Skip to main content
Vraag

onzeker over lengte

• June 27, 2021
  • 4 reacties
  • 108 Bekeken

Hoii, ik ben een meisje en ben 12 jaar (bijna 13).  Ik ben 1.76 en mijn botleeftijd is 15. Ik ben wel al 2 jaar ongesteld.Ze zeggen dat ik misschien nog een paar cm langer kan worden en dat wil ik niet. Ik zit er best mee want ik steek boven iedereen uit.  Ik wil eigenlijk op groeiremmers maar dat mag niet. Wat moet ik doen?!

4 reacties

• June 27, 2021

Je loopt dus qua lichamelijke ontwikkeling wat voor op je leeftijdgenoten, niet zo gek dat je wat langer bent dus. Als je ze verwachten dat je nog maar een paar centimeter zal groeien, wegen de voordelen van groeiremmers waarschijnlijk niet op tegen de nadelen daarvan. Dat kan je vervelend vinden, maar dat is voor je eigen bestwil. 

En vergeet ook niet dat Nederlanders over het algemeen steeds langer, je bent echt niet de enige. 

• Net nieuw
  • August 10, 2025

Hoiii

ik zou eigenlijk willen vragen hoe lang je ondertussen bent geworden, ik ben 14 en ben 1.82. Ik ben vorig jaar in september voor de eerste keer ongesteld geworden (ik was 12 jaar). Zou ik nog veel groeien?? 
xx

matpat13
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 11, 2025

Hey ​@Miesss,

1.76 is aan de lange kant maar helemaal niet erg. Groeiremmers zou ik echt niet doen, waarom zou je. Dat je boven iedereen uitsteekt komt omdat alle jongens hun groeispurt nog niet hebben gekregen. Er zijn meisjes in mijn klas die ook 1.70-1.75 zijn, 1.76 is niet enorm lang.

Groetjes matpat 😁

• October 14, 2025

hoiii ik ben ook 12-13 en ik ben 182 cm, het is lang maar ik vind het juist mooi! en dat je nu misschien de langste bent betekent niet dat dat voor altijd zo is, jij hebt je groeispurt al gehad terwijl andere die nog krijgen! succes en hopelijk kan je hier iets mee!