kans op kanker, wees dus echt 100% zeker dat je deze tattoo de rest van je leven wilt houden.
    • Ook de grote van de tatoeage speelt een rol.
  • Vraag altijd aan je tatoeëerder of die een GGD vergunning heeft en of die veilige inkten gebruikt en waar dat uit blijkt.
  • Nog een keer: een tatoeage neem je meestal voor het leven. Denk dus nog een keer na of je deze echt wilt.

Groetjes,

Paardebloem

Bewerking: Ik zie nu dat NaamNietBekend ook al een goede reactie (met dezelfde bron:slight_smile:) heeft achtergelaten. Ik was aan de mijne begonnen, maar had toen school.

Reageer