Skip to main content
Vraag

Schermtijdproblemen?

• October 13, 2025
  • 5 reacties
  • 43 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Hey mensen,

Ik zit, net zoals veel pubers, vrij veel achter schermen. Ik heb niet echt het idee dat ik verslaafd ben, maar ik merk wel dat een behoorlijk groot deel van de dingen waar ik plezier uit haal online is. Ik weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden, maar het is wel iets wat me opvalt. Ik ben ook een beetje bang dat mijn attentionspan minder is geworden, ik heb meer moeite met even niks doen of lezen ofzo. Ik kan niet echt makkelijk mijn schermtijd zien, sinds ik vooral op mijn laptop zit en ik daar dat niet kan zien, maar volgens mij is het best veel. Heeft iemand hier een mening over/ervaring mee/tips voor?

5 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 14, 2025

Hey, ik herken dat wel! Ik zit ook best veel op m’n telefoon en laptop. Soms merk ik ook dat ik sneller afgeleid ben en moeilijker stil kan zitten zonder iets te doen. Misschien helpt het om kleine pauzes te nemen, bijvoorbeeld elke uur even 5 minuutjes iets anders doen zonder scherm, zoals naar buiten kijken of iets tekenen.

En misschien kun je proberen om elke dag een klein momentje te plannen om iets offline te doen, zoals lezen of een wandeling maken. Schermtijd helemaal vermijden is best lastig, maar een beetje balans proberen te vinden helpt wel. Wat doe jij dan het liefst online?

xx liefs Wolf 🐺

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • October 14, 2025

@Wolf Dank je wel voor je reactie! Het hangt er een beetje vanaf, meestal kijk ik YouTube of maak ik muziek in een muziekprogramma.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 14, 2025

Ah, nice! Muziek maken klinkt echt vet, wat voor soort muziek maak je dan? Ik zit zelf ook veel op YouTube, maar dan vooral voor random video's, soms zelfs van die onzin-leren-video’s 😂. Hoe lang ben je al bezig met muziek maken?

xx liefs Wolf 🐺

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • October 14, 2025

Ik maak vooral house-achtig dingen, ik ben ermee begonnen toen ik twaalf was en in het midden van een emotionele crisis zat, en ik ben er nooit mee opgehouden.

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 14, 2025

Het is mooi dat je muziek hebt gevonden als uitlaatklep tijdens zo’n zware tijd. House muziek heeft echt iets krachtigs, en ik kan me voorstellen dat het een manier is om je emoties te verwerken. Heb je ook andere genres geprobeerd of blijf je vooral bij house? 

xx liefs Wolf 🐺