Skip to main content
Vraag

schaamte/ vernederingen

• March 25, 2025
  • 13 reacties
  • 467 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ben jij ooit is vernederd door iemand of waneer schaamde jij je het moest voor jezelf of voor iemand anders.

Oke ik zal beginnen.

Dus ik ben een jongen 15 jaar oud en ik kan niet zindelijk worden we hebben het heel vaak geprobeerd maar het lukt niet dus ik draag 24/7 luiers want anders gebeuren en ongelukken. Dus ik was met mijn vrienden naar het zwembad (mijn vrienden weten ook dat ik luiers draag) en ik deed mij dus omkleden in die invalide hokjes waar je ook met die luier verschoon tafels enzo dus omdat ik niet zindelijk ben draag ik tijdens het zwemmen een zwem luier en dan doe ik daar een zwembroek overheen zodat niemand het ziet. Maar ik was dus mijn zwembroek vergeten en bij dat zwembad verkochte ze geen zwembroeken. Dus ik stond daar in dat kleed hokje met mijn zwem luier aan na te denken wat ik nou moest doen. Uiteindelijk kwam er dus een mevrouw met 2 baby's aan en ze gingen aan de deur kloppen en vragen hoever ik was dus ik zij dat ik klaar was en ging naar buiten gewoon in mijn zwem luier uiteindelijk vroeg ik aan zo'n badmeester of ze misschien reserve zwem broeken hadden maar ze hadden niet van die losse zwem broeken en niet in mijn maat dus ik belde mijn moeder om te vragen wat ik moest doen en of ze mij misschien op kon halen maar ze zij dat ik pech had en dat ik gewoon zonder zwembroek moest zwemmen. Maar dat wou ik niet dus ik ben naar de receptie gelopen deze keer en daar hadden ze nog gevonden voorwerpen en ik zij gewoon dat mijn zwembroek hier lag het waren ook aleen maaar strakke en iets te klein maar ik pakte er een en deed m aan iedereen kon wel die vorming dan de luier zien en aan de onderkant stak die ook uit maar ik had tenminste een zwembroek

Dit was mijn verhaal. Ik hoor graag van jullie verhalen.

13 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Dankjewel ​@Raar kind, dat je zo open bent en je verhaal deelt, dat vergt echt moed! Het is helemaal niet makkelijk om zoiets persoonlijks te vertellen, zeker niet over iets waar je je onzeker over kunt voelen.

Ik denk dat veel mensen zich wel eens vernederd of beschaamd hebben gevoeld, of het nou om kleine dingen ging of juist om wat zwaardere situaties. Het is belangrijk om te weten dat iedereen zulke momenten heeft en dat het oké is om je soms kwetsbaar te voelen. Wat jou extra sterk maakt, is dat je zo eerlijk bent en jezelf laat zien zoals je bent.

Als je het fijn vindt, kunnen anderen hier ook hun verhalen delen. Soms helpt het om te merken dat je niet de enige bent met moeilijke momenten.

Heb je misschien ook tips of dingen die jou hebben geholpen om met zulke momenten om te gaan? Dat zou ook voor anderen super waardevol kunnen zijn!

xx liefs Wolf 🐺

• August 3, 2025

@Raar kind  het is wel heel raar dat je moeder niet even je zwembroek wilde brengen 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • August 4, 2025

Hoi, schaamte en vernedering maken de meeste mensen wel mee en heeft veel impact. Althans als het heftig was. Dat je dat voelt is dus wel begrijpelijk. Mijn eigen meest intense schaamte ervaring was tot nu toe nog steeds dat ik in de brugklas na een domme actie (ik schoot de juf een bal in haar gezicht,niet mijn bedoeling trouwens haha) een half uur in de hoek moest staan, gezicht naar de hoek en mijn handen op de rug houden en dat met mijn eigen klas, een andere brugklas en een groep 8 in de sporthal  (die was in drie velden verdeeld en er hadden vaak 2 of 3 klassen tegelijk les). Ik stond daar zo en achter mij hoorde ik alle kinderen gewoon lol hebben en hun spel en sporten doen. En lachen om mij. En ik kreeg ook best veel opmerkingen over hoe ik stond en eruit zag enzo. Ook van de groep achters die dat natuurlijk wel interessant vonden zo'n "grotere" jongen met zijn straf. Een paar "poche" meisjes maakten echt rot opmerkingen over mijn braaf-zijn en zaten mij uitgebreid te bespreken (uiterlijk, haar, handen, benen, hemdje , broekje, kousen, hoe ik mijn handjes op de rug hield, van alles) en dan net hard genoeg om goed hoorbaar te zijn. Bovendien was mijn crush, het meisje waar ik hevig verliefd op was, er ook bij. Het was super vernederend , ik bloosde ook veel en het had meer invloed dan ik zelf eerst dacht. Al vond ik zelf op dat moment ook wel dat ik straf had verdiend dus ik onderging het tot het eind van de les, ik bleef staan. Fijn was het niet en dat gevoel wil ik nooit meer. Het leerde mij wel dat sommige mensen intens gemeen kunnen reageren op andermans oncomfortabel zijn, en sommige mensen ook juist lief en steunend kunnen zijn. Het was misschien wel de samenleving in een half uurtje samengevat.  Geen fijn gevoel dus maar wel een voorbeeld van hoe vernedering kan voelen. Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je met jouw ervaring kunt dealen en er ook sterk uitkomt net als ik heb gedaan. 

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • August 6, 2025

Hey ! Ik denk dat je altijd wel een keer zo'n vernederend gevoel zal hebben. Zo heftig als ​@Tartan15  of jij is het niet maar ikzelf had het toen ik vlak voor de vakantie bij een vak wat vragen vergeten was te maken en toen voor de klas moest komen staan en "omdat deze klas het huiswerk vaak niet genoeg wordt gemaakt "  ik van de lerares 50 lange strafregels kreeg opgelegd. Goed zichtbaar voor iedereen en ik kon niet anders dan "ja mevrouw" antwoorden en netjes gaan zitten. Terwijl ik 1 van de kids ben die het eig altijd maakt. Dat voelde onrechtvaardig. Je doet er weinig aan op zo'n moment. Het vernederende vond ik dat ik een tijd lang voor de klas moest staan en dat ik haar symbool werd voor wat anderen verkloten. Niet lekker dus. Of als ik in rokje loop en een stel mafketels laat je struikelen of probeert je letterlijk op je knieën te krijgen/laten zitten. Gelukkig zijn de grootste etterbakken nu weg van school xD. Of als je heel erg je best doet op iets en het dan aan anderen laat zien en degene die er over beslist geeft er niet eens aandacht aan. Dat soort dingen. Ergens maakt het mij ook wel sterker denk ik. En zo mooi wat Tartan zegt, de maatschappij in het klein. Ik probeer er altijd een positieve draai aan te geven en moed te houden omdat de meeste mensen niet zo zijn. En het mij niet gunnen en me steunen na zoiets. Zo kreeg ik van klasgenoten het aanbod om te helpen met de regels haha. Hoefde (en kon) niet hoor maar heel lief. Veel mensen zijn lieverds. Hopelijk help ik anderen hier een beetje mee 😘

Liefs Tover xxx

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • August 6, 2025

Hoi hoi, ik moest ook voor de klas zoals ​@Tover01 en ​@Tartan15 . Op de basisschool deed iemand iets heel grappigs, ik weet niet meer wat. Iedereen ging uiteraard lachen, ik ook maar toen riep mijn juf dat we stil moesten zijn, nou lukte mij helaas net niet :P en toen werd ik er uit gestuurd. Nou, toen moest ik naar een andere klas, die was er niet, dus moest ik terug. Dan maar naar een andere klas, die was er ook niet. Uiteindelijk weer terug, was die klas er ook niet!          Ik voelde me zo beschamend omdat de hele klas mij de hele tijd zat terugkomen, en een paar lachte ook om mij. Uiteindelijk wel een klas met kinderen gevonden waar ik heen moest

Groetjes Lupus

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • August 8, 2025

Hoi, ik heb het wel eens een beetje, als ik iets laat vallen of iets doms zeg 🫣. Maar gelukkig niet zo heftig als de jongens hier. Ik vind een beetje schamen als straf niet zo erg. Vernedering als straf is wel gemeen. Zeker als je 12 of 13 bent zoals jullie. 😘 Ik snap die meisjes ook niet trouwens ​@Tartan15 . Ik zou juist steun geven. Zoals de klasgenootjes van ​@Tover01 

Groetjes Tjempie.

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • August 10, 2025

@Tartan15  het was gemeen van hun.  Maar ik moet wel zeggen dat ik wel begrijp dat de meisjes naar je keken daar. Zou ik eerlijk gezegd ook doen, en ook wel lachen. Een mooie jongen in zo een brave straf houding is té cute. Handjes op de rug en korte broekie 😍Maar zou je naderhand wel supporten hoor.  Doby X

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 12, 2025

Dat geloof ik wel ​@Dobymeis13  en kan me ook voorstellen dat dat grappig etc is 😊 maar zoals ​@OnlyMe  al eens zei in een vragenlijst over straf, je degradeert wel voor een hele groep mensen en dat is echt niet fijn. Zie je ook bij de andere jongens in dit topic. Maar ik snap de context:)

Groetjes liefs Tartan X 

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • September 14, 2025

Pfff wat een verhalen zeg!

Hier komt mijn schaamte verhaal:

Ik was voor de 3e keer ingesteld ofz en het was de eerste schooldag.. ik had een jurk aan en geen legging want het was heel warm. Ik had een tampon in maar geen maandverband je, nu was die tampon vol, dus ik had hem eruit gehaald maar nog geen nieuwe erin gedaan 🙈

Ik had nog niet zoveel ervaring met ongesteldheid en we gingen gym/sportactiviteiten doen. Nu is het dat tijdens het gymmen het wel goed gaat, dan ben je intensief bezig en blijft het wel binnen, maar wat ik niet wist is dat ná het gymmen vaak alles heel soepel loopt.

Kortom ik heb een halve dag met een rode vlek (redelijk groot ook) op de achterkant van mijn jurk gelopen. Op de 1e schooldag. Zonder dat iemand wat tegen me had gezegd. Ik kwam er thuis dus pas achter. Huilen geblazen natuurlijk, ik had de jurk namelijk van mijn zus geleend. Nu is het zo dat ze bijna nooit jurken draagt maar de ene keer dat ik het dan leen..

Sinds dien vind mijn lichaam het super grappig om elk jaar weer op de 1e schooldag of in de 1e schoolweek ingesteld te worden.

Ik ging achteraf helemaal dood van schaamte 🥵😭

-OnlyMe

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 25, 2025

Hoi ​@OnlyMe   Ja best wel het zijn zeker behoorlijke verhalen idd. Ook jouwe. Ai ja dat moet echt gênant en naar zijn geweest. En terwijl je er niets aan kunt doen. Soms doet het lijf dingen die je niet wilt. En soms beleef je iets dat iedereen kan gebeuren maar het gebeurt dan net weer met jou. Ken ik 😊. Schaamte is soms een raar iets. Je voelt het ontzettend, ik ken dat, terwijl anderen de oorzaak vaak heel snel weer vergeten zijn. Toch is het er en soms heel sterk.  Ik vind dat wel een bijzonder fenomeen eigenlijk.  En ook dat er toch mensen zijn die dat dan bij een ander willen versterken of er plezier aan beleven.  Hopelijk was dat in jouw geval niet zo en trek je onbekommerd af en toe nog een leuke jurk aan . The best revenge! 😉

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 25, 2025

Hey ​@OnlyMe  ik snap je gevoel maar je kon er niks aan doen..ik zou iemand nooit uitlachen om zoiets. Sowieso niet snel. Maar klopt zeker wat ​@Tartan15  zegt schaamte is ook wel iets raars eig. Want je gevoel zegt dan dat jij helemaal voor schut gaat of vernederend bekeken wordt terwijl anderen heel anders denken. Of soms ook wel gemeen. En soms ook wel bevestigen wat je voelt. Kan ook. Ik herken dit alle 3 wel want bij de straf uit mijn topic (https://forum.kindertelefoon.nl/emotionele-problemen-en-gevoelens-29/het-beloofde-verhaal-80068?tid=80068&fid=29)  kreeg ik van verschillende kinderen veel verschillende reacties, ook van moed geven tot uitlachen tot bevestigen dat ik daar terecht een vernedering kreeg. En schaamte maakt het dan in jezelf nog erger. Misschien is het nut dat je leert dat mensen verschillend zijn en dat je dingen niet weer doet. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iets waar je niks aan kan doen zoals bij jou. Dan zou het gevoel eig anders moeten zijn maar toch heb je dan schaamte. Zelf laat ik het maar over me heen gaan als het komt. Maar fijn is anders. Van mij zou je in elk geval een knuf en steuntje gekregen hebben :)  Tartan ook trouwens in die hoek 😉

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • November 15, 2025

Mijn schaamte moment was voor een volle kerkzaal een tekst moeten lezen en die tekst wou ik pakken en ik had het totaal verkeerde blad bij me. Heel andere tekst. Al die ogen en ik stond daar, moest vertellen dat ik het verkeerde mee had. En ik ben een tijdje geleden achter in de klas gezet met mijn tafel naar de muur vanwege een scheldwoord dat me ontsnapte. Daar en na de les ook een straftekst moeten schrijven. 

Sjonge wat jullie hebben moeten ondergaan is echt schaamtevol. Van ​@Tartan16  helemaal. Hoe meer ik er van lees hoe heftiger. Jij bent echt heel diep vernederd en te kijk gesteld. Knap hoe je het verwerkt hebt. Voor een jongen is zoiets enorm ingrijpend denk ik. Heel je wezen en persoonlijkheid als jongen worden maximaal verzwakt en tentoon gesteld. Voor kinderen van brugklas én groep acht ook. En al die meisjes. En het meisje waar je op viel. Handen op je rug om je totale overgave te accentueren. En dan ook nog verder worden afgebrand door wat gemene meisjes. Ik bewonder hoe eerlijk je over deze pijnlijke vernedering vertelt. ​@Tover01  in zekere mate ook, alhoewel dat dan nog in je eigen klas was. Maar ook zo nederig en onderworpen staan, en voor de ogen van je meisje. Dat moet voor jongens het allerergste zijn. 

@OnlyMe i feel you! Zo vervelend en naar altijd. Dit is voor meisjes de nachtmerrie. Ook voor jou complimenten hoe eerlijk je er over verteld! 

Groetjes xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 15, 2025

Prachtig mooi samen gevat ​@Nngirl  ik denk dat ook en voelde heel erg mee met hun toen ik het voor het eerst las. En was boos op die meisjes.

Groetjes Tjempie  xxx