Vraag

Mogelijk eetstoornis collega

  • 24 June 2020
  • 2 reacties
  • 173 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik maak me ernstig zorgen over een collega. Ze zal rond de 17 zijn. Ze eet veel te weinig. Ze eet in de pauze, op een werkdag die ongeveer zes tot negen uur duurt, helemaal niks. Als iemand dan zegt misschien moet je een naar de dokter gaan lacht ze het weg en zegt ze dat er niks aan de hand is. Ook op haar opleiding, die fysiek niet al te licht is merken ze dat ze te weinig eet.  Daarnaast heeft ze het altijd koud. Stel je voor: je staat bij een grote barbecue met een diameter van ongeveer 1,25 m. Hier liggen dus heel veel kolen onder. En daar is het dus heel warm. Dit was op een dag dat ik in een polo stond en zij stond daar met een polo en een trui en stond alsnog te razelen. Mij lijkt dit toch wel een teken dat je lichaam niet voldoende warmte kan produceren doordat er niet genoeg energie binnenkomt. Nu vraag ik me wat ik kan doen en hoe ik dat het beste kan doen. Verder heb ik niet veel contact met haar, alleen heel soms in de pauzes, maar dat is ook maar 1x in de 2 maanden

 


2 reacties

Fijn dat je haar wilt helpen!

Als het praten met haar niet werkt zou ik contact opnemen met haar ouders. Probeer eens of je hen op een social media platform kunt vinden. Stuur ze dan gewoon een berichtje dat je je zorgen maakt over hun dochter en of zij zelf wel op de hoogte zijn van haar probleem.

Als het contact niet digitaal lukt kan je een ouderwetse brief sturen. Zorg dan wel dat de envelop natuurlijk neutraal is geadresseerd (bijvoorbeeld niet ‘aan de ouders van’). De kans is dan aanwezig dat ze de brief onderschept en hij ie helemaal niet bij de ouders terechtkomt.

 

Ik denk niet dat zij zich zomaar open zal stellen voor andere mensen, zeker als ze werkelijk een eetstoornis zou hebben.
Natuurlijk kan ik niet voor iedereen spreken en ik ben alles behalve een deskundige.
Als je dit met haar wilt bespreken, dan lijkt het mij het beste om te zorgen dat jullie elkaar een beetje kennen.
Probeer dus vaker met haar te praten of te chatten of wat dan ook.
Rooksignalen zijn niet echt meer in, maar er zijn zat andere opties.
Jij zult niet aan een wildvreemde je geheimen vertellen , dus dat kun je van haar niet verwachten.
Misschien wil ze er dan wel over praten, maar dat kan ik je niet garanderen.
Het laatste wat je wilt doen is natuurlijk dit te hard “pushen”, want dan kan het zijn dat ze hier nooit meer over praat.
Het voordeel van wat meer contact hebben, is dat je een oogje in het zeil kunt houden.

Persoonlijk weet ik niet hoe handig het is om haar ouders nu al in te lichten.
Allereerst is dat erg lastig, maar het lijkt mij sterk dat haar ouders ook niets op zou zijn gevallen in de tussentijd.

 

Desondanks wens ik jou hier erg veel succes mee.

Reageer