Skip to main content

Hi allemaal, oke ten eerste don’t mind mn naam ik heb dit acc al heel lang HAHAH. Maar oke, sinds eergister (12/01/2021) heb ik bruine uitscheiding in mn ondergoed (was voorheen gewoon wit/licht geel) en ook was het meer dan ‘normale’ uitscheiding. Gister avond zat k op de wc en ik keek zegmaar gw naar beneden en zag iets roods dus ik keek en er kwam zegmaar bloed uit het deel waar uitscheiding / ongesteldheidsbloed uit komt yk, dus k dacht “yes finally” omdat k 14 ben en al me vrienden zijn t al zegmaar. Maar ik heb sinds toen op de wc geen bloed meer gehad alleen weer dat bruine uitscheiding gedoetje. Dus ik weet het nou niet helemaal, heeft iemand tips ofzo (k draag btw al inlegkruisjes om dat bruine op te vangen) Mn beste vriendin zei dat ze bij dr eerste x period gw 5 dagen lang ongesteld was en bloed verloor yk en k heb dus 1x bloed gezien, ist weird? Ook heb ik nog niet mn pubertijdsgroei gehad want k ben  rond de 1.55 en ze zeiden bij ✨ de schoolarts ✨ dat ik makkelijk 1.65 zou kunnen worden, ook heb ik nog niet echt b00bies vergeleken met mn vriendinnen (zegmaar ik kan nog lang geen bh’s aan en ik lijk plat onder n los shirt / hoodies haha. kan iemand ja idk uitleg geven ofzo haha alvast bedankt 😃👍🏼

Hee,

Het kan zijn dat je in het begin zit van je menstruatie. De eerste periode dat je het bent/wordt is het vaak nog vrij onregelmatig. Het kan zijn dat je dus gisteren een beetje bloedverlies + baarmoederslijmvlies had en dat je dat vandaag niet had of pas over een paar keer weer. De eerste tijd is het vaak ook nog niet zo veel. Maar dat is per persoon verschillend, bij je vriendin was dat dus wel zo. 

Ik denk dat je je hier nog geen zorgen over hoeft te maken. De een is gewoon wat eerder in de menstruatie en groei en de ander wat later. Je kunt dit ook eens met je moeder of zus bespreken als je die hebt. Misschien denk je beetje ongemakkelijk, maar hun zijn ook jong geweest en weten wat het is.

Van die uitspraak van de schooldokter zou ik me niet zoveel aantrekken. Meestal kijken ze hoelang je vader en moeder zijn en aan de hand daarvan en andere dingen maken ze een meting over hoelang je gaat worden en welk gewicht je daar ongeveer bij moet hebben.

Volgens de schooldokter zou ik bijna niet meer groeien, ik zou iets van 1,65 worden, maar gelukkig ben ik wel ietsje langer geworden. De schooldokter vond ook dat ik veel te weinig woog en van haar moest ik veel meer gaan eten, terwijl ik prima eet. Ze ging helemaal zo'n eetschema opnoemen en welk gewicht ik moest bereiken. Ze bedoelen het allemaal vast goed, maar ik kon er nooit zoveel mee. 

Het klinkt alsof je je groei(spurt) nog moet krijgen. Waarschijnlijk komt dat vanzelf wel. Mocht het niet komen of je je maakt je toch wel zorgen, kun je dit ook altijd eens met de huisarts bespreken. Die heeft er wat meer verstand van.

Groetjes,

Simply Me

 


Ahh thankyouu :)


Reageer