Vraag

nog niet ongesteld

  • 13 August 2021
  • 5 reacties
  • 105 Bekeken

Badge

heee! 

ik ben al een half jaar ofz 14 en nog nooit ongesteld geweest. i know dat ik me eigenlijk geen zorgen hoef te maken, maar het is soms gewoon best vervelend omdat iedereen om mij heen t al lang is. ik heb al van alles zitten lezen over dat het best normaal is, maar toch wil ik het ook wel. ik begin al wel borsten te krijgen, maar daar lijkt de laatste tijd niet veel aan te veranderen. ook heb ik al wel een lange tijd schaamhaar. kan ik er hierdoor wel op rekenen dat ik ooit ongesteld word? ik ben gewoon bang dat ik het niet word ofz, i know, klinkt gek. weet iemand hier meer over? x


5 reacties

Ik snap dat je je ongerust hierover maakt maar als je voor de rest geen lichamelijke klachten ondervind is het denk ik een zegen ;) ongesteld zijn is immers geen pretje. Geen zorgen, dat komt vanzelf. Mocht je je er echt zorgen over maken kan je altijd nog naar je huisarts gaan om te informeren of op websites als De Gynaecoloog of Sense kijken.

Groetjes Lucas 

heyyheyy,

no worrrys hij komt wel! de eerste keer was ik 15, toen weer een half jaar niet, nu bijna 16 en pas voor een paarkeer een ritme.

het komt goed! geen zorgen!!

liefs juul

Heyy

 

Hier hoef je je inderdaad echt geen zorgen om te maken! Aangezien je lichaam wel aan het veranderen is door de hormonen (borstgroei, schaamhaar) weet je dat de hormonen goed werken. De ongesteldheid komt ook nog wel bij jou!

 

Wanneer die precies komt kunnen we je natuurlijk niet vertellen want dat is bij iedereen op een andere leeftijd, maar je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor!

 

  • De meeste meisjes worden tussen hun 11e en 16e jaar voor het eerst ongesteld.

Als je nog niet menstrueert, merk je misschien wel al dat je lichaam verandert. Je krijgt geleidelijk borsten en schaamhaar. Dan weet je dat je in de puberteit bent en dat je vrouwelijke hormonen goed werken. Meestal komt je eerste menstruatie dan op een gegeven moment vanzelf. Gemiddeld komt de eerste menstruatie ongeveer twee en een half jaar nadat je borsten beginnen te groeien.

Bron: https://www.thuisarts.nl/vaginaal-bloedverlies/ik-ben-nog-niet-ongesteld

 

Don't worry:slight_smile:

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reputatie 5
Badge +2

Hey ik ben nu 14 jaar en 8 maanden ik ben het ook nog maar 2x geweest dus t komt vanzelf

(Ik was ook de laatste maar de 5 meiden uit mijn klas zijden altijd van wees blij t is echt niet leuk of

Ik ben het al vanaf begin groep 8 dat is echt niet grapig hoor

Dus no worrys geniet er nog ff van

 

(Ik heb al 2 maanden overgeslagen haha)

Het is bij ieder meisje (of iedere persoon die ongesteld kan worden) verschillend en 14 is een normale leeftijd voor je eerste menstruatie. Er zijn gevallen waarbij dit voor het eerst op je 9 gebeurt of op je 14e. Als je nog steeds niet ongesteld bent geworden op je 16e zou ik misschien naar de dokter gaan maar dat is nu nog niet van toepassing. Als "de dag" eraan komt hoef je je niet te schrikken, de eerste keren zijn altijd lichter

Reageer