Skip to main content
Vraag

Mijn beste vriend snijdt zichzelf, wat kan ik doen?

• June 8, 2025
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi,

Sinds een tijdje heb ik een beste vriend waar ik heel erg close mee ben. We delen veel met elkaar, weten dingen over elkaar die anderen niet weten en proberen elkaar te helpen. Ikzelf struggle al een jaar of 4 met zelfbeschadiging, maar hij pas een kortere tijd. Hij wil het er niet over hebben, maar ik maak me zorgen om hem. Doet ie t wel op een veilige en hygienische manier? Weet hij er genoeg over? Ik wil het er met hem over hebben, maar wil niet riskeren dat hij boos op me wordt, getriggerd wordt, of compleet dichtklapt en me niks meer durft te vertellen. Wat kan ik het beste doen?

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@R08,

Wat fijn dat jullie zo close zijn en dat je zo om hem geeft. Het is lastig om te zien dat hij worstelt met zelfbeschadiging en er niet over wil praten, maar jouw bezorgdheid laat echt zien hoeveel je om hem geeft. Als je het er met hem over wil hebben, kies dan een rustig moment waarop jullie niet gestoord worden. Begin bijvoorbeeld met: “Ik merk dat je soms worstelt en ik wil dat je weet dat ik er voor je ben, wat er ook gebeurt.” Vraag voorzichtig of hij er ooit over wil praten, maar dwing hem niet. Focus vooral op hoe hij zich voelt en laat weten dat je hem steunt. Probeer niet te vragen naar details of hoe hij het doet, omdat dat kan triggeren. Bied aan om samen informatie te zoeken over veilig omgaan met zelfbeschadiging of over hulp zoeken, maar blijf vooral geduldig en beschikbaar, ook als hij nu nog niet open wil zijn. Het is mooi dat je er voor hem wil zijn, maar zorg ook goed voor jezelf en durf grenzen te stellen als het je te veel wordt. 

xx liefs Wolf 🐺

Gayperson
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • September 1, 2025

Hiiii, ik begrijp dat dit heel lastig voor jou is en ook voor die vriend. Ik zou dagelijks vragen hoe het met hem gaat, want dat zou ik eigenlijk zelf ook heel graag willen dat het gebeurt. Als je erover wil praten met hem dan moet je hem comfortabel laten voelen maar hij moet je ook kunnen vertrouwen. Het is fijn dat jullie sinds kort beste vrienden zijn, maar dat kan het ook moeilijker maken. Want hij weet niet of hij jou echt kan vertrouwen en of je hem in de steek zal laten. Waarschijnlijk is hij ook erg onzeker en dat maakt het alleen maar erger. Laat het merken dat je er altijd voor hem bent en dat je hem ook niet in de steek laat. Dan zou je uiteindelijk kunnen zeggen: hey ik zie dat het iets minder goed met je gaat, kan ik je misschien helpen? (Of andere dingen natuurlijk)

Ik spreek hierbij uit ervaring aangezien ik die mensen niet in m'n leven heb. 

Heel veel succes en laat ons weten hoe het uiteindelijk is gegaan!!!