overdosis?

  • 8 January 2018
  • 10 reacties
  • 1860 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
heyy, ik heb een vraagje,
hoeveel ibrupofen (200mg) word gezien als een overdosis? ik heb gister er best veel van op maar voel me verder niet anders dan gewoonlijk. ik weet dat hier al best veel topics over zijn maar de een zegt 10 pilletjes en de ander 6 😕
groetjes, imjustanonymous

- Bericht is aangepast door de Kindertelefoon ivm foutieve informatie: 200g is veranderd naar 200mg -

10 reacties

Hoi,

200 mg is zeker geen overdosis, aangezien er ook pilletjes van 400 en 600 mg bestaat.
Volgens deze site mag je 1200 mg per dag. 6 pilletjes dus in jouw geval. Kinderen mogen dan een dosis van 5 tot 10 mg per kg lichaamsgewicht, maar ik denk dat dat vooral voor erg jonge kinderen is.

Slik het niet zomaar, het is een sterke pijnstiller. Vermijd slikken als het niet écht nodig is. Als je langdurige klachten hebt, kun je het beste je huisarts raadplegen. Die kan je een 'dosis' voorschrijven. Je kunt ook langs je apotheek voor info, maar die zullen je waarschijnlijk doorverwijzen naar je huisarts.

Bij twijfel altijd je huisarts.

Gr. Pin

- Bericht is aangepast door de Kindertelefoon ivm foutieve informatie: g is veranderd naar mg -
bedankt voor je reactie, ik weet dat ik het niet zomaar moet slikken en heb er ook een beetje spijt van, maar zolang ik me prima voel, moet ik dan ook een huisarts informeren of hoeft het dan niet? ik heb zeker meer op dan die 1200 mg per dag maar voel me gewoon zoals altijd /:

- Bericht is aangepast door de Kindertelefoon ivm foutieve informatie: g is veranderd naar mg -
Hoi,

Je kunt volgens mij niet echt dood gaan aan een overdosis pijnstillers, zoals dit bijvoorbeeld wel kan bij andere pillen. Wel zijn te veel pijnstillers schadelijk voor je organen. Vooral als dit te vaak gebeurd. Ik ben geen dokter, dus ik weet niet of er iets verkeerds in je lichaam gebeurd, maar je voelt niet altijd alles. Ik wil je niet bang maken ofzo, maar dit is zegmaar de andere, extreme kant. Ik denk zelf niet dat er iets aan de hand is, maar zoals ik al zei, bij twijfel de huisarts raadplegen. Daar zijn ze ook voor. Meestal weten assistenten dit ook wel, dus als je naar je praktijk belt, krijg je daar misschien wel je antwoorden.
Heb je het er ook al met je ouders ocer gehad? Meestal hebben je ouders wel ervaring met dat soort dingen. Zeker als ze de pijnstillers in huis halen.
Gebruiksaanwijzing al gelezen?

Gr. Pin
uhm tja het is zegmaar niet echt de bedoeling dat mijn ouders het te weten komen ? ik durf daardoor ook niet de huisarts te informeren omdat ik denk dat mijn ouders het zo ook te weten kunnen komen. heel erg bedankt voor je reacties, heeft zeker geholpen, gr, imjustanonymous
Beste imjustanonymous,

We hebben je vraag gezien en de informatie die gegeven is door Pin klopt niet helemaal.
Als je over dit onderwerp nog vragen hebt, kan je elke dag tussen 11:00 en 20:00 bellen (116-111) of chatten met De Kindertelefoon: http://www.kindertelefoon.nl.

Groetjes,
Yvonne
De Kindertelefoon
Je spreekt pas van een overdosis bij ibuprofen wanneer je meer dan 10 keer zo veel neemt als de maximaal aangeraden dosis, dan kan je in een coma belanden. Wel is het heel echt slecht voor je lever en maag als je er veel van neemt. Verder klopt wat PIN zegt niet. Je kan wel degelijk dood gaan aan een overdosis pijnstillers. Paracetamol werd vroeger verkocht in potten en tegenwoordig in strips in verband met zelfmoordpreventie.
hoezo is het slecht voor de lever en maag als ik vragen mag?
Bij het veelvuldig maar met name langdurig gebruik van ibuprofen stijgen je transaminase waarden. Je lever bevat transaminases (enzymen) zodat het aminozuren kan afbreken (eiwitten), wanneer de concentratie van deze enzymen hoger zijn dan normaal ontsnappen deze door de semi-permeabele wand van je lever. Dit is een proces wat dus voorkomt wanneer je lever disfunctie hebt, en ibuprofen versterkt dat. Maar ibuprofen is lang niet zo slecht voor je lever als dat het voor je maag is. De zuren die in ibuprofen zitten zijn erg slecht voor je maag wand waardoor je last kan krijgen van maagzweren, maar in sommige gevallen branden deze zuren zelf door het weefsel van je maagwand.

Ik weet niet hoeveel mg je hebt ingenomen maar 10 pilletjes zullen waarschijnlijk niet lijden tot deze symptomen, maar je moet dit niet vaak doen. Mocht je al last hebben van iets qua maagpijn (nadat je de ibuprofen nam) voordat ik er iets over zei zou ik wel even een bezoekje brengen aan de huisarts, maar als jij zegt dat je je niet anders voelt dan normaal is er waarschijnlijk niets aan de hand.
bedankt voor de info marcooo
Whoops, foute site I guess. Tja, ik weet ook niet alles.
Gelukkig zijn anderen alert!

Ben dan wel benieuwd wat er is weggehaald, want in mijn beleving staan hier nog gewoon mijn oorspronkelijke berichten en daar staan dus fouten in... Dat is niet handig om dan te laten staan.

Gr. Pin

Reageer