Vraag

opa heeft kanker

  • 7 January 2020
  • 9 reacties
  • 376 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

ik ben een meisje van 13.

ik heb een paar weken geleden te horen gekregen dat mijn opa voor de 2e keer kanker heeft (2 jaar geleden in zijn blaas, nu in zijn nieren) ik schrok heel erg van dit verschrikkelijke nieuws.. ik weet niet goed hoe ik het moet verwerken. Volgende week krijgt hij een hele zware operatie en daar ben ik heel bang voor (ik ben heel bang dat de operatie fout gaat en dat ik mijn opa ga verliezen)  sinds ik weet dat hij weer ziek is heb ik niet meer goed geslapen… ik heb hele nare dromen, dat ik mijn opa dood zie😬 ik heb die droom bijna elke nacht en ik word er heel erg bang van. Kan iemand mij alsjeblieft helpen???

reacties zijn van harte welkom!!

Groetjes,

Amelie 

 


9 reacties

Hey Amelie,

Je kan misschien in de bed slapen van je ouders als het mag of bij je vader of moeder.

Wat ik meestal doe als nachtmerries heb (die de hele dag in mijn hoofd rondzweven) is afleiding zoeken naar dingen die mij blij maken of juist denken dat het goed gaat. Er van uit gaan in een positief stemming. 

Je kan ook hier op de site kijken voor informatie.

https://www.droominfo.nl

Mijn opa is 2 jaar geleden overleden na controle in het ziekhuis. Hij had erge pijn aan zijn been. En zijn been was erg dik en blauw 😣. Ik had daarna 3 weken last van dat hij in mijn dromen zat alsof hij mij vanuit de lucht naar mij kijkt. Alsof hij bij me was. Vreemd gevoel. Dat hij nog leefde was het. Ik had er problemen mee. Concentratie problemen. Nu heb ik het maar klein beetje nog. 

Mijn andere opa zit al voor bijna 4 weken in het ziekenhuis en krijgt steun om weer te kunnen lopen. Ik ben hier er ook erg bang van. Maar wat ik nu doe is wel afleiding zoeken en/of vanuit gaan dat het goed gaat. Mijn opa heeft meerdere operaties ondergaan. Heeft nog maar 1 nier, had kanker gehad bii meedere plekken. Hij is erg sterk. Ik was die tijd ook bang, maar de dokters vertelde dat het goed ging. Nu is mijn opa in de gevaarzone.

Om dit te verminderen kan je mediteren. Je kan een meditatie app downloaden of met je ouders praten of iemand die vertrouwd en steunt :) 

We hebben allebei vervelende nachtmerries. Maar als we er aan denken aan die vervelende dingen, krijgen nachtmerries daarvan.

Ik had toevallig vorig week een app gedownload die nachtmerries verminderd. De nummer 1 die erbij zit was thee drinken. Thee helpt bij kalmeren en een rustig hoofd. Een warm deken van een goed slaap en boek voor een fijne fantasie in je hoofd. Ze noemen het een positieve mindset.

Als je denkt dat het niet overgaat, dan help ik je graag meer :)

Groetjes,

Michelle 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi Michelle,

heel erg bedankt voor je tips, ik kan hier echt wat mee. Ik hoop dat het snel beter gaat met mij, en met mijn opa natuurlijk! 

Jou wil ik ook heel veel sterkte wensen, jij hebt het ook niet makkenlijk…. 

nogmaals heel erg bedankt voor je tips!

groetjes,

Amelie

Hoi Zusvaneenautist. Wat super vervelend is dit voor je. Bij mij is mijn opa een paar jaar geleden dood gegaan aan kanker (dat kwam niet door een operatie btw). Een paar tips die zouden kunnen werken zijn 

1 probeer voor het slapen je hoofd leeg te maken en tegen jezelf te zeggen ik moet er niet aandenken want door er aan te denken gaat de situatie niet veranderen en je kunt er s’avond ook niks aan doen dus tja (en ik weet het dit is veel makkelijker dan gedaan, maar je kunt het wel proberen)

2 Waarschijnlijk gaat de operatie wel goed, maar probeer toch zo veel mogelijk leuke dingen met je opa te doen, dus probeer zo vaak mogelijk even langs te komen om bijvoorbeeld overschool te praten of over andere leuke dingen. of neem een spelletje mee ofzo ect

Succes, en sterkte voor jou en je opa en ik hoop dat dit je hier een beetje iets aan hebt

Badge

heyy,

veel sterkte met je opa,

ik weet heel goed hoe je je voelt, mijn vader heeft nu voor de 3de keer kanker. en mijn neefje heeft vandaag een operatie gehad vanwege kanker. maar geloof me nu kunnen bijna alle kanker soorten stabiel worden, niet genezen maar stabiel is al voldoende. dus wees niet zo bang dat je hem gaat verliezen want die kans is niet zo groot. als mijn vader al 3de kanker heeft dan kan jou opa dat ook. veel sterkte ermee en ik ga niet zoals iedereen zeggen dat je erover moet praten want natuurlijk werkt dat goed maar het geeft nooit voldoende. dus mijn pro tip is om gwn een oud kussen te pakken, leg hem op je bed, en sla zo hard mogelijk en elke keer als je boos of verdrietig bent gooi je dat eruit op dat kussen. je kan slaan maar ook huilen, de beste combinatie is om het kussen te gebruiken bij een gesprek met een van je ouders. en gooi alles er gewoon uit, want woede is net zo normaal als verdriet. want even eerlijk, ik kreeg 4 dagen geleden te horen van mijn vader's 3de keer kanker en ik huilde niet, ik was alleen boos want waarom nu precies hij van alle mensen op aarde. dus wees boos en sla zo hard op dat kussen dat er vuist er door heen gaat. dit is mijn tip.

veel succes en sterkte

xxx

Badge

Leeft je opa nog?

Hey hey echt heel erg naar dit nieuws!☹︎

mijn moeder heeft borst kanker gehat dat was ook geen fijne tijd en ik snap dat het helemaal niet leuk is.

Ik hat ook vaak nagmeries tip: leg lekkere kruiden onder je kussen of doe een beetje parfum op als je gaat slapen. Ik voelde me dan altijd frisser en hat minder vaak nagtmeries.

heel veel sterkte.✯

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_2005 hey,

ja hij leeft nog! De kanker is weg, maar de verwachting is dat het wel weer terug komt. Opzich gaat het nu best goed met hem.

Reputatie 3
Badge +1

@kwakend1tje  wat ontzettend goed nieuws!  beter nieuws had er niet kunnen komen. Alsnog heel veel sterkte, en ik hoop dat het allemaal goed mag gaan!

Heyy Kwakend1tje!

 

Dit topic is al een jaar oud, maar ik las je update. Ik vind het super fijn om te horen dat de kanker weg is bij je opa en dat het goed gaat met hem! 
 

Laten we hopen dat het (zo lang mogelijk) weg blijft!🙂

 

Groetjes van mij.

Reageer