Skip to main content
Vraag

soa-test help

• May 30, 2026
  • 1 reactie
  • 31 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,

ik heb dus sinds een paar dagen een paar bultjes op me teen en las net dat een mogelijke oorzaak HPV kan zijn (kleine kans though). Ik ben niet seksueel actief met andere. Dus mijn vraag is kan ik dan een spa test laten doen??

groetjes xoxo

1 reactie

ZZacht
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 30, 2026

Ha die ​@Hibigibi 

In dit soort gevallen vraag ik het antwoord even aan Mw.Google en dit 

is haar antwoord op je vraag & zorgen :

====

Nee, er bestaat geen specifieke soa-test voor HPV op de tenen en het is ook niet nodig om hiervoor naar een soa-kliniek of de GGD te gaan. [12]

Voor deze bultjes is een bezoek aan de huisarts de juiste stap. De situatie kort samengevat:

• Geen soa-test nodig: HPV (humaan papillomavirus) is een grote groep virussen. De varianten die wratten op handen en voeten veroorzaken, zijn andere typen dan de soa-varianten. Je kunt deze wratten ook oplopen zonder seksueel contact. [12]
  • Grootste kans is een gewone voetwrat: Bultjes op de teen zijn in veruit de meeste gevallen gewone (voet)wratten. Dit is een onschuldige aandoening en wordt veroorzaast door een specifieke variant van het HPV-virus die erg besmettelijk is via bijvoorbeeld zwembadvloeren of douches. [1]
  • Geen specifieke test: Zelfs bij genitale wratten (de soa-variant) wordt er in Nederland niet getest op het HPV-virus zelf; een arts stelt de diagnose door simpelweg naar de plekjes te kijken. [12]
  • Alternatieve diagnose: Naast wratten kunnen bultjes op de tenen soms ook duiden op andere huidaandoeningen, zoals likdoorns of eczeem.