Skip to main content
Vraag

Ongesteld op scoutskamp

• July 14, 2025
  • 5 reacties
  • 107 Bekeken

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1

Heyhey,

over 5 dagen begint mijn scoutskamp en normaal zou ik morgen ongesteld worden. Maar ik ben nog maar 1 keer ongesteld geweest dus dat kan veel later zijn enz. Het ding is dat mijn scoutskamp 10 dagen duurt en ik dus superveel kans heb dat ik ongesteld word dan. Ik zit de hele tijd te bedenken wat er fout kan gaan. 

Ik ga sowieso elke nacht maandverband dragen, dat ik niet opeens wakker wordt in een slaapzak vol bloed. Ik neem ook alles mee voor als ik ze krijg, wat ik ook een beetje eng vind want de leiding checkt je valies voor snoep, maar dan zien ze dat ik superveel maandverband mee heb. Het ding is ook dat ik nog niet helemaal gewend ben aan tampons, en die zijn wel veel handiger. Als ik die meeneem in plaats van maandverband, wat als het dan niet lukt om die in te brengen op de hudo ( de wc maar dat is gewoon een gat in de grond, twee palen erover en daar een pot op)? Dus dan heb ik keiveel mee. 

Voor op tweedaagse (een dropping waarbij je met een rugzak 2 dagen weg moet ofz) heb ik zo van die menstruatie onderbroeken gekocht, die ga ik dan aandoen want anders moet ik maandverband wisselen op iemand anders zn wc…  

Dus oftewel krijg ik ze voor het kamp maar ook een beetje tijdens (ik hoop dit zo hard want dan kan ik eerst nog oefenen met tampons en me deftig voorbereiden) oftewel krijg ik ze tijdens het kamp opeens (DIT ZOU EEN RAMP ZIJN) oftewel zit ik het hele kamp te stressen voor niks en krijg ik ze als ik net thuis ben. Wat ook een ramp zou zijn want dan heb ik ze op het vliegtuig naar Uganda (12 UUR VLIEGEN). 

Ik zit nu de hele tijd te stressen! Heeft iemand tips?

5 reacties

• July 16, 2025

Hallo, 

Omdat ik je topic laat zag reageer ik nu pas, sorry daarvoor.

Als ik het zo lees denk ik dat je best goed voorbereid bent, en dat het bijna alleen maar kan meevallen. Of verlies je altijd heel veel bloed?

Trouwens, hebben ze op het kamp geen menstruatieproducten? Dat scheelt jou weer een hoop sjouwen😅

Mijn ervaring met ongesteld zijn is dat ik het meestal van tevoren wel aan voel komen, voordat het bloed komt. Dus ik zou dan zeggen dat je niet per se de hele tijd maandverband hoeft te dragen, maar ieder meisje werkt anders dus het zou kunnen dat het voor jou niet zo werkt?

Je gaf trouwens zelf al aan dat het nog onregelmatig kan zijn, maar ik weet dat veel meisjes (waaronder ik) pas veel later  oor de 2e keer ongesteld worden. Bij heel weinig duurt het werkelijk ongeveer een maand, desnoods met 2 weken speling. Bij mij duurde het bijvoorbeeld 2,5 maand😶. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het feit dat je vorige keer ongeveer op hetzelfde moment ongesteld werd niet per se betekent dat je binnen de komende 2 weken weer ongesteld bent. 

Het kan trouwens zijn dat ik er helemaal naast zit bij deze dingen, maar dit is nou eenmaal een moeilijk onderwerp want ieder lichaam werkt anders🙄

Veel sterkte en veel plezier op je kamp❤

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • July 16, 2025

Ja ik weet het het kan dat ik ze helemaal niet heb op kamp… maar ik ben toch liever voorbereid. Ik weet ook dat de leiding zelf spullen heeft, maar vorige keer bloedde ik wel stevig. Dus ja. Ik hoop dat ik ze niet krijg op kamp, maar ik zit nu ook al met hoofdpijn, moeheid, stemmingswisselingen, die tekens. Het kan ook dat ik mij dat gewoon inbeeld. Maaarrr ja…

• July 17, 2025

Nou ja, dat is dan wel irritant. Hopelijk ben je dan nu al (bijna) ongesteld, dan is dat hele gedoe over. 

Als het er nog niet is voor je kamp en die ‘voortekens’ (daarover gesproken, het zou kunnen dat je je dat inderdaad inbeeldt of dat het ergens anders aan ligt, maar als het inderdaad de mestruatievoortekenen zijn ben je ook vrij snel van het probleem af) weg zijn, dan zou ik inderdaad zoveel meenemen dan.

Trouwens, als ikzelf op een kamp ga of dergelijke neem ik sowieso maandverband mee (ook als het niet in die periode is) want je weet maar nooit of je het nodig gaat hebben. Dat geeft mij gewoon een veilig gevoel, dus zelfs al word je het (of juist niet) geeft het überhaupt meenemen waarschijnlijk minder stress.

Vel liefs van mij❤

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hoiii ​@clownsvisje

Ik snap dat je je zorgen maakt, zeker omdat je nog niet zo lang ongesteld bent en het allemaal nieuw voor je is. Het is goed dat je je goed voorbereidt en alles meeneemt wat je nodig hebt, want dat geeft je een stuk meer zekerheid.

Maak je niet te druk over wat de leiding van je maandverband denkt, dat is heel normaal en zij zullen het begrijpen als je goed voorbereid bent. Probeer thuis alvast wat te oefenen met tampons zodat je er wat zekerder in wordt, want op de hudo kan het misschien even lastig zijn, maar met geduld lukt het wel.

Voor de tweedaagse is menstruatieondergoed een superhandige oplossing, zo hoef je minder te wisselen en voel je je wat zekerder. Probeer vooral te ontspannen en jezelf te vertellen dat je het aankan, wat er ook gebeurt. Het is helemaal normaal om in het begin onzeker te zijn, maar met elke keer krijg je er meer ervaring in. Je bent al heel goed bezig, het komt echt wel goed!

xx liefs Wolf 🐺

clownsvisje
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • August 28, 2025

Hey iedereennnnn

Ik heb ze uiteindelijk niet op kamp gekregen, nu heb ik ze nog steeds niet, dus inderdaad 2,5 maand. Ook niet op vakantie, dus ben ik even blij! Nu nog hopen dat ik ze niet opeens de eerste schooldag krijg. (ik weet het dat deed ik een maand geleden ook maar zo ben ik nu eenmaal)

Bedankt voor alle antwoorden!

xxx clownsvisje