Skip to main content
Vraag

Regels/menstruatie?

• June 4, 2025
  • 2 reacties
  • 50 Bekeken

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1

Hey iedereen

Ik heb ondertussen al sinds de zomer van 2023 last van afscheiding, en in de paasvakantie had ik opeens een beetje bloed in mn onderbroek. Ik weet dat dat normaal betekent dat je je regels hebt, maar het was heel weinig. Een klein vlekje, en sindsdien heb ik ook geen bloed meer gehad.

Ik ben 12 jaar en best veel schaamhaar. Mn oksels scheer ik (is dit normaal?) en mn borsten zijn groter dan bij de meeste 12jarigen die ik ken. Een paar mensen hebben ongeveer hetzelfde.

Maar betekende dat tijdens de paasvakantie dat ik mn regels heb nu? 
En een extra vraagje: waar vind je goede (ik draag nog geen echte beha’s) sporttopjes die werken? Dus ik bedoel dat sportbeha’s, maar geen beha. Snapt iemand het?

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@clownsvisje! 😊

Wat goed dat je hier open over bent, dit soort dingen zijn voor veel meiden herkenbaar en helemaal normaal om je af te vragen!

Over je afscheiding en het bloed in de paasvakantie:
Ja, dat kleine beetje bloed zou heel goed je eerste menstruatie geweest kunnen zijn. Bij veel meisjes begint het met een klein vlekje, een beetje bruin of rood bloed, en dan gebeurt er een tijd niks meer. Het is normaal dat het daarna even wegblijft, vooral in het begin. Je lichaam is zich nog aan het instellen. Afscheiding (dat witte of gelige spul in je onderbroek) is ook helemaal normaal en juist een teken dat je puberteit op gang is.

Over je lichaam:
Je schrijft dat je borsten groter zijn dan bij de meeste anderen van jouw leeftijd — dat is ook heel normaal! Iedereen ontwikkelt zich in z’n eigen tempo. En ja, je oksels scheren is ook normaal als jij je daar fijner bij voelt. Veel meiden beginnen daar rond jouw leeftijd mee.

Over sporttopjes / sportbeha’s zonder beugel:
Je zoekt iets tussen een hemdje en een echte beha in — en dat is er zeker! Je kunt zoeken naar:

• Crop tops of meegroei-topjes bij winkels zoals H&M, Zeeman, C&A, Hema, Livera

• Sporttopjes zonder beugel en zonder vulling, soms heet dat een “soft bra” of “bralette”

• Online kun je zoeken naar “eerste bh meisjes” of “preteen sporttopje”

Ze zitten meestal lekker zacht, zonder gedoe met haakjes of vulling, en geven toch een beetje ondersteuning als je beweegt of sport. Kies wat jij fijn vindt!

Als je nog vragen hebt over ongesteldheid, lichaam of kleding, mag je altijd vragen 💗
Je doet het helemaal goed!

xx liefs Wolf 🐺

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • August 28, 2025

Dankjewelll

Ondertussen draag ik wel een echte beha en heb ik ook mijn regels de eerste keer gehad, maar dat tweede wist je al want ik heb je gezien op mn andere topics. PFFFFFFFFFT Ik heb ze nog maar 1 keer gehad en ik ben er al helemaal klaar mee! Maaaaar ja…. Niks aan te doen zeker!

xxx clownsvisje