Vraag

Ondergewicht?

  • 23 November 2019
  • 8 reacties
  • 127 Bekeken

Badge

hey
ik ben 12 jaar en weeg 38 kilo, ik ben erg onzeker over mijn gewicht, want mijn bmi is 15…  mijn lengte is 160 cm… nu is mijn vraag aan jullie, is dit normaal? of moet ik toch proberen aan te komen?


8 reacties

Hoi,

Dat je ondergewicht hebt is niet heel erg. Niemand is echt "normaal" er zijn veel meer mensen die ook ondergewicht hebben. En je bent 12 dus je komt vast nog wel wat kilos aan de komende jaren. Je hoeft er niet onzeker over te zijn. Als je echt wilt weten of je aan moet komen zou je naar de huisarts kunnen gaan, die kan je vertellen wat goed voor je is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs Lexy❤

Badge

Ja, superdankjewel! heel lief dat je meedenkt:heart:
Liefs, Ceren

Hallo Cerennie :)

Ik heb ook ondergewicht maar het maakt niet uit. Ik ben 1.57 en ik weeg 44 kilo.

-Dr8gon99

Badge

Ik denk dat je misschien aan de dunne kant bent, maar niet echt ondergewicht hebt. 

(Ik ben zelf ook nogal dun, 1.80 en 50 kilo) Maar ik kan hier niets aan doen, dat is gewoon mijn lichaamsbouw dit is bij jouw waarschijnlijk hetzelfde geval.

Reputatie 2
Badge +1

hey
ik ben 12 jaar en weeg 38 kilo, ik ben erg onzeker over mijn gewicht, want mijn bmi is 15…  mijn lengte is 160 cm… nu is mijn vraag aan jullie, is dit normaal? of moet ik toch proberen aan te komen?

Hallo Cerennie, 

Als je nu al normaal eet, dus 3 maaltijden op een dag met een paar snacks tussendoor, is er niks aan de hand want dan is dit dan jouw bouw. Bovendien ben je nog maar 12 jaar. Toen ik jouw leeftijd en lengte was woog ik ook zoveel. Ik heb toen een groeispurt gehad en ben wat aangekomen. Ik ben nu 13, 167cm en 50 kilo. mijn bmi is nu 17/18 dus gewoon normaal. Ik had ook een bmi van 15 op 12 jarige leeftijd, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

 

Als je heel weinig eet, dus niet die 3 maaltijden per dag, zou het een idee zijn om iets meer te eten.En dan niet jezelf volproppen met chips en snoep, want daar word je dik van ;) (en dan ben je weer onzeker over je gewicht) Vraag dan bijvoorbeeld aan je ouders of je na het avondeten nog en kleiner bordje mag, of buitengewoon meer gezonde dingen eten. 

 

Ik hoop dat je er wat mee kan x

Hi,

Hmm, ik vind dat je inderdaad een beetje aan de ondergewicht zit. Heus niet zo erg hoor, als je ouder word trekt dat wel bij. Hoewel het in jou situatie niet erg is als je wat aan zou komen. Zoals anoniem_verhaal al zei, als je genoeg eet komt t wel goed. Een tip: als je wilt aankomen niet aan de snoep en chips zitten! Probeer gewoon gezond te eten en eventueel 2 keer op te scheppen 😉. Veel succes en eet smakelijk!😃

Hoi

 

Bij het berekenen van je bmi merk ik dat je daadwerkelijk ondergewicht hebt. Echter is dit geen reden tot paniek. Een gezonde levensstijl, daarmee wordt een gebalanceerd dieet en voldoende lichaamsbeweging bedoeld, zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat je bmi vroeg of wat later binnen de gezonde categorie valt. 

 

Het zou nuttig kunnen zijn om in een schriftje op tussen je notities bij te houden wat je gemiddeld eet op een dag. Op die manier krijg je een beeld van wat je zoal naar binnen speelt, en zou je aanpassingen kunnen aanbrengen in je voedingspatroon. Ook handig is om te noteren hoe vaak je aan lichaamsbeweging doet. 

 

Als je vermoedt dat je maar niet aan kan komen, zou een bezoek aan de huisarts nuttig kunnen zijn. Deze heeft vast advies voor je. Eventueel zou je daarnaast doorverwezen kunnen worden naar een diëtist. Als je besluit om naar de huisarts te gaan, is het een aanrader om het lijstje van wat je gemiddeld eet, mee te brengen. Op die manier heeft de huisarts meteen een beeld van jouw levensstijl. 

 

Gr. Kenshin

Even een vraagje tussendoor, heb je enig idee wat de oorzaak is van je ondergewicht?

-Dr8gon99

Reageer