Skip to main content
Vraag

Snel beïnvloedbaar

• October 14, 2025
  • 12 reacties
  • 211 Bekeken

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hoi,

Ik merk de laatste tijd soms bij een vriendin dat ze snel beïnvloedbaar is en snel ergens in mee gaat. Ze heeft vind ik best veel contact met iemand via insta en soms whatsapp die op een negatieve manier invloed op haar heeft. En schrok er van toen ik het hoorde. Ga er liever niet teveel op in en ze vertelde zelf ook niet precies wat ze doet, maar hoe ik het van haar hoor en hoe ik hoor dat  het contact soms gaat klinkt dat behoorlijk heftig en ben daardoor  bang dat ze er steeds meer in mee wil gaan, dat het op een gegeven moment ook echt schadelijk voor haar gaat worden😬😓.  Om eerlijk te zijn vind ik het al erg en de dingen die al gebeuren zijn niet goed, maar maak me er wel zorgen om dat ze er verder in mee gaat.  Het gaat al niet goed met haar en dan ook nog slechte types die negatief invloed op haar uitoefenen😓.  Ze zegt zelf dat het wel meevalt en ze haar grenzen wel optijd aangeeft als het echt uit de hand gaat lopen, maar ik denk als je al zo ver bent dan heb je toch al nauwelijks het besef meer dat dit ongezond is? En het contact is ook nog laat op de avond.  Ik twijfel ook wel een beetje of ik niet te ongerust ben, want ik weet dat ze wel grenzen aan durft te geven, maar ik hoor het nu alleen maar  en voel me er machteloos door. Zijn er meer die dit herkennen of iets doen om te voorkomen dat het wel de slechte kant op gaat of er gewoon voor zorgen dat het stopt? 😬♥️ wil haar graag helpen en voor haar zijn, maar vindt het lastig en wil haar ook niet straffen.  

12 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 14, 2025

Ik snap je helemaal, dat is echt lastig. Misschien moet je gewoon blijven chillen met haar en er voor haar zijn, zonder te pushen. Soms ziet ze zelf niet hoe slecht het is, maar als ze jou vertrouwt, helpt dat al best veel. En als het echt fout gaat, kan ze altijd hulp zoeken. Je doet het al super door om haar te geven!

xx liefs Wolf 🐺

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 14, 2025

Heyy lieve ​@Boterbloempjee ,

Ah jeetje wat erg zeg😓❤ Het is wel herkenbaar.. Ik heb haar daar niet mee gestraft maar wel doorgevraagd waarom ze het deed en wel duidelijk gemaakt dat dat echt niet goed is en dat ik het super erg vond😓 Vind het ook heel lastig om hiermee om te gaan maar als alleen dat niet hielp en ze door bleef gaan ging ik wel een beetje pushen dat ze ermee moest stoppen wat uiteindelijk wel hielp.. heb het er ook wel met mijn psycholoog over gehad en ze zegt dat dat soms nodig kan zijn, maar snap wel dat het dubbel kan voelen heb ik zelf ook..

Dit raakt me eigenlijk wel en vind het  heel erg dat dit gebeurt, vind het sowieso onbegrijpelijk hoe sommige mensen zo kunnen zijn 😖

Veel liefs❤

Claire_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • October 15, 2025

Hoi ​@Boterbloempjee 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Claire (De Kindertelefoon) 

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Topper
  • October 20, 2025

Hoi,

Bedankt lieve ​@Cantaloupe en ​@Wolf ! 

Zal wel even een update geven..  vind het wel lastig om dit te zeggen maar het ging al snel mis..😓 gelukkig zei ze zelf tegen me tijdens het bellen dat het slechter ging, op dat moment voelde het enorm rot maar ging wat meer pushen en aandringen voor hulp, na het er lang over hebben gehad begreep ze gelukkig wel dat ze helemaal verkeerd bezig is.. maar ben nog wel ongerust want opnieuw hulp zoeken vind ze spannend en ze is bang door wat er eerder is gebeurd, ze het alleen nog maar zwaarder krijgt..😓 

Liefs ♥️

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 20, 2025

Ah wat rot zeg, wel goed dat je er met haar over hebt gepraat😘 Vind het wel lastig om te reageren, weet natuurlijk niet waarom ze bang is dat hulp het zwaarder maakt maar weet iig dat ik/we met je mee kunnen denken als je wilt, maar snap dat je mss liever niet teveel erover wil vertellen..😓❤

Liefs❤ (en welterusten vast❤)

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 20, 2025

Hey lieve ​@Boterbloempjee  ik ben het eens met ​@Cantaloupe en ​@Wolf  en vergeet ook niet, dat jij al alles doet wat je kunt! Het is zo super lief en goed wat je nu al doet, dat je ook trots mag zijn. Ondanks dat je natuurlijk die machteloosheid voelt. Van mij krijg je weer een dikke knuffel 🫂en ik hoop dat het de goede kant op zal gaan ♥️😘

Liefs, Tover xxxx

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Topper
  • October 23, 2025

Hi lieve ​@Cantaloupe , 

Awwh dat is heel lief! 😘Wil er wel wat over vertellen hoor.  Omdat ze eerder al is opgenomen en het soms onder dwang ging..😬 ze heeft er ook nare herinneringen aan over gehouden.  Maar ja ze heeft wel echt hulp nodig want dit gaat ook gewoon niet meer en blijft anders ook erg naar😓😬probeer haar wel een beetje te overtuigen en aan te dringen maar ik weet op een gegeven moment ook niet hoe ik haar op andere gedachten kan brengen of dat ze er in ieder geval over na kan denken..😕♥️

Awwh dankjewel lieve ​@Tover01 ! 😘♥️knuffel terug. 🤗

Liefs ♥️

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 23, 2025

Ah jeetje wat erg zeg😓 Snap wel dat ze daar bang voor is.. weet ze wel dat dat echt alleen gebeurt als het gevaarlijk is voor zichzelf als ze dat niet doen?..😔❤ Mss kan het ook helpen als ze het daar met hulpverlening over heeft?..🙁❤ Is ook niet fijn als ze er snel bang voor is maar dat helemaal niet nodig is.. 

Is wel anders maar heb zelf wel gehad dat ik bang was dat hulp verplicht/ zonder dat ik dat wou intensiever zou worden als ik bepaalde dingen zou vertellen (omdat ik eerder wel druk vanuit hun heb gehad), maar was uiteindelijk zorgen om niks❤

Veel liefs en welterusten vast🙂

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 23, 2025

Hi,

Begin nu eig wel te twijfelen of ik het goed begreep🙈 Sorry dan❤

NightShadow

Hey,

Weet ze dat ze haar als het goed is alleen verplicht laten opnemen als ze een gevaar voor zichezelf of anderen is of lijkt te zijn? Ze nemen nooit zomaar iemand op, er moet wel een goede reden voor zijn. Misschien kun je hier naar kijken, dit werkt bij sommige mensen ook en zag er positieve verhalen over. 

Sterkte en sorry dat ik dit weer zo laat zag. 

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Topper
  • October 25, 2025

Hi,

Niet twijfelen hoor lieve ​@Cantaloupe je begreep het goed hoor!🙂♥️  Ze weet wel dat het alleen gebeurt als ze een gevaar voor zichzelf is, maar door bepaalde flashbacks die ze soms heeft en dan blijft ze er in hangen zeg maar..😬 maar ik ga wel tegen haar zeggen dat ze haar twijfels/ angst met de hulpverlening wil bespreken zodat ze zichzelf niet onnodig bang gaat maken 🙉 Fijn dat het bij jou is goed gekomen, maar snap de angst ♥️

Lieve ​@NightShadow je hoeft geen sorry te  zeggen hoor dat je het later ziet al lief dat je het hebt gelezen/ reageert 🙂♥️ en bedankt 

Liefs 😊

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 25, 2025

Ja dat kan ik me voorstellen, is ook super erg om mee te maken😓 Hoop dat ze snel wat minder bang erover is❤

Liefs🙂