Skip to main content
Vraag

Stress houding

• May 1, 2026
  • 4 reacties
  • 70 Bekeken

Forum|alt.badge.img+8

Hoi ! Ik was pas met wat klasgenoten aan het chillen en twee van de jongens zitten bij een soort vechtsport of in ieder geval iets dat op judo of karate lijkt. Ze zeiden dat ze er discipline leerden en jezelf te verdedigen. Het leek mij ook wel wat. Maar, ze vertelden ook dat als ze niet genoeg hun best doen of als hun trainer en trainster dat vond, dat ze dan zo een paar minuten in een stress houding moeten zitten. De jongens dan. Op de knieën rechtop en dan met de handen en vingers achter hun rug de enkels constant aanraken. Erg raar vond ik. Ze noemen dat concentratie oefenen maar volgens mij is het gewoon straf,  net zoals in de hoek staan met je handen op de rug. Misschien wel erger. Het lijkt me pijnlijk ook. De jongens praten erover alsof het erbij hoort en ze vonden het wel naar om te moeten toen ik door vroeg, maar ik vind het heel 'bijzonder' zeg maar. Wat vinden jullie? En mag zoiets eigenlijk wel? Ik ben benieuwd naar jullie mening! 

Groetjes Tjempie XxXxX

4 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+15
  • Vaste gast
  • May 1, 2026

Hey, nou dat vind ik echt niet kunnen. Is een hele ongemakkelijke houding en ook zeker voor langere tijd (ik heb het ff geprobeerd om me er wat bij voor te stellen). Vind dit ook echt wel klinken als straf, echt niet acceptabel. Arme jongens joh😰

Liefs ♥︎

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 1, 2026

Ik zit al jaren op judo en zoiets heb ik nog nooit gezien.  Het is ook stom en nutteloos.  Er zijn veel beunhazen die zich uitgeven voor instructeur maar zomaar wat aanklooien.  Sommige mensen vinden dat je hard wordt  van dit soort straffen en je er iets van leert. Ze vergissen zich, je krijgt er alleen maar een afkeer van je sport van én je kunt je nog flink bezeren ook.  
Als de sensei je wil laten voelen dat je beter moet opletten of beter je best moet doen, heeft die daar veel subtielere manieren voor of kan hij het ook gewoon zeggen.

Als je die stomme straffen van je vrienden toch aanvaardt, doe je dat geheel vrijwillig: je hebt altijd de keuze om een andere club te kiezen.  En ik raad hen dan ook aan om weg te gaan.  Budo (traditionele Japanse disciplines zoals judo en karate) draaien om respect, niet om straffen en vernederen.

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 1, 2026

Hey, ik zit ook op judo en jiu jitsu en ik ben het helemaal eens met ​@Diana  en ​@Yusa  het is vernederend en super ongemakkelijk. Ik heb het ook ff geprobeerd maar dat is niet fijn. Pijnlijk ook aan de knieën.   Net wat je zegt: het is zeker erger dan in de hoek. Ik ken zulke straffen ook niet bij de dojo en ze doen dat op heel andere manier. Eigenlijk nooit als straf. Die jongens moeten een echte dojo kiezen denk ik hoor! 

😘Tover 

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • May 2, 2026

Absoluut belachelijk. Dat is nergens goed voor behalve voor het machtsgevoel van die dame en meneer die die jongens vernederen. Het is bovendien inderdaad een pijnlijke houding, dan is in de hoek staan fysiek in elk geval nog behapbaar. Hoe bedenken mensen dit toch. Dat hun tweeën dit accepteren, ik was al lang met een " f*** y**!"  weggegaan. Er zijn zoveel betere en ludiekere manieren om mensen te motiveren. Op je knieën achterover is er daar echt niet één van. 

Doby xxx