Skip to main content

Hey

 

Ik ben dus een meisje van 16 en heb super veel moeite met eten en met mijn zelfbeeld ik heb veel ondergewicht ookal probeer ik hier aan te werken. Ik ben nu al een dik half jaar niet meer ongesteld geweest hierdoor. Ik maak mij daar heel erg veel zorgen over.

Dus mijn vraag is: kan het zijn dat ik nooit meer ongesteld wordt of komt mijn menstruatie terug als ik terug op een normaal gewicht zit?

Hii,

Je ongesteldheid kan vgm wel terugkomen als je je gewicht weer op een gezonder niveau krijgt, maar ik heb hier niet zoveel verstand van dus ik heb wat op internet gezocht en vond daar dit.

Je lichaam neemt zichzelf en jou als het ware in bescherming. Blijkbaar kan jouw lichaam een zwangerschap (nog) niet aan. Het lichaam staat op een soort van overleef-stand. Het terugkomen van de menstruatie bij herstel van lichaamsgewicht heeft veel tijd nodig. Het lichaam moet eerst zeker weten dat het niet op korte termijn weer op de overleef-stand moet en daarom eerst lang genoeg op een gezond gewicht zitten (en op krachten zijn gekomen) voor de natuurlijke balans weer hersteld wordt.

https://www.proud2bme.nl/uitblijven-menstruatie-bij-anorexia/

Liefs, ItsJustMe <3


Menstruatie en voortplantingsproblemen

Een ongezond eetpatroon (tekort of niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen) zorgt ervoor dat je een verstoring in je menstruatiecyclus kunt krijgen, of dat deze zelfs uitblijft. Een lange termijn gevolg is dat je niet meer menstrueert, waardoor vruchtbaarheidsproblemen ontstaan. Eetstoornissen kunnen daarnaast ook voor complicaties in de zwangerschap en bij de bevalling zorgen. Uit onderzoek blijkt dat bij (aanstaande) moeders met een eetstoornis vaker vroeggeboortes, keizersneden en een te laag geboortegewicht voorkomen.

https://changesggz.nl/blog/eetstoornis/wat-zijn-de-gevolgen-van-een-eetstoornis/#:~:text=Een%20te%20laag%20gewicht%20kan,je%20last%20van%20broze%20botten.


Haii,

Sluit me idd aan bij wat hier boven is gezegd door @ItsJustMe ... en als je je nog zorgen maakt, kun je het er met de huisarts over hebben. 

Liefs van mij 


Hey! 

Ik hen zelf anorexia (gehad), en mijn menstruatie was ook een tijdje weg. 

Om je vraag te beantwoorden, je wordt terug ongesteld als je op een normaal gewicht zit, normaalgezien toch, als je te lang in ondergewicht hebt gezeten kan dat zijn dat je niet meer vruchtbaar bent (denk ik). 

Als ik je hier mee mag motiveren: ik heb nog geen 1 moment spijt gehad van mijn herstel, en ik ben écht veel beter af zonder die eetstoornis!! 

Zet door x 

Liefs

Anoniem789 


Reageer